De stora pengarna ligger ju i ägandet.

Bönder är ju egenföretagare, så det blir ju naturligt att vi när vi träffas pratar just företagande. Jag är ju egen, lite egen har jag alltid varit men egen företagare, och många av mina jämnåriga planerar att bli det. Tyvärr verkar väldigt få av de som tänker bli företagare reflektera över just företagandets alla aspekter. Jag får allt oftare höra att "Om man har aktiebolag så klarar man sig som privatperson om ens förtetag skulle gå i konkurs" Det är ju skitsnack. Dels får jordbruksaktiebolag inte äga fastigheter. Man måste äga dem själv. Visst, man har inventarier och lager för några miljoner men de stora pengarna ligger i ägandet av fastigheterna. Och skulle ens aktiebolag gå i konkurs så lär man själv inte vara prioriterad fordringsägare. Dessutom, försök få en bank att låna ut pengar till ett aktiebolag värt femtiotusen kronor utan att ägarn själv går i borgen. Det finns inga vattentäta skott mellan företaget och ens privatekonomi när man driver företag, oavsett bolagsform. Man kan inte få både anställingens trygghet och företagandets frihet.


Kommentarer
Postat av: mumari

Tjolahopp!

Nu får du kolla på film på en stoooor pryl på min blogg! :o)

2008-06-11 @ 22:28:33
URL: http://mumari.se
Postat av: Anderz

Man är ju inte ansvarsbefriad bara för att det är ett AB man driver, tvärtom. Sitter man med i en styrelse för ett AB så kan man ställas till ekonomiskt ansvar om det vid konkurs bedöms att man varit oaktsam. Detta gäller även om man sitter i den lokala idrottssklubbens AB för t.ex en idrottshall eller kommuns fastighetsbolag. Tänk på det innan ni låter väljas in i något sådant.

2008-06-13 @ 16:04:03
Postat av: Sveriges snyggaste bonde

Anderz, de har helt rätt. Man har alltid ansvar.

2008-06-13 @ 18:22:51
URL: http://sverigessnyggastebonde.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics