Hade jag gjort något sådant hade jag knappast skyltat med det

Läser att en veterinär blivit prickad av ansvarsnämnden. Dock kan jag inte fatta varför. Veterinären hade blivit uppringd av en hästägare, men hade bedömt att det inte var aktuellt att åka ut. Efter flera samtal till veterinären valde hästägaren att ringa djursjukhuset. Bla bli bla bla. Hästen dör. Veterinären får en erinran. Den som skulle skämmas är hästägaren. Såvida veterinären inte hade jour är det hästägarens ansvar allena att se till att hästen får vård. Det är inte veterinärens ansvar. Om nu hästägaren var så jävla missnöjd med veterinären var det hennes (jag förmodar att det är en hon) uppgift att ringa en annan veterinär. Istället låter hon hästen svälta ihjäl. Och dessutom verkar hon inte ha några som helst betänkligheter att berätta för hela världen att hon just låtit en häst hon hade ansvar för dö i onödan. Den som skulle ha skäll är inte veterinären - Det är hästägaren.


Kommentarer
Postat av: BM

Hur man än vänder sig har man näsan fram, eller hur va det nu..

Veterinärer är tacksamma mobb objekt.

Dessutom tror jag iaf att häst och små djursägare är känsligare än andra.........

2009-03-14 @ 18:31:56
Postat av: besserwisser

dessutom så hade inte hästägaren utbildning eller erfarenhet av att ta hand om en fölning, så det är då till stor del hennes eget fel att fölet dog. Hon lämnade ju aldrig stoet ifred, då är det ju naturligt för stoet att stöta bort fölet av den stress hon upplevde. Och kan man inte ens få i fölet mjölk m flaska ja då ska man inte klaga på andra!!! Om det nu var så att fölet var så klent att det saknade sugreflex, ja så hade väl knappast veterinärvård hjälpt...



dock så har jag själv upplevt hur en veterinär skitit i att komma på ett akutfall, bara för att det var en kalv och inget mer viktigt. FEM timmar tog det, då hade jag avlivat kvigan... Ville inte se henne lida mer. (det hade gått fortare för mig att lasta henne i transport och sedan åka in till stationen...) har 30min till veterinär..



Men i mina trakter kommer de bara före 11 om det är djurskyddet som ringer (!) ovasett grad av allvarlighet

2009-03-15 @ 15:13:46
Postat av: Cowgirl

Du har fel igen! Veterinären hade jour, på många ställen finns det en enda veterinär att få tag i klockan 09.00-08.00, nämligen den jourhavande.

I Sverige finns det ett antal veterinärdistrikt och i dessa ska det ALLTID finnas en jourhavande veterinär, kompetent nog att handlägga det som kallas "primär djursjukvård" på ffa lantbrukets djur och häst. Det som veterinären i detta fall gjorde fel var att denne sa att det var OK att avvakta vilket det sällan är med nyfödda föl, ej heller i detta fall vilket bevisats.

Djurägaren har självklart ett stort ansvar men jag anser att han/hon har tagit detta genom att kontakta veterinären. Även om besöket sannolikt skulle lett till remittering hade det varit betydligt lindrigare för fölet att redan vara medicinerat och uppkopplat på dropp när det transporterades. Skälet till den relativt lindriga påföljden för veterinären var att veterinären var överarbetad och det är naturligtvis olyckligt men det är ju fortfarande så att bedömningen av fallet kvarstår. I den bästa av världar skulle inga veterinärer någonsin behöva jobba så långa pass att de inte är i toppform men det är tyvärr inte ovanligt.

Det är däremot väldigt ovanligt att veterinärer tar på sig uppdrag utanför det egna distriktet, alltså återstod bara alternativet att transportera fölet till klinik i detta fall.

2009-03-15 @ 17:29:21
Postat av: Sveriges snyggaste bonde

Jag är fullt medveten om att veterinärer har krav på sig att kunna bedömma fallet via telefon. Men för fölet finns det inga skillnader på om veterinären inte kan eller inte vill komma. Om vet. redan varit ute och pillat ut en kalv eller något och inte kunnat komma till fölet hade utgången förmodligen blivit densamma men vet. hade inte fått kritik.

2009-03-15 @ 22:10:34
URL: http://sverigessnyggastebonde.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics