Är man så lättstött ska man stanna hemma.


Jag läste att det blivit liv för att tre stycken kommit som slavar till en fest på Hallands nation i Lund. Tydligen hade något blivit kränkt. Riktigt varför har jag inte förstått än.

 

Slavhandel är ingen vacker del av historien, eller av nutiden för den delen, men alla sätt att närma sig fenomenet är hälsosamma. Vi måste få prata om nazismen, kommunismen, slavhandel osv. Att skämta om något är inte att ta ställning för det. Att sjunga snapsvispor med internationalen som melodi är inte att vara kommunist. Att säga ”Nyår i två veckor? Hur blir man kurd?” är inte att vara rasist. Att sminka sig svart och komma ledd i ett rep runt halsen till en fest med djungeltema är inte att ta ställning för slaveri. Man är bara medveten om historien. Jag har mer respekt för de som är medvetna om historien och har den så pass levande och aktuellt i sitt sinne att de tänker på den när det är fest än de som blir kränkta eller de som försöker i överdrivet pk-syfte ta avstånd från slavgrejen. Måste reflektioner kring jobbiga saker prompt vara allvarliga och helst förbehållna några seriösa snubbar på tv? Ska vi dela upp världen i roliga saker som det är okej att prata om och skoja om och en del av världen som vi inte ska prata om, inte skämta om, bara glömma, stoppa in i garderoben och låtsas som att det inte finns? Ska vi låtsas att det inte finns och har funnits slavhandel eller ska vi försöka minnas och inte upprepa historien?

 

Både slavhandel och sjöröveri är både historiska och högst aktuella företeelser och frågan blir nu om den danska familjen som blev kidnappade av somaliska pirater ska bli kränkta när folk har barnkalas och ungarna kommer utklädda till pirater med lapp för ögat? Ska Siegfried och Roy bli kränkta när McDonalds erbjuder ungarna ansiktsmålning i form av en tiger? Ska jag bli kränkt när folk använder begreppet bondfångeri? Är det ett statement att människor från Afghanistan inte kan sköta sig när hundägare kopplar sina afghaner?

 

Jag fattar bara inte varför man gör en så stor sak av ett spex. Har de tre slavarna och deras slavhandlare på något vis tagit ställning för slaveri? Har de gjort skillnad på människor? Mig veterligen har den ende som gjort skillnad på människor och validerat människors förmåga att uppföra sig utifrån ras varit den som påstår sig ha blivit såååå kränkt för att några klätt ut sig till slavar. Eller det har blivit okej att säga saker som att vita människor skulle aldrig … (fyll i lämpligt verb)?

 

När slutade folk ta saker för vad det är? När började folk ta allting så fruktansvärt personligt? När ska världens kvinnor reagera mot att Alexandros, den jäveln, har gjort Venus de Milo som ett statement att kvinnor inte kan lyfta tunga saker?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics