Ubbe, mer arbete.

När jag läser min blogg ser jag ibland en viss fäbless för udda djur. Inte helt sällan handlar det om påtända apor i damunderkläder men nu har jag hamnat i hamsterträsket.


Om vi tittar på den europeiska hamstern så är den mellan 18 och 32 cm lång, väger mellan 150 och 500 gram och en jävel på att bygga bon under mark.


Jag tycker att vi, främst då landstingspolitiker som gnäller på staten och vill ha mer pengar, borde ta efter hamstrarna. Inte såtillvida att honor och hanar enbart träffas under parningssäsong utan deras förmåga att i sina bon lagra nästan 65 kg mat till svårare tider.


Med tanke på läget i branschen just nu är följande egentligen en pseudodiskussion eftersom det inte finns några stora medel att fondera men eftersom jag tror att vi får se stora svängningar i framtiden är det ändå angeläget att vi bönder när vi har en bra period inte rusar iväg och shoppar loss hos maskinhandlaren, utan lagrar i ladorna så vi kan övervintra de tider när vi har negativt kassaflöde. Vi har ju möjligheter att stoppa in max 30 % av årets resultat i en periodiseringsfond där pengarna får ligga oskattade i max fem, i praktiken sex, år. Det finns även möjlighet att skjuta lite på skatten med en expansionsfond och sänka den lite med räntefördelning. Frågan när det gäller periodiseringsfonderna är om det räcker med 30 % av ett enskilt års resultat och max sex år. Lantbruken idag hanterar stora volymer pengar och svängningarna kommer förmodligen blir väldigt stora i framtiden. Jag skulle vilja se att de rena lantbruken fick samma möjligheter som skogsbrukarna har med sitt skogskonto.


På skogskontot kan företagaren stoppa in mellan 40 % och 60 % av intäkterna från skogen där pengarna och en del av räntan får ligga skattefritt i max tio år. Vid storm, insektsangrepp eller något annat som innebär att minst två års tillväxt avverkas i förtid får företagaren stoppa in mellan 50 % och 80 % på skogskontot.


Jag tror inte att något inte håller med mig om att det inte är angeläget att lantbrukarna får större möjligheter att jämna ut skatt och resultat över åren.
(ja, jag har själv ritat apan)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics