Politiker...

Vi har idag, från höger till vänster, horder med politiker som i princip vill begå våld på sin egen befolkning. Man låter ideologi gå före fakta, presenterar inskränkningar i människors frihet och entreprenörskap och förväntar sig att vi ska betala dåligt motiverade skatter när våra politiker inte kan förvalta skattepengarna på ett vettigt vis. Bara i miljöskatter betalar varje svensk 8000 kronor men bara en femhundring av dessa går till miljörelatade satsningar. Jag läste på nyhetskanalen.se igår att polisen prioriterar ner sitt arbete mot trafficking. (Det är lite svårt att få fram bra siffror men man räknar tydligen med att 120´till 500´barn och kvinnor kommer till västeuropa varje år, och det är inte för att dra ogräs i betorna som de säljs...) Samtidigt har regeringscheferna i i EU kommit överens om att förbjuda glödlampor för att de tar för mycket energi.

Min inkomst står i direkt proprotion till mitt arbete. Visst finns det en osäkerhet i väderfaktorn men det grundläggande är min kunskap och mitt engagemang i mitt företag. Samma borde gälla för våra politiker och ledande tjänstemän- En grundlön på ungefär noll och sen en resultatbaserad lön på det. Tillväxt och BNP är två av mätarna man borde använda för att räkna ut deras lön vid årets slut. Jag gillar arbetslinjen men man kan inte motivera folket att göra de allra sista ansträngarna när de som styr landet försöker hålla sig bota från de svåra frågorna. Jag kräver inte oförvitlighet eller att man ska plåtkoll på alla frågor, men man måste som politiker inse det ansvar man har. Det är inte bara fria resor, inkomstgaranti och nästan tre år långa utredningar för att komma fram till vad "En stork stark" är. Man måste vara lite mer pragmatisk (framför allt mot vad oppositionen är idag), lite mer effektiv och ha mod att ta i de svåra frågorna också.

Dessutom måste man våga stå för sina beslut. Man kan inte vilja riva upp beslut man tagit en vecka tidigare. Jag trodde det följde med uppdraget att sätta sig in i och läsa igenom vad man beslutar om. Det duger inte att ångra sig när det blåser om en.


Kommentarer
Postat av: Ann-Sofie

Du har många och starka åsikter dessutom ordentligt påläst om saker och ting. Kanske en blivande kommunalpamp? Fundera på saken och ta en sväng förbi Kumla på vägen för vi behöver lite omväxling i politiken här. Vi har ett kommunalråd vars parti har majoritet i kommunfullmäktige och alla i hans parti röstar som han. Välkommen till Dan-Åke Mobergs kommun...



Ha en härlig dag i solskenet!

Ann-Sofie

2008-07-26 @ 11:33:24
URL: http://pz2.blogg.se/
Postat av: Anderz

Jag sa till våra politiker efter valet att de skulle upprepa ett mantra varje morgon som lyder så här: Förbättra ,förenkla och förbilliga. Varje beslut skall ge en förbättring och helst en förenkling. givetsvis ska det billigaste alternativet väljas. Det billigaste alternativet på SIKT menar jag då, inte det som är billigast för stunden, t.ex. flytta runt biblioteket till olika lokaler som man renoverar dyrt och efter 5:e flytten bygger nytt

2008-07-27 @ 11:26:37
Postat av: Sveriges snyggaste bonde

Men slutar inte Dan-Åke snart? De ska bara hitta en kronprins bland undersåtarna. Men varför röstar så många på hans parti?

2008-07-29 @ 14:38:39
URL: http://sverigessnyggastebonde.blogg.se/
Postat av: Ann-Sofie

Visst slutar han snart men han har nog inflytande över valberedningen som allt annat. Jag försökte övertyga en kompis att rösta på ett annat parti i förra valet men hon tyckte som allt för många kumlingar att "man vet vad man har men inte vad man får". Kanske är det där det ligger? Kumlingarna är helt enkelt vana vid att det är på Dan-Åkes sätt...



Ha en härlig kväll! Visst var solförmörkelsen genom svettshjälmen en trevlig syn?!

2008-08-01 @ 21:24:20
URL: http://pz2.bogg.se
Postat av: Anders Bockgård

Jaha, nu föstår jag vad man menar med Kumlabunkern!



Även jag har funderat lite över polikers löner. Konkurrens och anbud på kommunala upphandlingar där det är förbjudet att gynna lokala företagare är ju vad som gäller.



Varför inte göra ett försök med anbudsgivning för riksdagskanditater som känner sig hugade och kallade. Lägsta acceptabla lön kan sedan tryckas på valsedlarna, så får vi med pennan i hand ta ställning till om den som kräver 60 000 kr per månad är dubbelt så bra som den som kräver 30 000 kronor.

2008-08-05 @ 21:52:35
URL: http://www.tryserumgardar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics