Typ digerdöden, syndafloden eller Staffan Tappers miss.

Det här börjar bli en politisk blogg och det var egentligen inte meningen från början. Jag hade tänkt lufta mina tankar lite i den ordning de kom, jag tänker en hel del och framför allt själv. Då är det kul att skriva ner tankarna och låta andra ta del av dem. Nu är ju verkligheten sådan att jag just nu tänker mycket på politik och då blir det mycket skrivit kring just politiken. Ja, när jag hinner. Det här med att jobba tar en massa tid från fritiden. Nåväl. Vänsteralliansen skrämmer skiten ur mig. Egentligen borde jag vara lite som Piteå- Dansa och le. Det finns ju ingen någorlunda normalt funtad människa, oavsett ideologi, som kan lägga särskilt lång tid på att fundera på om de ska rösta på lag V. Gräsrötterna verkar tydligen anse att ledarna i respektive parti horar när de kompromissar med sina ideal för att klämma in sig i "De rödgröna". Jag kan till viss del hålla med, men anser inte att det är idealen man säljer ut- Det är medborgarna. Man behöver inte lägga ner jättemycket tankeenergi för att inse att det på alla sätt är enklare och bättre att stå i opposition än i regering. Då bjuder Mona in två partier vars politik i princip är att begå våld på sin egen befolkning i syfte att kunna komma i regeringsposition. Det är vansinnigt! Vi håller på att få det sämsta av två system. Jag har egentligen inget större emot tvåpartissystem. I tvåpartisystem är avarter alltid i minoritet på resp. partis kongresser och stämmor. Därför behöver man inte lägga så stor vikt vid kommunister, miljöpartister, nazister och andra som representerar en väldigt smal(och ibland genomkorkad) linje. De blir bortröstade och partierna får en balanserad och verklighetsnära politik. Nu gör Mona något som man kommer läsa om i historieböckerna. När S i alla tider, oberoende av storlek, kunnat regera själv och lyckats hålla stödpartierna på mattan bjuder Mona i ett läge när den globala finanskrisen i princip skulle fungera som en räkmacka in i regeringen in V och MP till samarbete. Människor som inte tycker att vi ska ha ränta ska alltså få ministerposter. Gud...


Jag hoppas att inte särskilt många kommer rösta om Lag V, om det ens håller fram till valet, men det skrämmer mig ändå. Svenska är ju ett av världens dummaste folk och kommunistisk propaganda går hem. Läser att människor i östra Tyskland är mer positiva till en stor välfärdsstat än sina landsmän i väster.

We find that, after German reunification, East Germans are more in favor of state intervention than West Germans. This effect is especially strong for older cohorts. We further find that East Germans' preferences converge toward those of West Germans. It will take one to two generations for preferences to converge completely.

Effekten står sig när man kontrollerar för diverse inkomstmått och för det faktum att tyskar i öst i högre grad tror att materiella utfall i livet beror på sociala förhållanden än på individuella faktorer. Forskarna menar att detta beror på att tyskarna i öst blev påverkade av statlig propaganda. Källa: Alesina, Alberto och Fuchs-Schündeln, Goodbye Lenin (or not) The effect of communism on people. Alla som gått I skolan på samma gång som jag minns att undervisningsmaterialet, främst i historia, samhällskunskap och geografi, förmodligen var tryckt i Moskva. Jag ser stora faror i att svensken i vanlig ordning är lat och ser röstandet som en rättighet och inte som en skyldighet, en skyldighet att sätta sig in i vad man egentligen röstar på, och missar det faktum att alternativet till vänster om den politiska mitten är regeringsodugligt och ligger i samma härad som en syndaflod. Vi ska ju komma ihåg att svenskarnas hjärnor har tagit stryk. Jag ska exemplifiera. Det svenska jordbruket gör av med ungefär 280 miljoner liter diesel per år. Skatten är nästan fyra kronor per liter men bönderna kan ansöka om att få tillbaka lite drygt två kronor per liter på den diesel de gjort av med i näringsverksamheten. Det är alltså för att kompensera bönderna för att Sverige hatar sina företag som staten subventionerar dieseln till bönderna. Försök hitta ett fel i scenariot jag beskrev.


(ironi)

Hur många av er reagerade på att jag skrev subventionerade? Jag antar att det inte var många. Tom. ni som anser er någorlunda oskadade och fria till sinnet föll förmodligen dit. När man inte reagerar på att någon kallar det för subvention när individen får behålla mer av sina egna pengar är man av uppfattningen att alla pengar i landet egentligen tillhör staten. Förstår ni nu varför jag är rädd?


Kommentarer
Postat av: Torparn

det är nog inte bara du som är rädd ska du se...



jag tror att Mona är rädd oxå.



rädd för att bli statsminister, för med tanke på hur opinionsundersökningarna har sett ut så borde det ju bli en enkel match för henne att bli statsminister.

innan det här är färdigt så är det en trekant oxå är jag rädd för.

v och mp gläfser som uppretade taxar (jag har inget emot hundrasen tax) när det ska förhandlas om dom ska vara med som stödpartier men till sist ställer dom upp utan ministerposter, har alltid gjort och kommer att göra igen...



och ja, jag är den förste att erkänna att jag förbisåg ordet subvention.



vem vill vara bonde med Mona som statsminister, Lars som finansminister, Peter som infrastruktursminister och lilla fröken Wetterstrand som jordbruksminister...

nå´n frivillig, näe kunde inte tro det...

2008-12-15 @ 23:31:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics