#djurgate Länsstyrelsen blåser media

Nu vet jag varför länsstyrelsen var så noggranna med att se till att jag under inga som helst omständigheter skulle få ta del av veterinärutlåtandet de refererar till när de springer till media och påstår att flera av mina djur var undernärda.

 Dagens artikel i Ystads Allehanda


Det finns nämligen ingen grund för deras påstående i veterinärutlåtandet
. Jag har nu på omvägar kommit över nämnda veterinärutlåtande. Enligt veterinären finns ett djur i hullklass fyra. Två djur i klass tre till fyra. Fjorton djur i klass tre. Fyra djur i klass två till tre. Sju djur i klass två. Ett djur i klass ett till två. Det nämns inget om att några skulle vara i för dåligt skick för att fortsätta sina dräktigheter. Veterinären har alltså trots att både Juha Toropainen, Sverker Olsson och Emma Hansson var på plats och förmodligen utövade ett väldigt stort tryck på henne, stått emot deras önskemål om en totalsågning av mig ganska bra. 


En fullständigt normal hullfördelning i en besättning får alltså Ola till:
”Flera djur var eftersatta. De var undernärda och lågt klassade, säger Ola Svensson, chef för djurskyddet. På en femgradig skala bedömdes de mellan 1 och 2. Vilket är väldigt lågt.”

Hullskalan är graderad ett till fem där tre är snitt. Klass ett är magra och klass fem är överfeta. Klass ett är inte något bra hull, men klass fem är direkt skadligt för djuren. Ändå använder Ola medvetet hullskalan på helt felaktigt sätt och försöker låta påskina att fem är bäst och ett är sämst.

Det faktum att dräktigheterna inte överhuvudtaget nämns i veterinärutlåtandet får Ola till:
”Veterinären gjorde bedömningen att de inte skulle klara av dräktigheten och kalvningen, eftersom de var små och eftersatta i tillväxt.”

 

Det här är länsstyrelsen i ett nötskal. De ljuger i sina protokoll, de tar arrangerade bilder eller lägger in bilder på djur jag aldrig ens ägt i min akt och som argument för att omhänderta mina djur, och nu har Ola blåst både SVT och Ystads Allehanda i syfte att skita ner mig.

Undrar om Ola ska förklara bort det här likadant som när han var ute och lekte polis när två av hans undersåtar var ute på inspektion med ”polishandräckning”? Hans svar när han blivit påkommen var ”Jag såg det som en kul grej”


Jag kommer polisanmäla Ola för förtal och tjänstefel i eftermiddag, och länsstyrelsen för det att de avbrutit dräktigheter när jag vet vilka kvigor det rör sig om.


Kommentarer
Postat av: Anders Ors

Att han lekt polis ska du absolut gå vidare med. Själv hade jag missat att förnya mitt förordnande som ordningsvakt när jag månaden senare var ut och jobbade som ordningsvakt fick jag lägga av min bricka och hade förhör att vänta då jag jobbat som ordningsvakt. Missförnimmelse av ordningsmakt tor jag brottsrubriceringen är och kan ge nått halvårs fängelse i staffskalan... och har han gjort det flera gånger så lär det vara rätt grovt. "en kul grej liksom" snacka om idiot.

2012-02-14 @ 08:57:02
Postat av: Peter Andersson

Men vad in i glödheta , ska de försöka att få dig att var djurplågare fortfarande !! alltså detta måste vara den mest korrupta handledningen av ett djurskydds ärende i detta land , bara för att sätta dit en djurägare för att man misstycker om personen i fråga , trodde inte att detta skulle kunna hända i dagens jordbrukssverige men man får aldrig förvånas numera ........matlandet sverige javisst men djurskyddet svergie nja funkar 0 och inget

Hoppas du mår bra Per-Ola trots att du visar en fasad som en stark människa , jag vet hur det känns man visar bara en sida medans den andra sidan ser ingen .

2012-02-14 @ 09:02:57
Postat av: Anonym

Men vad i helvete! De måste ju omhänderta alla djur i hela Sverige om dina djur var undernärda.

2012-02-14 @ 09:19:02
Postat av: Trix

För att travestera Hamlet:



Det är något ruttet i konungariket Sverige!



Du är beundransvärd som orkar, P-O :)

2012-02-14 @ 09:29:28
Postat av: Britt

Jag tycker det är märkligt att Länsstyrelsen driver ett djurärende i media.De måste vara desperata.

2012-02-14 @ 09:31:29
Postat av: Mattias. inget efternamn vill inte ha kontroll

Fy fan vad lågt. Han ljuger ju. I min mjölkbesättning ligger mer än hälften på 2-3 i hull.(högavkastande holstein)

2012-02-14 @ 09:43:14
Postat av: Pippi

Och man kan ju anta att samtliga 8 i "lägre skalan" var lågland?

ALLA vet att det är svårt- hur erfaren man än är- att hålla sig neutral i sin bedömning när man först bedömer "feta köttdjur" och sen en mjölkras i tillväxt...

2012-02-14 @ 09:52:43
Postat av: Johan

Hur länge ska man hålla på att spela dingel på Länsstyrelsen. Det är ju uppenbart att det saknas både kännedom och kompetens ifrågan om kreatur och deras bedömning av dessa.

Det är ett hån mot djurägare och utbildade bedömmare ,att begå dessa övertramp vittnar ju tydligt deras uppsåt.

Ola svenssons våta dröm om att bli polis har han nu tydligt förverkat genom att klä ut sig , inte ens i fantasin kan jag se en chef få fortsatt anställning eller vidare uppdrag inom stat och kommun.

2012-02-14 @ 11:55:09
Postat av: Ann

Föregivande av allmän ställning:



Brottsbalken 17 kap 15§



15 § Giver någon sig obehörigen ut för att utöva myndighet, dömes för föregivande av allmän ställning till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla, om någon obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars verksamhet avser allmän samfärdsel eller allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme eller kraft.



Är brottet med hänsyn till att det har medfört betydande men för det allmänna eller för någon enskild eller eljest att anse som grovt, skall dömas till fängelse i högst två år. Lag (1999:792).

2012-02-14 @ 17:36:02
Postat av: B-J Bjurling

Nu är du inne på statistik och normalfördelningar. Så här ser det ju ut för det är så här normalfördelningskurvor fungerar. Ju större besättning du har, desto fler "avvikare" får du i klass 1 och 5, och omvänt, ju mindre besättning du har, desto större är risken att tillfälligheter inverkar på hur stor andel djur du får i klass 1 och 5. Inte för att du är en dålig uppfödare, utan av rent statistiska skäl. Resultatfördelningen ser ju likadan ut om du mäter 10-åringars kroppslängd, militärers intelligens eller utetemperaturen. Det onormala är fullt normalt! Men det här är ett fenomen som så vitt jag vet inte alls har uppmärksammats inom djurskyddskontrollverksamheten eller debatten omkring den, (rätta mig om jag har fel). En välvillig tolkning av Juha och Olas agerande skulle ju kunna vara att ingen har uppmärksammat dem på hur normalfördelningar fungerar!? Har det forskats på det här (alltså normalfördelningar, hull och djurskydd), finns det något skrivet? Har myndigheterna någon policy? Det här måste du gräva vidare i - (och alla som läser). Hyperintressant!

2012-02-15 @ 08:28:05
Postat av: Lena Börjesson

Man kan komma och lägga fram vilken lag som helst framför ögonen på myndigheterna. Det är hur uppenbart som helst att regelverket inte följs men ändå....det går inte fram och man får egentligen aldrig upprättelse även om man får rätt i domstol. Det är något i det här med djurskydd som gör att INGEN vill ta i detta med tång för att granska vad som pågår. Trots allt är det endast genom att hålla på och ifrågasätta som vi kan få bukt med maktmissbruket.

2012-02-15 @ 08:56:08
Postat av: Celia Sager

Avsaknad av kompetens och att dessutom använda lögner. Media måste få tillgång till den sanna versionen av veterinärutlåtandet.

Plus polisanmälan för föregivande av allmän ställning. Hur kan man vara så dum??



Celia

2012-02-15 @ 10:35:33
URL: http://yorkielove.doggyblogg.se
Postat av: Celia Sager

Tillägg till B-J Bjurling: Glömde kommentera:

Ja, det är ju helt enkelt signifikansstatistik - Om det inte fanns några individer utanför normalfördelningen skulle det vara konstigt.Dessutom fanns i detta fall en förklaring till 1-2 :orna.



Celia



Celia

2012-02-15 @ 11:07:54
Postat av: Dokufilmaren

Det är fullständigt uppenbart att det måste till en förutsättningslös HAVERIKOMMISION på lst i Kristianstad och på en del andra lst också, som t.ex lst i Jönköping och Dalarna. Och den MÅSTE ledas av utomstående opartiska och stenhårda auktoriteter utan bindningar till vare sig lst eller domstolar!

2012-02-15 @ 20:27:01
Postat av: Henrik P

Det gör du helt rätt i! Därmed kommer historien upp ytterligare i medierna också. Detta är inget som ska få falla i glömska.

2012-02-16 @ 20:15:39
URL: http://twitter.com/henrikperala

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics