Jag körde gasbil till Elmia. Och parkerade där man skulle.

När det började pratas om finanskris och räntorna gick upp. Vad gjorde folk då? Jo, när räntorna gick upp tog folk ut pengar från bankerna. Det är ju då man ska ha pengarna på just banken...


Anyway. Jag tittade på nyheterna häromdagen, och gissa vad det handlade om. Koldioxid. Medan de pratade om CO2 så hade man några stora jävla industriskorstenar i bakgrunden. Det såg ut ungefär såhär.


Jag vet inte vad skorstenarna egentligen hade med inslaget att göra, det kan mycket väl finnas CO2 i röken, men inte enbart. Jag har för mig att koldioxid är en luktfri och osynlig gas. Och det som kom ut var allt annat än osynligt. På tal om inget så såg jag en reklam som förmedlade budskapet att det var viktigt att sopsortera så att man kunde elda upp gamla gympaskor istället för olja när man ville ha varmt i städerna. Det skulle släppa ut mindre växthusgaser. Jag förstår inte riktigt hur eldandet av gympaskor släpper ut mindre växthusgaser än eldandet av olja men det finns mycket jag inte förstår. Vill man nu inte släppa ut några växthusgaser så ska man ju gräva ner gympaskorna och elda upp oljan fort som fan. När den är slut är den ju slut och då kan man inte elda upp någon och på det viset minskar man utsläppen. Som det är nu eldar vi tydligen gympaskor och olja om vartannat. Det måste ju vara det sämsta alternativet egentligen.

Det är min blogg och jag får således vara hur tjatig jag vill. Jag fortsätter alltså på ämnet CO2. Jag har försökt följa de amerikanska presidentkandidaternas tvsända debatter. Jag förstår inte hur folk ens funderar på att rösta på McCain. Även om man bortser från allt ideologiskt så är hans framträdande tafatta, retoriken suger och ibland är det så att jag sitter i soffan och rodnar så pinsamt berörd jag blir. Nu har dock Obama seglat lite snett. Jag tyckte mig höra att han ville sätta upp koldioxid på listan över farliga föroreningar. Jag kollade här<länk>. Han vill alltså att det alla landlevande djur andas ut ska upp på samma lista som bly och kvävedioxid.

Något som borde göra alla som skrivit på Vattenfalls klimatsignaturtrams glada är i alla fall att Nordpolen som skulle smälta bort sommar, det har jag länkat till tidigare i bloggen, har vuxit med knappt 30% i just sommar. Det som slår en är rapporterna kring detta faktum. I våras var det människans hänsynslösa rovdrift på jordklotet som skapade ett varmare klimat, smälte polarisarna och dödade isbjörnarna. När ni isarna växer är det en vanlig förändring skapad av naturen.

En intressant artikel i The economist. Jag kommer osökt till att tänka på forskning kring global uppvärmning...


Kommentarer
Postat av: dolly.

på tal om vanliga förändringar skapade av naturen... man kan ju undra vem som fick ta all skiten i media under förra istiden, om de även då trodde att isen minskade, och om de hade några skorstensbilder i bakgrunden den gången också.

2008-11-01 @ 13:06:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics