Uppdatering. Eller varför jag är paria.

En liten uppdatering. Jag har nu fått besked från lagstiftaren och kunnat sluta mig till att jag inte har något föreläggande. Länsstyrelsen, Sverker och assessorn Johansson, försöker påstå att mitt föreläggande gäller omedelbart även om det blir överklagat och hänvisar till djurskyddsförordningens 74§, andra stycket. Stycket handlar om transporter av djur inom EU… Lagstiftaren är väldigt tydlig om vilka beslut som omfattas av 74§, och beslut enligt 26§ djurskyddslagen är inte med på den listan.

 

Och eftersom huvudregeln gäller så börjar mitt föreläggande gälla samtidigt som det vinner laga kraft. Om det vinner laga kraft. Jag ska nämligen inkomma med vittneslista till förvaltningsrätten inför muntlig förhandling. Det har vad jag vet aldrig någonsin hänt att man pratat om muntlig förhandling i ett beslut enligt 26§ djurskyddslagen.

 

Jag tycker det är skandal att en dum bonde och hans far som inte ens är betrodd att ha hand om djur är de som nosar fram sånt här när det finns en uppsjö av jurister och jur.kand på länsstyrelsen och framförallt när det finns några som kallar sig Lantbrukarnas riksförbund.

 

På tal om LRF så kan jag meddela att Länsrevisionen i Skåne totalsågade veterinär- och djurskyddsenheten i en 54 sidor, plus bilagor, lång utredning. Länsrevisionen vidimerade all min kritik och på ett flertal punkter var resonemanget precis samma som det jag framfört. Ingen av LRF stidingar har skrivit ett enda ord om utredningen. Utredningen och de direktiv, jag lägger upp dem på bloggen ikväll, är fundamental för att det överhuvudtaget ska gå att hålla djur i Skåne – och pravda lägger locket på. Jag har trots att inspektörerna, och mina egna, verkligen försökt få tyst på mig baxat hela skiten så långt att folk inte längre behöver vara rädda för djurskyddskontroller.

 

Jag har som sagt gjort mer för de skånska djurhållarna än vad LRF gjort. Jag kommer inte förnya medlemskapet. Trots fukostbullarna i måndags.


Kommentarer
Postat av: Tomas Jakobs

Hej.

Jag kan bara hoppas allt går vägen men du verkar vara rätt bra påläst.:)

Jag kan bara hålla med när det gäller LRF. Jag är själv förtroende vald och jag blir lika förvånad/uppgiven varje gång LRF blir tysta eller bara håller med.. Jag har bara växtodling och inga djur men tycker LRF hanterar djurskydds ärenden så patetiskt så man blir mörkrädd..



Dom har hela tiden tjafsat om mindre kontroller för oss bönder sen går dom gladeligen med en ny/till certifiering för alla grisbönder.. Det är ju bara en fråga om tid innan nöt och fågel också får det tror jag.. Varför kan vi inte visa upp lantbruket som det är idag.! det är inte som i en Bregott reklam eller nån Sörgårdsidyll.! Det har ju konsumenterna och politikerna själva drivit fram.!



Och då står LRF bara och håller med så får vi bönder skämmas ännu mer för att vi är bönder med en bland världens bästa djurhållning och miljökrav.. Ändå ska vi stå och skämmas.. Och pratar man med nån på LRF om det så är dom livrädda för konsumenten. Är det för att LRFs "egna verklighet" också rubbas.. tror dom själva på sin Astrid Lindgren värld..



Och den där sommar presenten från LRF media kändes nästan som ett hån med den lönsammhet som råder idag mm.. Jag har inga 200 000 över att lägga på nåt jävla badrum!! Fast det klart betalar jag inte medlems avgiften på några år så kan jag nog rätt snart få ett nytt badrum...



Kämpa på!



2010-07-01 @ 11:43:49
Postat av: Trix

Kan ju vara intressant för dig att läsa vad som står i direktivet Dir. 2009:57 Översyn av djurskyddslagstiftningens utformning och innehåll: http://www.opengov.se/govtrack/dir/2009:57/

och även vad Länsstyrelsen i Skåne skrivit i sitt remissvar :)

2010-07-02 @ 14:01:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics