#djurgate Faktiskt riktigt smakfullt av SVT

Igår ringde SVT Sydnytt till mig. De undrade om jag hade en kommentar till veterinärutlåtandet av mina djur. Jag hängde inte alls med. Det var nämligen så att länsstyrelsen hade ringt SVT och berättat om att de undersökt djuren efter omhändertagandet. När länsstyrelsen ringer Sydnytt, Sydnytt kör från Malmö till Kristianstad för att intervjua Ola Svensson, och dessutom då jag var i Jönköping skickar Smålandsnytt för att få en kommentar av mig så förväntade jag mig en generalsågning. En riktigt jävla slakt av mig. Därför hukade jag bara i intervjun. Jag hade kunnat förklara att en ko som ligger i hullklass 2-3 (hull bedöms 1-5, där 3 är medel) inte är undernärd, men att se folk stå och veckla in sig i sina egna resonemang är kul tv. Det avstod jag gärna. Både chefen för djurskyddet i Skåne Ola Svensson och länsveterinären Juha Toropainen har ju den senaste tiden pendlat fram och tillbaka och till och med påstått att det inte var något fel på mina djur.

 

Det skulle i så fall ha gjort mig till Sveriges enda vanvårdsfall där inte ens länsstyrelsen menade att det var något fel på mina djur. Sådant pendlade brukar vara tecken på panik, och jag förväntade mig som sagt en riktigt jävla bredsida från länsstyrelsen. Något måste de ju göra!

 

Jag tror inte att det var slumpen att länsstyrelsen kallade till presskonferens med en deltagare just igår morse. Djuren åkte för snart en månad sedan. Varför vänta till nu? När de kom till jobbet igår och öppnade ATL och kunde läsa sågningen av dem där, så var de tvungna att agera. Att länsstyrelsen ringer SVT och viftar med stoooora nyheter innan de skickat materialet till mig visar ju bara med all tydlighet att de ägnar sig åt opinionsbildning mot mig. Reportern på Smålandsnytt hade med sig utlåtandet och jag ägnade det en halv minut innan jag kommenterade det. Av det jag kunde läsa så hade alla småkalvar utom den som redan gick på penicillin fått hosta av flytten till nytt stall. Den första kon man ser i Sydnytts inslag hade fått någon skada i ögat hos polisen och lite annat kul. Jag kunde ingenstans i veterinärutlåtandet läsa att någon av kvigorna var för lätt eller i för dåligt skick för att vara dräktig. Det är alltså något länsstyrelsen själva måste ha hittat på.

 

Reportaget blev såhär.


Jag skulle inte vilja säga att jag blev besviken. Dock känns det som ett västgötaklimax. Länsstyrelsen kallar på SVT för att säga något de sagt hela tiden, att jag inte kan sköta mina djur, och verkar hoppas att det ska förändra något.

 

Ja, jag får blommor, stöttande brev och telefonsamtal från hela Sverige. Men de som är allra mest stöttande och engagerade är de som sett mina djur på riktigt. De som på allvar vet hur mina djur och stallar sett ut. Att länsstyrelsen omhändertar mina djur, fördärvar dem och sen vill låta mig bära skulden för det förändrar inte ett dugg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics