Gör bot och bättring, svenskar! Det är redan över oss!

Det är nu bekräftat att svenskar är det barnsligaste folket man överhuvudtaget kan hitta på planeten jorden. Det var ju jordbävning i Skåne i morse. Jag hade lyckats försova mig och vaknade av att jag trodde att runt 1500 kor övade riverdace i vardagsrummet. Dessutom gjorde de det jävligt dåligt eftersom de uppenbarligen sprang på väggarna ganska hårt. När jag tankemässigt vant mig vid att 1500kor övar riverdance med hockeytacklingar i mitt vardagsrum bestämde jag mig för att ligga kvar i sängen en minut eller två. Jag hade ändå inte lyckats köra ut dem i nyvaket tillstånd och boxershorts. Under tiden skalvet varade lyckades man, trots att man var nyvaken, bli ganska klok på att det var ett jordskalv. Huset verkade stå kvar och jag var kaffesugen men jag slog i alla fall på tvn. Det tog kanske tio minuter innan det rullade en text om jordskalv nederst i rutan. Fine tänkte jag och gick ut. Sen kan man höra om att SOS blivit nerringda. Varför då? SOS Alarm ringer man väl i nödsituation? När någon riskerar att dö eller är allvarligt skadad. Min fråga blir då, när folk vaknat till liv av att det skakar lite och innan de hunnit ringa SOS har skalvet slutat, huset står kvar och en tavla har på sin höjd ramlat ner, hur många riskerar då att dö? Noll... Jag har under fikat roat mig med att läsa kommentarer till det hela på några olika tidningars hemsidor. Bl a. en som skrev att hon inte vågade gå ut ur huset av oro för fler skalv. Rent logiskt sett, vore det inte bättre att gå ut ur huset om du är orolig för fler skalv? Utomhus finns liksom inget hus som kan rasa över dig. Det finns det ju inomhus. Titta upp så ska du få se. Vissa menar att det är Nibiru och syndafloden som börjar närma sig och jag kan ge mig fan på att vi innan veckan är slut kommer få se de som påstår att det är den globala uppvärmningens fel. Vad jag inte fattar är att folk ringer SOS Alarm och är sura för att de inte fått någon information i rimlig tid. Herregud, jag hann inte klä på mig på tiden det tog från skalvet tills det stod att läsa om det på tv. Nu berättar de på radion att tågen går som vanligt. Ja, varför skulle de inte göra det? Det är knappast ryssen som kommit. Marken skakade lite. Folk kommer försöka lura i sitt försäkringsbolag att gamla sprickor uppstått i morse. Mer kommer inte hända. Ende. Skärp er. Jävla jättebebisar.

En sak till. Folk verkar tro att hela världen är extremt intresserad av att ta del av just deras berättelse om hur de vaknade. Det är som att ingen annan i hela världen varit med om samma sak. Folk verkar inte ha lagt märke till att de andra 250 kommentarerna innan just den de skriver beskriver exakt samma scenario- De vaknar av att det skakar, blir livrädda, skiter en tesked löst och knyter ihop säcken med att de inte trodde att sånt kunde hända i Sverige. Vår stora välfärdsstat Sverige. Jodå så att...


Kommentarer
Postat av: Ingmar (Disas pappa)

Så här på andra sidan gränsen kan jag inte annat än hålla med dig. Jag träffade en gång en kvinna (inuit) som bor i Alaska, hon berättade att om hon vaknade och konstaterade att det var en jordbävning vände hon sig andra sidan och somnade om. Finland har väl haft något slags storebrorskomplex för Sverige, men det vände efter 4-1 i ishockey (VM?) 1995, och nu efter innebandysegern så!!! Sverige har ju också haft översittarfasoner mot Finland, Finland ligger liksom bakom allting. Dock icke så nu! Men när Estonia sjönk, för att inte tala om tsumamin i Sydost-Asien här om året tog vi det ganska lugnt! I Sverige kunde man ju tro att halva befolkning strukit med och att alla kände någon inblandad. För Finlands del var kriget ju mycket värre trots allt!

I nyheterna tar man upp småsaker, men om Sverige blivit prickat av FN för att inte sköta samernas rättigheter hörs inget (Utom på Oddasat och Uutiset). De vill säga man vill inte tillstå att Sverige fortfarande bedriver kolonialpolitik i Norra Sverige. Kanske också ockupationspolitik mot Skåne? (Detta har med rubriken på inlägget att göra!)

2008-12-17 @ 13:42:18
Postat av: bonde-malin

folket är mesar... skulle aldrig ringa 112 om inte det var fara för livet... Har EN gång ringt sos alarm och då var det en trasig elledning och som journummer på aktuellt elföretag så stog det 112...

2008-12-18 @ 10:02:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics