Hela djurrättsrörelsen vilar egentligen på ett stavfel?

Jag har fortfarande inte hunnit mer än skumma igenom kommentarerna på förrförra inlägget men jag har några saker jag spontant vill ta upp. Dels gjorde det mig väldigt glad att det fanns de som ändå var måna om att visa meningsmotståndare respekt även om tonen var hård. Det gjorde mig glad. Jag fann också en del nöje i att andra högg så pass fort som de gjorde. Vi som äter lite allt möjligt förväntas acceptera att få höra att vi är busar som äter kött – att kött skadar miljön, skadar oss själva och att djuren plågas. Skriver jag dock ett inlägg om att det kanske inte är så hälsosamt att käka en massa soja så hugger folk. Jag håller med om att det är aningen förmätet att recensera andra människor men det var ganska mycket ilska och ganska lite kunskap. Det är inte första gången jag lyckats reta människor, och min uppfattning är att de som oftast blir argast är de som fått kämpa för att tillskansa sig sin uppfattning och man får inte rubba deras bräckliga världsbild. Dock vill jag än en gång framhålla att jag blev positivt överraskad av många av kommentarerna från ”andra sidan”.

 

Som fan läser bibeln
Vad jag dock blev lite besviken på var att så få inte tog upp att väldigt mycket av världens soja går till foder. Om min tänker er att ni ställer en fotbollsplan på högkant – så stort var målet jag med flit lämnade öppet när jag skrev om soja. Det gjorde mig som sagt lite besviken att inte fler dödade mitt resonemang om soja genom att påpeka att djuren vi äter oftast äter soja. Ser man det som någon form av uppgift i tillvaron att styra om och över andra människors diet så är det ju ganska klädsamt att vara liiiite mer påläst. Inte bara arg. Jag fick även uppmaningen att läsa och lära mig Johan Paulssons fakta av någon. Det senaste jag läst från Johan Paulsson var att det var sunt att äta lite mer frukt och grönt. Ett påstående som jag i princip håller med om. Det är aldrig fel att käka ett äpple.(En påse katrinplommon är helfel.) Dock så håller nog de flesta med om att om man får ”… att processat kött, salt och näringsfattig mat med snabba kalorier ökar risken för cancer och hjärt- och kärlsjukdomar, samt att ökad konsumtion av grönsaker, baljväxter och frukt har motsatt effekt” till att vara ett argument för att helt och hållet välja bort kött så läser man Paulssons fakta som fan läser bibeln.

 

T9
Jag fick även någon kommentar om djurrätt och jag tänker inte vika ut texten där eftersom jag tror att allt ett stort missförstånd. Tänker man lite logiskt så har vi å ena sidan bönderna, de som har utbildning, intresse, kunskap och erfarenhet och dessutom lever på att skapa bra förutsättningar för sina djur, och som följer lagen. Å andra sidan har vi då ett gäng människor som har det liiiiite sämre ställt med kunskapen om djur, saknar djuröga, inte har utbildning, inget erfarenhet av djuruppfödning och som gärna ställer sig utanför lagen för att bekämpa något de är säkra på är dåligt. Jag tror som sagt att det beror på ett missförstånd. Särskrivningen har ju på senare tid ökat, jag tror mycket är mobiltelefonernas T9s fel, och jag har förstått att det finns många som inte ens noterar särstavningarna.  Jag hoppas nu att vi kan få slut på alla hotbrev mot pälshandlare och pälsuppfödares familjer, inbrott i grisstallar und so weiter genom att bara påpeka att ni har läst fel. Det är nämligen så att vi med all vår erfarenhet och rutin bedriver van skötsel och inte vanskötsel av våra djur. Ser nu fram emot ett lugnare och angenämare klimat för Sveriges djuruppfödare och mycket mindre magsyra hos de som inte tyckt om djurhållning innan - Det är ju ingen fara.

 

Bjuder på några bilder från trösket.

Jag tröskar och Drängen pressar halm.

Kanske dags att ge sig...

Såhär ser tiotonsvete inte ut...

Jodåsattehh...

16 fot känns faktiskt lite futtigt ibland.

Farsan får testa att tröska lite medan....

...jag är iväg och tippar spannmål. Lustigt nog envisas man med att lägga städer mellan mig och spannmålsanläggningarna.

Förutom att knäcka en spindelled på tröskan så lyckades han även

Köra en sten i skärbordet.


Det här är dock inte fel för egot...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics