Passionerat

Jag kommer i en senare blogg återkomma till detta med att mannens verk och kvinnans kärlek aldrig kan mötas men just nu blir det ren passion.

Jag har nämligen byggt en spruta. Eller okej, den är inte riktigt klar men jag känner för att skriva om den redan nu.

Jag hade en tvutusenliters Moteska med 24meters ramp som var ganska slut och jag var inte helt nöjd med resultatet efter den. Rampen gick lite väl mycket som vingarna på en fiskmås.

Eftersom jag dels är galen och dels inte tycker att det ska kosta skjortan att ha en bra spruta och vara så skonsam man kan vara mot miljön och dels inte verkar ställa om till krav i år heller, men mest för at jag är galen, så satte jag vinkelslipen i den gamla sprutan. Jag hade nämligen hittat en högst måttligt körd Lindusramp för 3000 på Blocket. Jag hyrde ett biltransportsläp och körde och monterade av rampen hos kollegan som annonserat på Blocket.

Såhär såg den ut innan jag drabbade den med vinkelslipen.


Vadå sliten:


Jag strippade sprutan totalt och behöll hjul, pump tank och en del av chassiet.
Här har jag börjat på återuppbyggnaden igen:


Rampfästet påsvetsat. (Ja, jag vet att det ser ut som ett kärnvapenkrig i maskinhallen)


Har hängt på rampen.


Svetsar drag, pumpfäste och annat lulllull


Fick ett ryck och kom på att jag ju hade en skrotad Överumsplog liggande på baksidan. Den fick agera organdonator och stenutlösningen får agera rampfjädring.


Ute och testar om det går att välta med sprutan...


Målar. Tröskedomkraften är tillsammans med ett antal spännband och en träbjälke del i en anordning som ser till att sprutan inte välter...


Målar, målar, målar. Tanken har kommit på. Notera gärna tanken till handtvätt. Den kommer från en husvagn som jag gärna vill fylla med sopor och elda upp en dag. Min idé stöter dock på visst motstånd hos vissa äldre generationer...


Jag beställde en helt ny, in i helvete komplett, styrande dator med kablage, hastighetsmätare, flödesmätare, styrventil och annat kul från Kanada för 4200. Det var julafton för både mig och katterna när paketet kom - jag fick min dator och katterna fick något att sova i. Precis som att de saknar det i vanliga fall...


Elventiler till delavstängningen köpte jag från Tyskland för knappa tusenlappen.
Här är de monterade på resterna av en skrotad stängselstolpe med hjälp av avgasklammer från Biltema. T-stycken, nipplar och muffar är köpta av Maryd Maskin.


Hastighetsmätaren monterad. Visst får man borra i hjulaxeln...?


Här har jag börjat dra kabel. Färgkodningen var jävligt intressant. Stod med en sextiofemsidors monteringsanvisning i ena näven och kliade mig i huvudet med den andra.


Häromdagen fick sprutan ut och bli luftad.

Man ser även husvagnen jag velat elda upp i flera år. Sprutan är inte på långa vägar färdig. Bland annat ska det dras kabel till bakljus, positionsljus och allt det vanliga som blinkers samt även till arbetsljusen. Det finns mer som ska målas och jag har fortfarande inte monterad hydrauliken´och styrningen till denna.

Kostnaderna so far är:
Hyra av bilsläp för transport av ramp. 375kr på macken.
Ramp 3000kr på Blocket.se
Svetselektroder. 400kr på Swedol.
Ventiler till delavstängning. 1015kr på magnetventil-eshop.de
Tullklarering 100kr.
Tullavgift och tull 119kr.
Slangklammer 306kr på Biltema
Dropphjul till rampen. 160lr på Biltema.
Färg. Hammarlack. 1215kr på Biltema.
Penslar, stålborstar. 217kr på Biltema.
Gummikuddar för minskade vibrationer för elventiler och flödesmätare.(Motorkuddar till Volvo) 127kr på Biltema.
Buntband. 56kr på Biltema.
Slang. 550kr på Biltema.
Slang. 250kr på Lokalföreningen.
Dator. komplett. 4200kr på Ebay.
Bakljus, reflexer, positionsljus. 240kr på Biltema och Swedol.

Summerat blir det 12730kr hittils

Järnet och bultarna har jag inte fått faktura för än. Det kommer även till kabel och en del hydraulslang till ventilpaketet som jag köpt för 500 spänn av en kompis. Frakten hem (62mil) löste jag genom skjutsgruppen som finns på Twitter och Facebook. Eller rättare sagt hoppas jag att jag löst det genom skjutsgruppen. Ventilpaketet ska vara på väg hit just nu...


Fler bilder och mer text utlovas snart.

Godnatt.

Kommentarer
Postat av: Sara

Halkade in här av en slump o det första jag läser är att "mannens verk och kvinnans kärlek aldrig kan mötas". Ska bli spännande att läsa det kommande inlägget :) Tror inte det är helt omöjligt. Särskilt inte om kvinnan är lika galen som mannen...Hade jag en man som byggde en egen spruta tex skulle jag inte ha nåt emot att han spenderade mer tid i maskinhallen än med mig, eftersom jag vet att när han är nöjd med sin spruta kommer han in o gör mig nöjd ;) (Kanske att jag till o med skulle hjälpa´n lite därute...)

2011-05-15 @ 15:53:54
Postat av: pingvinen...

stora grejor och stora planer. åsså sprut på det... hehe. Nästan så att en börjar fantisera eller hur?



jag har ingen spruta

2011-05-15 @ 19:47:10
Postat av: Sveriges snyggaste bonde

Sara, det säger du...?



Pingvinen, jag vet att du är aningen ekivok så fantisera du, du kan säkert få ett refererat någonstansifrån, och om jag ska tro de senaste nyheterna så sköter din nye entreprenör det här med sprutandet med bravur. ;-)

2011-05-16 @ 07:25:16
URL: http://sverigessnyggastebonde.blogg.se/
Postat av: pingvinen...

räknar med att få se min nya entrepenörs spruta ikväll.. hehe. :-P

2011-05-16 @ 15:27:29
Postat av: Sveriges snyggaste bonde

Haha. Pingvinen, du är en jävla gottegris. Tur att den förre entreprenören verkar vara väldigt nöjd med att ha sluppit entreprenadkörningen hos dig. ;-)

2011-05-16 @ 21:41:33
URL: http://sverigessnyggastebonde.blogg.se/
Postat av: Astrid

Varför sitter jag med ett leende på läpparna?

2011-05-18 @ 15:40:23
URL: http://forysta.bloggspace.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics