Tre apor, tjugo minuter

Jag har slutat prenumerera på lokaltidningen, men de hade tydligen en blank förstasida häromdagen. "Den här tidningen är inte godkänd av staten" En liten manifestation att man inte vill bli censurerad av staten. Det låter i och för sig schysst med fria media, men precis som om media inte är en stadsmakt ibland mäktigare än riksdagen och domstolsväsendet! Både radio, tidningar och tv bestämmer själva vad de vill rapportera om och ur vilken vinkel. Dessutom vill man ha copyright på att sålla, förmedla och tolka nyheter. Minns vilket liv det var på media när Car Bildt började blogga om viktiga händelser och beslut.

Anledningen till att jag slutat prenumerera på lokaltidningen är språket. Det gick knappt att hitta en sida utan stav- eller syftningsfel, dåliga meningar eller ord som överhuvudtaget inte hörde till meningen. Att vanligt folk ibland missar när de skriver är ingen big deal, men det är journalisternas jobb att kunna språket. Hade jag skött mitt jobb lika dåligt som journalisterna på lokaltidningen hade jag slutat som ruinerad och inspärrad i fängelse.
Det påstås ju att med ett oändligt antal apor med varsin skrivmaskin och med mycket tid, så skulle de till slut knacka ner Shakespears samlade verk. Lokaltidningen här är av klassen Tre apor, tjugo minuter.


Kommentarer
Postat av: Malin

Tja! Du uppdearar ju så ofta att man inte hinner med att läsa.... =)



KUL att läsa i varje fall! intresseväckande...

2008-06-06 @ 08:26:01
URL: http://ylajarvis.se
Postat av: mumari

Värst av allt är sär skrivningar :D

2008-06-06 @ 09:10:59
URL: http://mumari
Postat av: Sveriges snyggaste bonde

Ja, jo. Särskrivningar är hemska. "Är du en paj älskare? Då är detta stället för dig" Trottoarpratare utanför ett café...



Det är iofs inte bra lokaltidingen som har dålig svenska och slänger sig med dåligt språk. När Gunnar Pleiert blev ny ordf för Svensk mjölk var han citerad i Lantbruk. "Media polariserar ofta på ordförande och underställer resten av styrelsen" Förväntas jag ta honom på allvar när han svänger sig med termer han alldeles uppenbart inte behärskar? Jag skrattar varje gång jag ser honom...

2008-06-06 @ 18:59:49
URL: http://sverigessnyggastebonde.blogg.se/
Postat av: Anonym

Som en av mina favoriter sa: "Jag använder bara nyhetsmediet till att veta om jag ska springa åt andra hållet". Fan.. va bra! Kommer det en tromb eller ett krig kan det vara bra att dra. Men vem vet om ens det är sanningen eller på någons agenda?

2008-06-19 @ 00:13:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics