#djurgate Index

Personalen på veterinär- och djurskyddsenheten har själva fått gradera hur rättsäkra och likvärdiga deras bedömningar är. De graderar själva sitt arbete till 2,3 på en femgradig skala där fem är bäst. Att det inte är fem är en katastrof. Det är inte så konstigt att länsstyrelsen är så styvnackade med att jag inte skulle få nya inspektörer. De vet ju att de gjort fel. Det här innebär att för varje beslut korrekt beslut länsstyrelsen fattat så har de fattat 1,2 felaktiga. Det är en bedömning de själva gör.

 

Eftersom de verkar hysa uppfattningen att det de utsatt mig för är ”synnerligen välgrundat” så är en rimlig uppskattning nog att de korrekta besluten på länsstyrelsen är synnerligen lätträknade. Jag vet att de ändå ansträngt sig för att hålla en ”bra” nivå i min ärendehantering, så man kan ju undra hur det gått till hos andra.

 

Sätter man då de djur Ola menar är undernärda på samma indexskala som länsstyrelsens bedömning av det egna arbetet så ligger länsstyrelsen på index 46 medan mina ”undernärda” djur mellan 60 och 100. Länsstyrelsen behöver alltså förbättra sitt arbete med 30 procent för att rättsäkerheten ska bli på samma indexerade nivå som mina sämsta djur som de var tvungna att omhänderta.

 

När det gäller djuren som varit sjuka. När det började bli hett nu i vinter så tyckte vissa att jag skulle skjuta de som inte såg helt hundra ut. Jag ville inte det. Jag tyckte inte det var rätt mot djuren. Hade vi lyckats överleva den pärs de hade när de var små med diarré, lunginflammation, koppar-, e-vitamin och selenbrist så var det inte rätt mot djuret att bara ha ihjäl det. Man tar inte livet av ett djur av kosmetiska skäl. Några av kvigorna hade kanske inte blivit några toppenmjölkkor men jag hade i alla fall kunnat föda upp dem till slakt.Man stoppar inte fullt friska djur i en container. Jag var ute var alla möjliga tider på dygnet och tog hand om dem när de var små. Någon i gruppen dog men jag lyckades hålla liv i de andra. Till och med en tvilling som hade verkligt taskigt utgångsläge. Hon var liten, och kom baklänges och fick vätska i lungorna. Vi kan nog räkna med att djuren som var sjuka led då. De mådde i alla fall inte bra. Länsstyrelsen har sett dem hela tiden de vuxit upp och hämtat sig men inte förrän nu när de mår bra omhändertar de dem.

Eftersom det är alla hjärtans dag bjuder jag på en låt. Narcissist och stålman som jag är:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics