FRA, sossar, kognitiv amnesi

Sossarna har ju lovat att riva upp FRA-lagen om de vinner valet.  Det lustiga är att den lag som den borgerliga regeringen klubbat igenom verkar vila på ordentligt nerprutade idéer från Thomas Bodström under tiden då han var justitieminister...


Jag hittade en artikel från 2006 i vilken man berättar att brottsutredande myndigheter i Danmark sedan flera år kan använda sig av hemlig dataavläsning. Dessutom används tekniken i USA, Kanada och några länder i Europa. Bodströms förslag var i alla fall att staten skulle ha rätt att i hemlighet skicka spionprogram till enskildas datorer. Myndigheterna skulle då kunna ta del av all information som fanns på datorn, och inte som nu lyssna av trafik som går över gränsen. Dessutom skulle polisen kunna göra hemliga intrång i folk bostäder och lägga in spionprogram i deras datorer. All internettrafik över landsgränsen och var folks mobiltelefoner befunnit sig skulle lagras. Det var ett omfattande förslag kan jag meddela. Det var dessutom inte bara polisen som skulle få reda på på vilka sidor folk tittat, vilka filer de tagit emot, vilka de chattat med och vad de skrivit, var deras telefoner befunnit sig och precis allt vad folk hade sparat på sina datorer, det var tullen och en hel rullebör andra också.

Ju mer jag läser om SOU 2005:38 desto mer framstår FRA-lagen som ordentligt nerprutad, nästan misslyckad. Vänstermänniskor har framställt FRA-lagen som något hämtat ur Orwells 1984 men sossarnas förslag var låååååååångt låååååååångt mycket värre. Varför har vi glömt det?


Kommentarer
Postat av: Mumari

...min huvudvärk blev bättre....ska testa schweppes nästa gång, fast med sprit :D haha

Jag vill då rakt inte ha någon liten spiongubbe i min dator! Inte för att jag pysslar med nå fuffens men i alla fall!



Jag saknar dina ironiska kvinnor vs män-inlägg!

2008-08-22 @ 09:22:21
URL: http://mumari.se
Postat av: Sveriges snyggaste bonde

Det var en ren slump att jag läste om sossarnas spionprogramförslag. Virusprogrammet hittade just ett spionprogram i min dator. Det verkar ha ordnat upp sig igen men jag googlade spyware och hittade som sagt artiklar om SOU 2005:38.



Det kommer fler kvinnor vs. män inlägg, var så säker. Jag måste bara ha någon i närheten som jag kan iaktta.

2008-08-23 @ 07:27:34
URL: http://sverigessnyggastebonde.blogg.se/
Postat av: whatthefuck

Sv; haha, jag ska tänka på det nästa gång... för tro mej, det kommer bli en nästa gång, jag är kaos i köket ;)

2008-08-23 @ 08:29:38
URL: http://whatthefuckdotcom.blogg.se/
Postat av: whatthefuckdotcom

Jag är lessen (och inte super insatt) men jag ser inget problem (med det lilla jag snappat upp om FRA) Har man rent mjöl i påsen så har man väl inget att dölja... dom får gärna snoka i min dator och telefon, hur mycket dom vill.

2008-09-23 @ 10:34:52
URL: http://whatthefuckdotcom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics