Mina djur lider och ska omhändertas

Jaha. Så kom till slut länsstyrelsens beslut. Länsveterinär Juha Toropainen beslutar att samtliga mina nöt ska omhändertas. Grundat i att de far illa och att jag inte tagit till mig inspektörernas påpekanden. Några är så magra att de lider, andra är skadade och sjuka. Samtliga saknar rena och torra liggytor.

Först blir jag på fredagen den 16e delgiven ett övervägande om omhändertagande inne i rättssalen, på måndag förmiddag begär jag förlängd yttrandetid samt att lst ska redovisa relevansen för varje dokument. Den länsveterinär som skrivit under kommuniceringen svarar att hon inte handlägger ärendet, och att hon har skickat min begäran vidare till han som handlägger det. På eftermiddagen den 21e, samma dag som yttrandetiden går ut, får jag meddelande om avslag på både begäran om förlängd yttrandetid och att myndigheten ska förklara relevansen. Den korta yttrandetiden motiverar man med att djuren far illa. De anser det även som orimligt att de på den korta tiden ska förklara varför materialet ser ut som det gör. Att jag ska yttra mig över precis samma material på precis samma tid är dock helt ok enligt dem. Jag lämnar in ett yttrande där jag påpekar att det mesta av materialet inte härrör från min besättning. Igår fick jag beslut från lst att de ska omhänderta alla mina nöt. Utan en stavelse som handlar om att de följt upp och kontrollerat mitt påstående om att jag för helvete inte ens äger djuren som är dokumenterade i 95% av materialet. Jag knåpar ihop en begäran om inhibition, försöker nå ansvarig länsveterinär. Eftersom myndigheten menar att det grundat i djurhälsan hastar så tänkte jag idag köra till lst och lämna delgivningskvittot tillsammans med begäran om inhibition, bilder på djuren, intyg från djurägare som rörs i materialet att jag inte varit ansvarig för deras djurhållning och lite annat smått och gått. Jag tänkte även ämna in min fars reseräkning från när han var på anställningsintervju för jobbet som enhetschef på länsstyrelsen.


Tror ni att länsveterinären är på kontoret? Det var så jävla bråttom med allting och nu kommer han inte tillbaka förrän efter nyår.

Idag hittade jag F Ö en häst bland materialet som ligger till grund för omhändertagandebeslutet av mina nöt.

Det är djuren på den här videon som är så magra att de lider, är skitiga och skadade:


Kommentarer
Postat av: Angelica

Dom är fan inte riktigt kloka. Har du gått till tidningen med allt detta skit dom påstår. Jag undrar själv om dom ens vet vad en ko är för något.

2011-12-29 @ 16:18:11
Postat av: sten

Oavsett om du är medlem i LRF eller inte så är det någon berörd som läser detta. Om dom inte tar tag i ett så totalt rättshaveri så överväger jag att gå ur. Det samma måste gälla övrig lantbrukspress och nyhetspress, men dom har väl inget nyhetsvärde i att en oskyldig bonde får sitt liv förstört för all framtid utan glassar sig först när det är ett faktum och utan respekt.

2011-12-29 @ 16:43:03
Postat av: Susanne B

Det hela verkar helt vansinnigt, djuren ser ut att må toppen. Beundrar dig som orkar stångas mot idioterna på lst. Stå på dig.

2011-12-29 @ 18:56:12
Postat av: Gunilla

Detta är ju vad man är rädd för som bonde, vet flera som fått helt ogrundade anmärkningar av inspektören men ej vågat protestera av rädsla för repressalier (uppland). Detta är för jävligt!

2011-12-29 @ 19:27:58
Postat av: Johan

Man har tydligen helt och hållet missuppfattat sitt uppdrag på länsstyrelsen om vad djurplågeri, misskötsel och vanvård är på djurskydds enheten.

Synd om de som är bra inspektörer att man har ett få tal rötägg som fördärvar hela enhetens trovärdighet inte bara hos djurägarna utan även konsumenterna.Sådana som inte arbetar för djurvälfärd som inser att även djurägaren måste må bra för att orka sköta djur ,grödor med alla bestyr det för med sej.

Det de gör nu är att försöka mala ner psyket hos en ung och framåt lantbrukare med hopp om att djuren ska fara illa så de får rätt.

Att detta får fortgå är skamligt och alla med makt att göra något åt detta bör göra allt de kan inte imorgon utan för länge sedan.

Detta skämmer ju ut hela myndighetskåren och lantbrukets förtroende organissationer.

Stå på dig P-O

2011-12-30 @ 01:42:12
Postat av: Leif

Hej!

Hitta oberode personer som tittar på djuren.Helst Veterinärer. Film är bra. filma skälv när de går förbi en hel rundbal, når det sedan skrev att djuren inte hade något grovfoder. finns inga anmärkningar från slakteriet är det nog ganska svårt för dem. men att få dem att backa är nog svårt. Er landshövding har också ett ansvar för inspektörerna. Önskar dig all lycka

2011-12-30 @ 13:00:44
Postat av: Thomas Gunnarson

Klarar du bara ekonomin nu, ty det är det viktigaste i det akuta läget...



Du nog välkommen i gänget, de där 1200 personerna som fått evigt djurförbud...

Något som måste strida mot alla mänskliga rättigheter som finns..

(I FREDSTID OCH I DEMOKRATISKA SAMHÄLLEN...)

2011-12-30 @ 20:44:23
Postat av: AnnaE

Fy faan! :(



Stå på dej!! :)



AnnaE

2011-12-30 @ 21:36:22
URL: http://AEsblogg.bloggplatsen.se
Postat av: Harsta

Ta hjälp av svenska djurhälsovården o veterinären där. Har du inga slakteri anmärkningar ang skitiga djur så kan dom ju inte säga så mycket Lycka till !!!

2011-12-31 @ 00:28:37
Postat av: Värmlänningen

I det här läget känner jag att det behövs, lite franskt tänkande (då tänker jag inte på försäljningen av Skånemejerier) Jag tänker på den franske bonde som blåste in innehållet i en gödseltunna rakt in i parlamentet, han fick ju fängelse en tid.... under denna tid, skötte bondekollegor hans lantbruk helt gratis, i Frankrike verkar finnas solidaritet bönder emmellan, i Sverige verkar bönder mer hålla på att kivas om mark, vägar jakt osv, kanske dags att börja hjälpa varandra, ställa upp på en kollega i nöd, vem i Skåne kan låna ut en traktor till mig?

TRAKTORDEMONSTRATION!!!! som på den gamla goda tiden fram till för ca 25 år sedan, då skulle traktorerna ut på vägarna vid minsta "oförätt" mot oss, nu för tiden skall vi ju vara diplomatiska intill självutplåning, 200 (eller fler) uppretade bönder med traktorer, megafoner och ruttna ägg utanför Länsstyrelsen i Skåne län, skulle iallafall dra till sig massmediernas intresse, de skulle undra varför de vanligtvis så fogliga och menlösa bönderna är så arga, detta är ju sam sagt inte djurskydd, det är krig, någon mer som känner att "skåningens sak är min" tänk på att nästa gång kan det vara du eller jag som står på tur, (allt ovanstående gäller endast under förutsättning att de bilder som lagts ut på denna blogg, på djuren speglar verkligheten, dessa djur är ju absolut inte vanvårdade)

2011-12-31 @ 08:30:37
Postat av: Iris Häggström

????? Kan det kallas för nått annat än falska anklagelser ????? Om dessa djur är i dåligt skick är det lika bra att jag skickar mina djur med kadaverbil omedelbart. Vad är det för "vegan-ögon" som hälsat på hos dig????

2011-12-31 @ 08:58:17
Postat av: Lerousse

Man blir mållös. Och så här har det pågått i åratal, inte bara i Skåne. Någon gång trodde man att vett och sans skulle börja göra sig gällande. Men icke, sa Jocke, det tycks bara bli värre och värre år för år.



Ett stort problem är att svenska bönder saknar en fristående organisation som vågar ta strid för bönder när de råkar ut för rättsövergrepp.

2011-12-31 @ 09:58:23
Postat av: Jonas J

Fy det finns ju inte ord för hur illa jag tycker om hur du har blivit behandlad om dom inte godkänner din djurhållning så kan dom flesta av oss lägga ner direkt! Kämpa på jag hoppas att rättvisan segrar nån gång väldigt snart du iallafall många kollegor bakom dig men frågan är hu vi ska agera för att hjälpa dig!

2012-01-02 @ 13:04:33
Postat av: Rosie

Det är ABSOLUT vansinne!!

Att detta får försigå, att myndigheterna trakasserar djurägare och omhändertar djur som har hem och INTE är vanvårdade.

Det finns inte en enda person snart som har en godkänd djurhållning, och den ena efter den andra lägger ner av skräck för vad som komma skall. Det är minst 5 år sedan jag sa till Kommuns inspektörer att jag undrar hur många idioter det finns mer än jag som följer alla deras helskumma ideér, och hur många djurägare det kommer finnas kvar om 10 år? Nu har det gått 5 år sedan dessa ord sades, och antalet djurägare(/djur minskar drastiskt.

Alla som är ense om detta, måste nu gå samman och bemöta myndigheterna, för det är nu som vi blivit tillräckligt många för att kunna agera.

Jag hoppas och tror att det går vägen för dig, PO. De har inga belägg för vad de försöker med nu! Rättvisan ska segra och du har många bakom dig!!

2012-01-02 @ 19:12:09
Postat av: Ronnie

Om dessa djur är vanskötta ja du då får vi nog "ta hand" om alla djur i vårt land. Helt horribelt. Om man uttrycker sig vårdat.

2012-01-03 @ 22:46:11
Postat av: Sanna - en svart ko ger också vit mjölk

Min stora skräck att bli utsatt för något sånt här!

2012-01-09 @ 21:01:27
URL: http://shesasaint.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics