#djurgate Ocker

Sådär ja. Nu kom då äntligen besked från polisen vad kalaset att hämta mina djur kostade. Det kostade 343864,50 inklusive moms. Polisen granskar alla fakturor och ser till att de är skäliga. Ett arbete de lagt ut på Bengt Fridh. Sammanställningen jag fått från Marie-Louise Törnblad och Liselotte Grant på polisen i Ystad är en riktigt jävla röra, och om jag haft sådan ordning på mina papper när skattemyndigheten hälsat på hade jag hamnat i fängelse. Här kommer i alla fall några höjdpunkter bland fakturorna.

 

Hörby Djurtransporter AB
Liljegatan 27 HÖRBY
0415-137 20
Organisationsnummer 556369-7456

 

Har fakturerat en i sammanhanget relativt anständig summa på 20187,50 för transporten av djuren.

 

 


Håkan Svensson
Pärup 7245
242 91 HÖRBY
0415-137 18
Organisationsnummer 19720512-4139

 

Det är Håkan som äger Hörby djurtransporter. Har fakturerat för två kor, två kalvar och två tjurar i några dagar. Stallhyran var väl ok men han fakturerade mig 500 kronor per ensilagebal och halmen kostade 550 kronor per bal. Normalt brukar ensilaget kosta 300-350 per bal och halmen max 100 kronor.

 

 


Bengt Fridh
Bjärröds byaväg 10
272 95 SJÖBO
0415-420 23
Organisationsnummer 401223-3914

 

Fridh är den som polisen anlitar för att administrera det här med omhändertagande av djur. Fridh har för att rodda ihop det här varit tvungen att arbeta knappt 55 timmar á 575 kronor och dessutom köra drygt 60 mil á 30 kronor. Hur han kommit upp i så många mil förstår jag inte eftersom han satt de flesta djuren hos sina grannar och sin ena son.

 

Bengt Fridh fakturerar mig dessutom för 300 kraftfoder á 2,50 utan att det finns en faktura. Han fakturerar för ivomec, som är ett avmaskningspreparat, trots att det inte finns journalfört vilka djur han behandlat, det finns inget recept i sammanställningen, och de flesta djuren verkar ha blivit slaktade inom karenstiden. Dessutom finns det en not som heter ”Kristoffer Fridh” på dryga 3000. Utan att det finns någon faktura som visar vad det handlar om.

 


Bengt Fridh har förutom att anlita Kristoffer Fridh även sett sig nödgad att anlita  Richard Fridh
Djupadal, Hörbyvägen 1152
272 95 SJÖBO
Organisationsnummer: 651011-4033

 

Bland annat för att sälja halm för 1,80 per kilo. Vilket torde falla in under begreppet ocker. Han har även hyst några av mina djur till det ytterst facila priset av 90,25 kronor per djur och dag. (Det där om att priset var facilt är alltså ironi…)

 


Södergården handel
Bjärrödsbyaväg 17-14
275 95 SJÖBO
0415-410 86
Organisationsnummer 555497-0925
http://www.sodergarden.se

 

Drivs av Bengt Fridhs granne Gert-Allan Persson. Han sysslar även med Södergårdens reklam i Malmö. Om man vill ringa honom och fråga om fakturan så kan man ringa på  0708 99 19 61. Det behövs frågor. Han refererar till bilagor som inte finns. Det står inte hur många djur han haft och under vilken tidsperiod. Han debiterar mig till exempel för kraftfoder om 23441, arbete om 28 688 och stallhyra om 19155.

 


Håkan Andersson
Bjärnhultsvägen 18
298 94 LINDERÖD
070-3222257
Organisationsnummer 680304-9351

 

Har fakturerat mig en anständig stallhyra och anständig timpeng. Enligt fakturan har han dock varken strött eller gett djuren vidare med mat. Detta är intressant då de som åkte till honom var de som var lite tunna. Hela vitsen med att omhänderta djuren var ju att jag påstods inte ge dem mat och torra liggytor, och att de skulle skyddas från detta. Men så sätter polisen dem på ett ställe där de varken får mat eller torra liggytor. De som sett djuren innan de åkte vet att de var kliniskt rena, och jag undrar lite hur de såg ut när de lämnade Håkan…

 


Per-Åke Henriksson
Björkhaga gård, S Vollsjövägen 142-75.
275 67 VOLLSJÖ
0416-350 53
Organisationsnummer 581025-3970

 

Ytterligare en snubbe som inte skickat med några bilagor. Han har i alla fall debiterat mig stallhyra om 4580, arbete om 12600, kornkross för 1060, kraftfoder för 1325, hö för 3500, halm för 1500 och mineraler för 500.

 

 

 

 


Det finns fortfarande många frågetecken att räta ut, men hittills står det klart att de slaktat högdräktiga kvigor, de har slaktat digivande kor och sålt kalvarna oavsett ålder på stackarna, de har flyttat djuren frekvent, de har inte gett de djuren som var tunna någon mat medan jag har fått betala knappt 30 000 för kraftfoder till djur som var feta, tittar man på när djuren har försvunnit från polisens vård så har jag fått betala stallhyra för 2312 dagar för mycket und so weiter. Vi kan räkna med att det blir mer när jag fått gå igenom materialet bättre…

 

Det står även grundat i slakteriavräkningarna att djuren klassat sig bra. De var inte underhull vilket länsstyrelsen påstod. De var också helt utan skador. Trots att länsstyrelsen påstod att de gick i en riskfylld miljö. Nu tar jag med mig slaktresultaten och går till rätten. Det går inte med reslutaten från de slaktade djuren påstå att de inte fått mat.

 

Visst ja, jag fick reda på att mina kelgrisar, några så tidigt som veckan efter att de lämnat mig, var slaktade när jag fick posten igår. Det känns sådär att de är döda men det är ändå bättre att de är slaktade än att jag inte vetat till vilken fåne Fridh hade sålt dem.

 

FOTNOT:
För de som nyss börjat läsa min blogg. Min far blev genom sitt uppdrag i LRF, lantbrukarnas riksförbund, ovän med några miljö- och djurskyddsinspektörer som inte riktigt skötte sig. De fick även ett horn i sidan till mig och har varit väldigt envisa med att ha ihjäl mig. Nu senast genom att påstå att jag inte skötte mina djur och forcera fram ett omhändertagande av mina djur. Jag har haft vad jag förstår är sverigeeliten vad gäller bedömning av djur ute, och de har inte hittat några fel alls på mina djur. Tvärtom har de funnit dem ovanligt välmående och tillgivna. Detta hindrade dock inte ett omhändertagande, vilket enligt de veterinärer som var ute efter omhändertagandet innebar att djuren fick det sämre hos polisen än hos mig.
Det känns givetvis skit att inte ha kelgrisarna kvar men jag har i alla fall skapat uppmärksamhet kring ett fenomen som gör många djurägare rädda. Utan att de för den sakens skull har misskött sina djur.


Kommentarer
Postat av: Göran

Märkligt, att så många människor är villiga att sälja sig till "Stasi" för att kunna tjäna sig en hacka på en medmänniskas olycka, var finns civilkuraget? var finns känslan för rätt och fel?

eller är det som vanligt "vi lydde bara order"

2012-06-26 @ 16:18:04
Postat av: Anders

Mmm... hmpfrlkr... M a o: Jag är mållös! HUR i h-e gick det här till..!? TROTS mediebevakning vågar/har de mage att försöka klämma ur litet till... Ja, inte så litet heller! De har inte skam i kroppen, någon av dem! Självklart bojkottar jag härmed och i fortsättningen alla auktioner som anordnas av Bengt Fridh och kommer inte att ha något att göra med någon av de inblandade! Någonsin!!

2012-06-26 @ 21:53:28
Postat av: Anonym

Det är bra Anders!

Om alla tänkte som dig skulle det inte finnas utrymme för såna här Quisslingar, det här landet hyser för många personer utan civilkurage, det har blivit ok att sparka nedåt, om man har något att vinna på det för egen del......

2012-06-27 @ 00:48:05
Postat av: Anonym

Jag ska inte heller gå på någon auktion som fridhajäveln är med och anordnar

Det är ju bara barn,barnbarn och suparkompisar till Fridh som tagit betalt. Jag blir så förbannad

2012-06-27 @ 07:35:37
Postat av: Nenn

Herre Jä__ar!! Var fan kommer summorna ifrån?? Hur ska en människa kunna betala och redovisa i sina pappaer om det inte finns underlag? Finns inte en revisor/bokförare som godkänner att pengar går ut, utan underlag!

SKAMLIGT!!

2012-06-27 @ 08:46:55
URL: http://stall.an.se
Postat av: åke

Är det inte på tiden att även bojkotta de slakterier

som tar emot djur från polisen ,samt de som

transporter dem ?

2012-06-27 @ 12:49:20
Postat av: Anonym

Men det här är ju sjukt. Och alltid är det Fridh! Jag ska inte köpa en enda pinal på Håkan Ottossons auktioner hädanefter. Vilket slakteri var det?

2012-06-28 @ 09:39:01
Postat av: john

Glöm INTE att det var Länstyrelsen som initierade

detta grundlösa och "påhittade" omhändertagande..

En Länstyrelse med alldeles FÖR MYCKET MAKT samt

utstuderade arbetsmetoder.

Att "hitta på" brott,djurskyddsärenden eller andra

vanvårdsfall pga SYSSLOLÖSHET eller ELAKHET

är INTE tillåtet enl lag..

En Länstyrelse som har UPPENBARA problem att skilja

VANVÅRDADE djur ifrån FULLT FRISKA,

när dom så hårt "trålar" efter vanvårdade djur och

djurplågare..

john

2012-06-28 @ 14:52:08
URL: http://yahoo
Postat av: åke

Det är på tiden att slakterierna bestämmer sig ,

om de ska ha polisen eller bönderna som leverantör.

VALET STÅR DEM FRITT !



PS:se även inlägg på Astrids Blogg

2012-06-28 @ 21:59:34
Postat av: e

Men herregud vilka summor, var det tusentals djur som togs om hand? Sjukt. Hela systemet är sjukt, inte konstigt att bönder lägger ned när myndigheterna gör allt för att sätta dit den svenske bonden!! Hur vore det om dom värnade om svenskt kött istället?

2012-06-29 @ 01:35:36
Postat av: ledsen

"Slakt av högdräktiga kvigor, digivande kor..." Mitt blod kokar av vrede när jag läser vad de gjort.



"Han har även hyst några av mina djur till det ytterst facila priset av 90,25 kronor per djur och dag. (Det där om att priset var facilt är alltså ironi…)" Där kom du billigare undan än jag och då snackar vi katter/kattungar.



Hur många av dina djur stal de?

2012-06-30 @ 20:00:42
Postat av: ledsen

Såg att det rörde sig om 49 kor och kalvar. Transporten gick alltså loss på cirka 412 kronor per djur. Transporten för mina stulna katter och kattungar var cirka 232 kronor per djur. Bra att ha som jämförelse.

2012-06-30 @ 21:22:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics