Pravda...

LRFs informationsblad för de förtroendevalda heter Klartext. Det numret jag sitter och läser nu är nummer tre för i år och på framsidan hittar man rubriken "Roligt och lönsamt att producera ekologiskt"

Jag har med stor passion strukit över de största vansinnigheterna med överstrykningspenna och tänkte låta er ta del av dem...

I ingressen står det att läsa att ekologiska producenter ofta känner sig väldigt tillfreds med sitt företagande. Den meningen är fullständigt utan värde så länge man inte skriver andelen väldigt nöjda konventionella producenter kontra andelen väldigt nöjda ekologiska producenter.

Det står även att ekologisk produktion ska lyftas fram som en spjutspets i opinionsbildningen för de svenska mervärdena. Jag förstår lite vitsen med att lyfta fram något som de flesta inte är anslutna till som spjutspets, men samtidigt ligger det vissa problem i att hävda något som de allra flesta inte är med i som fördel för den stora massan. Dessutom har många konventionella bönder känt sig trampade på av ekoreklamen vi sett på tv, och många bland LRFs medlemmar kan nog uppleva det som att deras egen organisation går i KFs fotspår.

Man kan även läsa att det är svårt att missionera (ett ordval jag verkligen ogillar, jag ser ogärna någon försöker frälsa mig) om fördelarna med ekologisk produktion när lönsamheten är så god i den konventionella produktionen. Detta skriver LRF samtidigt som Arla rekordsänker sitt mjölkpris med 25 öre och ingen i hela världen tjänar pengar på grisar, man får istället sätta pengar till för varje gris man slaktar...

En liten favorit bland meningarna är "Det gäller att få producenten att tro på marknaden, och på att det ekologiska inte är en fluga. Statistiken visar att tillväxten är enorm, varje år." Samma mening har jag läst om etanol. Ett år senare kunde man på framsidan till en av de LRFägda tidningarna läsa "Etanolmarknaden är död"

Dock är den riktiga favoritmeningen "Samtidigt är det många företagare som känner stor tillfredställelse i att producera ideologiskt" Vem är LRF att bestämma vad som är ideologi och inte? Jag har haft kravodling och min ideologi är solklar, jag tänker inte gå med på att lura människor att det de äter är bra för djur och miljö bara för att jag följt regler som saknar total verklighetsförankring. Jag vill inte heller ha en produktion som går ut över min familj och mina vänner. Jag går hellre upp en morgon och sprutar bort ogräs än sitter på traktorn till långt ut på nätterna och stubbearbetar i syfte att bli av med ogräset. Dessutom är fönstret större när det gäller kemisk bekämpning än när det gäller ogräsharvning. Jag kan vara borta en vecka och spruta när jag kommit hem igen istället för att ha ständig jour med ogräsharven. Jag vill kunna planera och jag vill ha ledigt. Jag vill tjäna pengar och jag vill inte lura folk. Ekologiskt harmonierar helt enkelt inte med min ideologi.


Och som sagt, jag uppskattar inte att LRF menar att det är ideologi att odla ekologiskt och bara slumpen eller lathet som gör att folk odlar konventionellt.


Kommentarer
Postat av: mumari

"Wee" :D

Det är ett riktigt bloggigt uttryck ;o)



Jag är som vanligt trögtänkt på morgonen......eller så beror det på min nya hårfärg.....jag hajade inte om du odlar eko nu men inte vill eller om du inte gör det...?

2008-07-11 @ 08:22:15
URL: http://mumari.se
Postat av: Sveriges snyggaste bonde

Inte nu längre, köpte en gård som var eko 98. Samma dag som jag fyllde 18 faktiskt. Gick ur 05, tror jag att det var.

2008-07-11 @ 08:25:42
URL: http://sverigessnyggastebonde.blogg.se/
Postat av: mumari

Ahaa, då hänger jag med...det verkar vara en viss hysteri kring allt som är eko... men jag är inte ett dugg insatt i spannmålsodling så jag ska välan inte uttala mig så mycket.

Hoppas du har en trevlig fredagkväll!

Weee!

2008-07-11 @ 22:44:51
URL: http://mumari.se
Postat av: Anders Bockgård

Jag är sedan länge ekoodlare och nu nybliven kravodlare. Det passar för närvarande mig och min gård. Trots detta tror jag att ekologisk odling inom tio år kommer att vara mer eller mindre förbjudet eller åtminstone straffbeskattat i Västvärlden p.g.a. problem med att föda klotets befolkning och åstundan efter billiga livsmedel.

2008-07-13 @ 22:02:11
URL: http://www.tryserumgardar.se
Postat av: Sveriges snyggaste bonde

Jag håller med dig, Anders. Den låga effektiviteten ekoodling har passar inte i ett miljötänkande samhälle, eller i ett samhälle som vill ha billiga livsmedel, eller i en värld där folk svälter, eller någonstans.



Och som sagt, det är ett ställningstagande att inte odla eko också.

2008-07-14 @ 08:57:08
URL: http://sverigessnyggastebonde.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics