Jag återvänder till maten...

Nu jävlar är det tufft att leverera mjölk. Jag tror i och för sig på en vändning efter halvårsskiftet 2009 men förmodligen har kon hunnit svälta medan gräset vuxit. I våras var ju matpriserna högre och många ville kalla det matkris när folk i väst plötsligt fick börja betala för maten. Jag skrev lite här och här.


Många politiker och framförallt ledarskribenter menade i våras att det var de fattiga länderna som drabbades av de högre livsmedelspriserna. Jag menade då att det var pompös dynga som bara grundade sig i att människor i väst inte vill betala för maten och att de fattiga länderna var de som tjänade mest på högre matpriser. Nu är jag ju en enkel bonde och skriver inte ledare. Dock har jag äntligen kommit över det här:


Ett diagram som faktiskt bevisar att jag har rätt. Det kommer från World developement indicators. Om man tittar på vilken som är nettoexportör och nettoimportör av en specifik vara eller varugrupp så gynnas ju exportören på importörens bekostnad av ett högre pris. I diagrammet visas länders nettoexport av livsmedel mot BNP per capita. Visst för att spridningen är stor men sambandet är tydligt - Det är de fattiga länderna som tjänar mest på högre livsmedelspriser.


Den jordbrukspolitik som jag och många med mig, vi är dock inte eniga om resultatet, vill avreglera håller inte bara lantbrukarna i väst i ett dåligt läge i vilket man styrs av fyrkatiga beslut som tolkas av analretenriva förvaltningsanställda och en politik som bestämmer maxpris på våra produkter. Den håller även kvar en hel kontinent i fattigdom. Ja förutom att den håller bönderna i väst i relativ fattigdom.


Så om någon undrar varför högre matpriser med argumentet att det var synd om de fattiga helt plötsligt hamnade i politikens mittpunkt i våras beror det på att jordbrukspolitiken styrs av de som förlorar på högre matpriser - En högljudd urban medelklass...


Kommentarer
Postat av: whatthefuckdotcom

Tittar in och tjoar; GOTT NYTT ÅÅÅÅR! ;)

2008-12-31 @ 19:09:00
URL: http://whatthefuckdotcom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics