Fackpress? Lantbruksuniversitet? Cirkusdjur?

Ibland tänker jag mig svenskarna unisont som ett gäng ur valfri sekt. En from sekt. Inte såna som där man lånar ut sina elvaåringar till sektledaren över natten eller där man offrar kycklingar och jungfrur. Mer en sån sekt där alla är mer eller mindre bakom. En sån sekt där man tror att det man gör är bra men resten av världen fnissar lite åt en och ömkar en istället för att bli upprörd.

 

Det börjar bli några år sedan nu som jag lyssnade på några jänkare om hur man ska bygga ett kostall för att korna ska trivas och man ska få optimal produktion. Jag tycker det är lite väl mycket med femtusen kor och det finns saker jag inte gillar med jänkarnas produktion men när det gäller kokomfort så är Sverige på stenåldersstadiet jämfört med dem. Jag är fortfarande av uppfattningen att beteskravet gjort många kor en björntjänst eftersom vi genom att släppa ut dem på bete kan ha hållit liv i korna i många stallar som det inte skulle varit kor i.

 

I hur många av liggbåsen i Sverige kan man göra knätestet utan att bli invalid? I hur många besättningar ser man inte skador på hasen på korna? I Sverige har vi som sagt hängt upp oss på att EN sak, att korna ska ut, men fullständigt glömt bort allt annat. En av jänkarna som jag lyssnade på var fast i sin ståndpunkt – Från det att korna är färdigätna och lämnar foderbordet så får det inte ta mer än fyra och en halv minut tills de ligger i ett bås. Annars är det något fel på båsen eller kotrafiken. Han skrattade så han grät åt folk som lade gummimattor i gångarna för att skona korna. ”Varför lägger de inte de pengarna på att rätta till båsen så att korna kan lägga sig ner i stället?” Han var också av uppfattningen att inredning – den ska vara skitig. Skitig inredning fungerar. Inredningen ska bara styra korna. Den ska inte vara i vägen. Är den renfilad, ni vet hur det ser ut när man nästan kan spegla sig i det galvade, av korna så betyder det att den är i vägen för korna och inte fungerar.

 

De visade även en tabell över hur lång tid mjölkningen fick ta per grupp vid två respektive tre mjölkningar per dygn. Jag tror det var knappt en timme från hämtning av gruppen tills de var tillbaka igen vid två mjölkningar per dygn. Lägre vid tre mjölkningar per dygn. Låg man över den tiden så störde man flocken. Det handlade inte bara om att korna skulle hinna äta och ligga ner, de skulle även hinna tillbaka till sina platser i rangordningen. Även om jag blev sur för SLU bytte namn från Sveriges lantbruksuniversitet till Sweidsh lifescience bla bla bla så börjar jag mer och mer förlika mig med namnbytet. Man har snart ingen lantbrukskompetens alls längre. Jag läste nämligen i tisdagens ATL att man på Kungsängen nu håller på att kolla om åtta kor hinner vila tillräckligt. Materialet finns färdigt i resten av världen min i Sverige ska vi min själ uppfinna hjulet själv. Givetvis till gagn för ingen.

 

Jag fattar inte vad de sysslar med på SLU. Det fanns mycket i artikeln jag hängde upp mig på men meningen ”Våra lösdriftsystem med robot är intensiva(…)” var en av höjdarna. Finns det någon som varit i ett robotstall som skulle ens överväga att använda ordet ”intensivt”? Det är ju drömmen för korna. Kommentaren är bara något rimligare än konklusionen i ett av exjobben från djurkramarlinjen i Skara  - De flesta omhändertaganden enligt djurskyddslagen handlar om sällskapsdjur eller lantbruksdjur.

 

Jaha? Vad finns det mer för sorts djur? Cirkusdjur?


Kommentarer
Postat av: Olof

Mycket nya tankar i detta som verkligen tåls att funderas på!

2011-09-08 @ 12:00:53
Postat av: Bonntösen

Kan inte annat än hålla med. Det har hänt mer än en gång att jag blivit förfasad över hur lite kunskap det finns på SLU om hur verkligheten ser ut. De lever där i sin egen lilla bubbla och klappar varandra på axeln. (Tack och lov har jag både lantbruksbakgrund och sunt förnuft...) Det är ju inte konstigt att lantbrukare avskyr folk från SJV, LS osv när det är där de studenter hamnar som kommer från stan, blir indoktrinerade på SLU och inte vet ett skit om verkligheten.



Har förresten precis påbörjat ett projekt om hasskador.

2011-09-08 @ 21:26:01
Postat av: Susanne Borssén

Ja, det är typiskt landet lagom. Dricker mellanmjölk och alla får vara lucia. Allt ska vara stömlinjeformat, ingen vågar sticka ut, ingen vill ta obekväma beslut, alla vill vara till lags... Det är klart att resten av världen tittar lite överseende på de dumma svenskarna.

Har man någon krånglig lagtext på kontoret i Bryssel så säger de alltid - ge den till svenskarna, de kan tyda allt och gör det alltid till sin egen nackdel.

2011-09-08 @ 22:01:10
Postat av: elin

Håller med dig.. Det finns mycket att lära från länder med en annan tradition av lösgående djur där folk vet något om flockens funktion och hur vi kan dra nytta av den i produktionen. Jag har varit på en föreläsning om LSS (low stress stockhandling) med Sophie Atkinson och fick en omvälvande upplevelse.

2011-09-08 @ 22:02:33
URL: http://nysaterlantbruk.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics