#djurgate Beställningsjobb går väl att göra liiiiiiiite mindre uppenbara?

Jag har hört att det är poppis med bloggbråk, och det här är kanske det första jag dras in i på de snart fyra år som jag bloggat.

Först och främst måste jag nog tacka Johan Beck-Friis för att han kallar mig skicklig bloggare. Dock hade jag hellre sett att han kallade mig vid namn. I övrigt är han ute och cyklar i sin debattartikel på ATL. Uppenbarligen ser han antingen spöken när han påstår att jag, ledarskribenter och LRFare dömt ut hela systemet när vi krävt rättssäkerhet eller så vet han mer än vad jag gör och medger att hela systemet är korrupt.

Alfabetet har bara 28 bokstäver, och varför då slösa med dem? Varför skriver Beck-Fiis en debattartikel utan stuns? Varför skriver han en debattartikel i vilken han i princip inte framför någon åsikt. Beck-Friis skriver "I verkligheten bygger de allra flesta myndighetsingripanden i dag på en stabilare grund(..)". Hade Beck-Friis som förr inte skrätt med orden varit säker på sin sak så hade han lättvinnligt skrivit att ALLA myndighetsbeslut vilar på sakliga grunder. Nu gjorde han inte det, och trots att han har fel i övrigt antar jag att Beck-Friis är begåvad nog för att man ska kunna skylla på slumpen.

Att Beck-Friis anser debatten om rättssäkerhet och godtycke som animerad tyder väl mest på att han inte särskilt ofta besöker den verklighet han refererar till eller så känner han väl att det börjar bränna under fötterna?

Veterinärförbundet har ju precis bytt ordförande, så vi kanske inte ska anklaga den gode Torsten Jacobsson för att kommit med beställningen till Beck-Fiis. Vem ska då en stackars informationschef på Sveriges veterinärförbund ty sig till? Kanske sin vice ordförande?

Samma viceordförande som delar säng med veterinären som skrev ett utlåtande om att de här djuren hade gödselpansar, var i underhull, sjuka, skadade och vistades i en fruktansvärt skadebemängd miljö?


Bilden tagen två timmar innan Emma Hansson och Peter Stenberg tillsammans med polis och veterinär dundrar in och omhändertar djuren på bilden. Djuren lider enligt veterinären av dålig miljö, kan skada sig och har inte fått mat och vatten på minst fyra veckor.

Fler bilder kan ses HÄR.

Samma veterinär ljög även ihop en rolig liten historia och mailade till länsstyrelsen i slutet av 2010 i syfte att de skulle omhänderta mina djur. På något märkligt vis mailade länsstyrelsen förarbetena till den här veterinären och hon ändrade då sin historia så att den uppfyllde de krav förarbetena kräver för att ett omhändertagande skulle bli aktuellt. Hon blev fullständigt bortskriven i rätten och jag vann.

För de som undrar, den här veterinären har aldrig behandlat några djur hos mig. Inte heller varit hos mig tillsammans med länsstyrelsen. Hon har aldrig varit i närheten av mina djur. Enda gången hon hälsat på mig var en gång när hon körde hem från jobbet en kväll.
Hon heter Anna Forslid.

Kommentarer
Postat av: Berndt Eriksson

Jag läste artikel av herr Beck-Friis och kommenterade med följande: Jag respekterar skribentens uppfattning - vi har den rätten att tycka vad vi vill. Jag har en annan bild av rättssäkerheten utifrån praktisk erfarenhet och bygger mitt tyckande på konkreta fakta jag upplevt vid kontroller/beslut/domar och dess följder. Utifrån det försöker jag medverka till att rättsrötan som förekommer behandlas i laga ordning. Det uttalande jag precis läst synes mera som "politiskt" tyckande i allmänhet och bär inga spår av praktisk erfarenhet under senare år från det kontrollsystem som informationschefen i det närmaste hyllar. Jag känner igen skribentens namn och förknippar det från uppdrag inom administration och inte från "tjänstgöring i fält"! Våra skilda uppfattningar kan säkert ha sin grund däri!

2012-01-30 @ 18:10:05
Postat av: peter andersson

Ska röta ta sin grund i en veterinärs sk debatt artikel i ATL nu också , snacka om en salig röta i leden , men jätte bra att ssd låter det komma fram ur gömmorna , du ska veta att vi stöder dig ssb och allt som nu dagas fram är bara oss djurägare till fördel TACK SSB för att uppmärksammar all skit / Peter

2012-01-30 @ 19:30:27
Postat av: Pippi

Ja vad ska man säga.

Beck- Friis verkar sannerligen missat vad hela debatten handlar om.

2012-01-31 @ 09:10:30
Postat av: Kalle i kurvan

Beck-fis ATL -artikel saknar analys. Den är svepande och är mest svamlande. Inget annat förväntatas heller. Byråkraterna håller ihop. Allt från outbildade inspektörer till förvaltningsrätt sluter leden i hopp om att denutsatte människan skall ge upp. Byråkratin får inte fela. Det är politiskt omöjligt för byråkrater att hantera ärendet annorlunda. JO är ett annat exempel på den ofelbara "eliten". LRF:s ställning är, ja, vadå?



Vi kan inte ha ett rättssystem, där djurskyddsinspektör utan formella kunskaper har den makten och med sina överordnades beskydd kan slå undan benen på försvarslösa människor. Nu bekräftar Beck-friis endast byråkraternas makt och översitteri.



Jag förväntar mig, för Beck-Friis trovärdighets skull, att Beck-Friis kommenterar rättssäkerheten för den enskilde samt även kommenterar Regeringsformen.



I övrigt anser jag Beck-Friis var nedvärderande och intetsägande. Trodde nivån var högre....eller är den så låg...?



2012-01-31 @ 20:16:29
Postat av: B-J B.

Egentligen är ju B-F:s inlägg en rätt utmärkt sammanfattning av de åsikter som man kan anföra till stöd för lagstiftningen och dess tillämpning. Bättre argument än så har de inte.

Jag konstaterar att Per M. tycker det är dags att vi kritiker organiserar oss på något sätt. Det är det många som tycker, men det krävs förstås att någon tar tag i det. Någon som kan skriva, har lite tid över och gillar att strida.

Har du aldrig funderat på att ge din folkrörelse fastare konturer, SSB?

2012-02-02 @ 11:34:33
Postat av: Christer Carlsson Karlstad

Grattis till utrycket skicklig internet bloggare!Att du lyckas med att få LRF-toppen att våga frågasätta en del djuromhändtagande är ett fall framåt.Men att som Johan Beck Friis tro att dom kommer att kräva inspektörernas huvuden på fat är att ta i.Undrar om han bedömmer denna nya matråvara som gourme eller bulkvara.Rättvisemärkt krävs nog med tanke på att han i ATL 16 sept 2008 skriver"att många inspektörer har akademisk examen inom lantbruk o djurskydd".

Att kunna sortera bort visa delar av inspektörer,länsveterinärer o jurister som tror att denna examen också ger domarbefogenheter vore framsteg i djurskyddet.Har ni i Skåne någon typ av harpa som passar för detta?

Bra att du har massmedia som belyser allas åsikter och Peter som engagerar sig.

Uppdrag granskning,Kaliber,Kalla fakta mm verkar ha blivit enda sättet att visa myndigheters beslut.Att överklaga ett sådant till förvaltningsdomstol är idag i många fall rena skämtet.



I Sverige kan tingsrätt(1 domare,3 nämdemän) utdöma straff som näringsförbud mot näringsidkare på BESTÄMD TID.Arbetar näringsidkaren med djur kan 2 personer på Länstyrelsen(jurist,länsveterinär)utdöma näringsförbud på OBESTÄMD TID.Detta genom att det senare kallas ett beslut.RÄTTSRÖTA!



Kanske det tänks lite hos LRF nu angående djurskydd.Eftersom LRF betalar 2 ordförandelöner iår,kanske Helena är mindre skamlös och känner att hon behöver prestera något.

Om du inte är trött på att läsa djurskyddsärenden,kan du läsa mitt på wemlandsprofilen.se Stå på dig!!



2012-02-02 @ 20:10:22
Postat av: Anonym

Skånemejerier har all anledning att ångra att man tog in den här Forslid i organisationen.

Det har kostat företaget mycket goodvill och förlorade upphandlingar.

Forslid är med all sannolikhet körd i det privata näringslivet för all framtid.

2012-02-05 @ 15:23:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics