#djurgate

Om man googlar stress så lär jag hamna bland topp tio i alla fall. Den gångna veckan har varit ganska präglad av just stress. Sedan väl Annika Bergman från LRFs riksförbundsstyrelse gjort något så otypiskt för LRF och satt ner foten, och dessutom gjort det tillsammans med riksdagsledamoten Staffan Danielsson  ( C ) så tog det skruv. Båda ska ha varsin rullebör cred.

En bra sammanfattning är att telefonen ringt som fan samtidigt som jag blivit filmad hela tiden.
* Land lantbruk har skrivit en artikel
* Ystads Allehanda har skrivit en artikel
* Staffan Danielsson har JO-anmält länsstyrelsen i Skåne. Dels att de ska granska mitt fall specifikt. Dels att de ska göra en allmän granskning av djurskyddet i Skåne.
* Frihetssmedjan har skrivit om mig och Staffan.
* Frihetssmedjan erbjuder nu även andra djurägare som blivit illa behandlade av djurskyddet att få berätta sin historia.
* Hashtagen #djurgate har etablerats på twitter för att få övergreppen samlade.
* Det har skapats en Facebook-grupp om den här soppan. 

Eftersom det tidigare varit väldigt svårt för djurägare som blivit illa behandlade att nå ut, tycker jag att det är alla tiders. Jag kunde till exempel läsa bland kommentarerna i artikeln på lantbruk.com att det fanns fler som lyckats ge länsstyrelsen på nöten men inte nått ut.

 

Ja, jag är fullt medveten om att risken att allt djurskydd och alla länsstyrelsen kommer få lägervakterna i koncentrationslägren att framstå som timida änglar. Något som jag tycker är onödigt, men inget jag ligger sömnlös över.

 

För hur det än är. Det är länge sedan jag kritiserade avarterna på djurskyddet i Skåne. Jag har sagt samma saker hur länge som helst. För två år sedan skrev jag i ett yttrande till länsstyrelsen ” Länsstyrelsen i Skåne har uppenbarligen fallit samman och den fullständiga bristen på kompetens och styrning inom myndigheten har så totalt omintetgjort min rättsäkerhet”. Man kan läsa hela yttrandet här. Hade de då brukat allvar med sin utredning av ärendet, eller i alla fall läst mitt yttrande, och agerat så hade vi kanske haft en annan situation idag. Då hade kanske inte djurägare och djur farit illa. Då hade vi kanske inte haft en situation där risken att vi diskuterar djurskyddet istället för avarterna är lite för stor för mitt tycke.

 

För det är vad de är – avarter. Och liksom att vi i branschen försöker hitta lösningar åt de i vårt skrå som inte riktigt lever upp till kraven, borde chefer och de inspektörer som värnar djur och människor tagit avstånd från avarterna.  Utan att det hade blivit buller och bång. Istället har man låtit det fortsätta och till och med uttryckt sitt stöd. Man har inte brytt sig om att människor och djur farit oerhört illa. Då får man skylla sig själv.

 

De jag möjligtvis kan tycka synd om är poliserna som om förvaltningsrätten inte meddelar inhibition, ska verkställa ett beslut om omhändertagande. Ett omhändertagande som kommer att dokumenteras och bli del av dokumentären om trakasserierna av mig om min familj.




(Jag har förstått att det finns en hel del som numera läser min blogg som inte så så jättebevandrade i internet. Blå understruken text betyder att om man klickar på den blåa texten så kommer man vidare till något annat läsvärt.)


Kommentarer
Postat av: Jonas J

Heja det verkar ju som rättvisan kommer att segra tillslut nu har du ju fått media med dig så det borde ju lugna länsstyrelsen lite hoppas jag!!

2012-01-09 @ 12:48:58
Postat av: Värmlänningen

Nixon fick ju avgå 1974, på grund Watergate, kan möjligen "djurgate" framtvinga någons avgång?

knappast, svenska tjänstemän agerar UPA, det finns inget tjänstemannaansvar, JO-anmälan kommer på sin höjd leda till lite "aja baja" tråkigt men sant

2012-01-09 @ 20:41:29
Postat av: Tove Rebecca

Trillade in på din blogg för några dagar sen o har läst igenom en hel del av det som har hänt. Måste säga att jag nu följer med spänning och håller alla tummar o tår för att du ska få rätt i ditt fall - o kunna hjälpa många andra på vägen!

2012-01-09 @ 21:09:04
URL: http://toverebecca.com
Postat av: Peter Andersson

Ja Per-Ola !

Som sagt en begravning av dessa ut sugare levande borde vara på sin plats !!! hoppas att det blir något som alla i Sverige ska beskåda vad/vilka dessa människor har åstadkommit och framför allt de ska lyftas fram med namn och bild , för detta ska de inte komma undan med! ja hoppas de skipas rättvisa nu och att det blir rätsida på de hela !!

2012-01-10 @ 14:58:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics