Jag försöker i alla fall låta bli att skriva när jag har skrivkramp

Jag gillar Newsmill. Dels för att det finns mycket läsvärt, det finns enormt kompetenta människor runtomkring i landet och ledarsidorna runtom i landet framstår ofta som disktrasor, och dels för att man alltid hittar något fullständigt uppåt väggarna när man har tråkigt. Innan jul råkade jag twittra ”Camilla Björkbom, Djurens rätt, snackar dynga på Newsmill” och länk till artikeln. Djurens rätt undrade vad som var dynga, och istället för att svara ”allt” är här mitt svar. Artikeln jag länkade till var skriven i kölvattnet av den av Djurrättsalliansen initierade ”Grisskandalen”. Jag vet inte om någon ens minns jippot. Några vilsekomna individer hade hur som helst valt ut grisuppfödare, bland annat Karl-Petter Bergwall från Bonde söker fru, smugit in i stallarna nattetid och tagit lite bilder i syfte att få folk att sluta äta griskött. Sett i backspegeln så kan vi konstatera att alla inblandade parter, såväl LRF som DRA, misslyckades. Lantbrukarna lämnades ensamma med okänd smittstatus, fulla stallar och fick bara mer pappersgöra medan konsumenterna fortsatte äta griskött. Visst för att några valde kravjulskinka men faktum kvarstår. Vi låter fortfarande små söta oskyldiga grisbebisar födas för att födas upp och bli uppätna.


Ehuru emedan så fortsätter Björkbom vältra sig i det faktum att DRA hittade nyss avliden gris i ett stall på Blackstaby för ett år sedan och sågar nu Svenska Djurhälsovårdens vd Sten Olof Dimanders artikel på Svd Brännpunkt och är definitivt bubblare på listan ”Sveriges sämsta förlorare”.


Nu är det så här, Björkbom, ingen gillar en fålig förlorare. Speciellt inte en som inte har annat än sitt egna tyckande och lögner att komma med. Att åklagaren fattat ett så politiskt inkorrekt beslut som att lägga ner förundersökningen mot Lars Hultström tyder på att det är väl genomtänkt. Fegisalternativet hade varit att låta det gå till tinget. De två veterinärer från SLU som granskat bilder och filmer åt åklagaren sitter var och en på mer kompetens kring grisar än vad som finns samlat i hela Djurens rätt. Att som Björkbom gör och klankar nerpå Svenska djurhälsovården och inte bara insinuera, utan frankt påstå, att Svenska djurhälsovårdens veterinärer är köpta av branschen är ett praktexempel på ynkedom. Dessutom är retoriken att bönderna betalar för kontrollen och därför är kontrollanterna i beroendeställning och gör inget åt de brister som finns gör att jag funderar på hur vi ska lösa det här med bilprovningen i fortsättningen. Betalar vi inte för kontroll där också? Har vi genom att köra till bilprovningen köpt vårt besiktningsreslutat?


Björkboms artikel innehåller inte en enda siffra, inte en enda faktahänvisning, inte ett enda exempel på kompetens eller kunnande. Bara en jävla massa tyckande. Tyckande som är präglad av en enorm disrespekt för kunnande, utbildning och alla de människor som till skillnad från salladstallibanerna i Djurens rätt bara sett grisar på bild. Tyckande som man dessutom försöker pådyvla alla andra människor med argument som att det skulle vara den enda rätta läran. Björkbom och alla ni andra, tyck vad ni vill, ät vad ni vill och respektera oss precis som vi respekterar er. Den dagen jag ser militanta karnivorer kedja fast sig i grönsaksavdelningen på ICA, maskerade militanta karnivorer bryter sig in i växthus om nätterna i syfte att dokumentera missförhållanden i gurkodlingen eller militanta karnivorer dödshota grönsakshandlare eller släppa ut tomater i friheten så ska jag ompröva min hållning, men inte förr.
Ni tangerar redan gränsen till sekterism.


Kommentarer
Postat av: Hanna

Hviiiist talat!

2010-12-28 @ 22:23:19
Postat av: Per (här med)

Bra!

Å jag saknar djurrättsaktivisterna ute i snödrivorna! Varje dag håller jag snörent på ett antal platser, utodrar med havre och ensilage, bygger skydd åt rapphönorna. Hararna är så nöjda. Helt enkelt hjälper de vilda djuren i den något besvärliga situation de befinner sej. Om jag sett till några djurömkare? Nej. De sitter inne i värmen å tuggar på lite blomkål. Å egentligen ger de själva fan i djuren. Förr var det Usa ut ur Vietnam, ett tag nej till kärnkraft medans det nu är veggo som gäller.

2010-12-29 @ 10:53:09
Postat av: Astrid

Jag älskar din självdistans!

2010-12-29 @ 20:15:42
URL: http://forysta.bloggspace.se/
Postat av: Peter Nilsson

Hej!



Detta blogginlägg innehåller inte en enda siffra, inte en enda faktahänvisning, inte ett enda exempel på kompetens eller kunnande. Bara en jävla massa tyckande. Men annars var det intressant.



Hälsningar,

Peter Nilsson

Djurens Rätt

2010-12-29 @ 20:28:55
URL: http://djurensratt.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Synnerligen skithviist!!

Är du inte rädd?

2010-12-29 @ 20:42:37
Postat av: Sveriges snyggaste bonde

Helt rätt Peter. Det ÄR tyckande. Men jag försöker inte omvända någon och vi ska minnas att jag och den branschen jag kommer från representerar kunnandet, jag hänvisar till kunnandet, läs bland annat de veterinärer som inte delar er syn, så kan jag gott få ägna mig åt just tyckande. Ni har ju en hel organisation uppbyggt på just tyckande.



Lev väl.

2010-12-29 @ 20:47:46
URL: http://sverigessnyggastebonde.blogg.se/
Postat av: Hanna

Tänkte precis som Per när jag läste ditt Twitterinlägg "fodrar rådjuren". Var är alla djurrättsaktivister nu i snöyran? Mycket snö och snart blir det hård skare, då är det inte roligt att vara rådjur. Grisen i stallet får både värme, mat och vatten...

2010-12-31 @ 11:15:11
Postat av: Per (här med)

Ja visst, Hanna! Det senaste som märktes av dem var väl att de släppte ut fler minkar. Det är ju ungefär som att befria guldfiskar genom att slänga ut dom i snön.

2011-01-11 @ 21:30:30
Postat av: Kinna

Du skriver bra och träffande. Kan inte låta bli att skratta när jag kommer till slutet om gurkodlingen. Blir samtidigt arg över att det gång på gång är ett antal djurrättsaktivister som riktar in sig med attacker strax före jul för att få svinbönderna att sluta producera kött. På min föräldragård kommer vi dessvärre att sluta med produktionen för att det inte lönar sig att producera ett kilo gris för 20 kr och få 10 kr betalt.

2011-02-04 @ 20:35:37
URL: http://kinnasblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics