Jag gör ingen skillnad på folk och folk.

Jag svarar på cowgirls fråga på mitt förra inlägg här. Det blev för långt för en kommentar... Att hälsa är att visa någon respekt och mig veterligen finns det ingen kultur där man förknippar att hälsa med att spotta på någon. Dessutom är att ta i hand inte bara ett svensk, inte ens ett västerländskt, påfund.  Att som i halal-tv skylla på koranen för att inte hälsa samtidigt som man i samma program klappar en hund är respektlöst mot Hamilton. Till och med jag klarar av att ha ett samlag längre tid än vad det tar att med google och Wikipedias hjälp ta reda på vad profeten säger om att klappa hundar. Särskilt svarta hundar som tydligen är en inkarnation av satan själv, och besvärjelser ska uttalas som skydd. En oren hund kan man hälsa på men inte en människa...


Hade de gett fan i att hälsa på hunden och inte tagit avstånd från stening vid äktenskapsbrott hade jag varit mindre upprörd. Religion ska inte handla om griskött för muslimer eller om skaldjur för kristna, det är i grund och botten hur man ska bete sig mot varandra och är man av uppfattningen att ens religion är dispositiv kan man gott kosta på sig att ta i någon om denne, och samhället man lever i, förknippar det med respekt. Det här beröringsförbudet har jag dessutom för mig grundar sig i en genusordning som varken du eller jag ställer upp på. Det handlar inte om enbart muslimer. Jag stör mig på de killar som skaffar sig en söt, blond liten sak som flickvän och sen låter henne sitta tyst hela tiden medan han håller låda och svarar på frågor man ställer till henne.


Det finns ett fåtal människor vars agerande har resulterat i en från min sida total likgiltighet för deras existens. Jag bryr mig överhuvudtaget inte om de lever eller dör. Det händer att jag ibland springer på någon av dessa. Jag har valt att då inte ta dem i hand eftersom det vore hyckleri att visa dem respekt när både de och jag vet att så inte är fallet. Jag vet hur mycket folk tittar när jag skiter i att ta någon i hand men hälsar på alla andra. Det är absolut inte socialt accepterat. Programledarna gömmer sig bakom en religion de själva definierat för att urskulda ett socialt ickeaccepterat beteende.


Dessutom tycker jag att man med sitt beröringsförbud totalt nollat chansen att få programdelen "Dalia söker jobb" att framstå som seriös samhällsjournalistik. Hon är ju utklassad från i princip alla yrken som har med andra människor att göra. Det är jättelätt för dem att påstå att det är systemfel, islamofobi och diskriminering när hon får beskedet att hon inte kan bli läkare eller jurist utan får hålla tillgodo med att vika sjukhustvätt. Man ska aldrig vara rigid och man ska hjälpas åt för att få det att funka men minoriteter är lika intoleranta som majoriteter. Jag skrev aldrig att muslimer har fel och att svenskar har rätt, jag försökte peka på den spänning och det "vi och dom"tänk man bygger in i samhället när man försöker pränta in att det hela tiden är majoritetens ansvar att anpassa sig.


När jag berättade att jag höll på att skriva om fel i halal-tv fick jag reaktionen "Får man det?" från vissa håll. Det får man. De som tror att jag är rasist har läst fel, de som får för sig att jag skäller på muslimer enbart för att de är just muslimer har också läst fel. Jag ifrågasätter tre programledare, lika mycket människor som alla andra, som inte agerar konsekvent, gömmer sig bakom en religion de själva definierat, först framhäver sin egen särart gentemot samhälle de lever i och sen vägrar ta konsekvenserna av det, far med osanning och gör dålig tv.


Ingen vill egentligen bo i ett samhälle inom vilket det finns en dogmatisk hållning att man inte får kritisera individer från minoriteter för det de gör dåligt. Trots att själva minoritetsfrågan inte är relevant för det man kritiserar. Detta samhälle är dömt till segregation och gagnar ingen.


Jag lovar, när jag kritiserar Andreas Carlgren är det enbart för att han suger som minister och har överhuvudtaget inget med hans läggning att göra.


Kommentarer
Postat av: Cowgirl

Läs "Den vita massajen" av Corinne Hofmann (tror jag hon heter) så kan du få klarhet i ytterligare kulturkrockar.

2008-11-10 @ 19:19:36
Postat av: whatthfuckdotcom

Så sant, när man går på det man störs sig på hos kristna så reagerar ingen, men så fort man säger något om någon annan religion så är man plötsligt rasist. Jag är inte rasist, jag är heller inte kristen, min Gud heter Denis Leary och jag förbehåller mej rätten att uttrycka mina åsikter på vilken religion jag vill ;)

2008-11-11 @ 10:33:35
URL: http://whatthefuckdotcom.blogg.se/
Postat av: Sveriges snyggaste bonde

Jag vill inte hålla med om att det jag skrivit om kan kallas kulturkrock. Jag har inte i svepande termer beskrivit eventuella skillnader mellan etniska svenskar och nysvenskar, jag har skrivit om några som själva definierar sin religion. Hade de inte hälsat på hunden och inte tagit avstånd från stening hade det varit en kulturkrock, ja, men jag hade inte stört mig på att de inte hälsade. Då hade det varit helt naturligt för dem att inte ta i hand och det hade bara handlat om sakfel i deras "de fattigare blir fler"tes.

2008-11-11 @ 11:00:16
URL: http://sverigessnyggastebonde.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics