#djurgate Osjälvisk

Kammarrätten har fortfarande inte meddelat beslut om inhibition. Jag hoppas för alla inblandade att de meddelar inhibition. (inhibition betyder alltså att rätten förbjuder länsstyrelsen att verkställa beslutet innan det vunnit laga kraft)

 

Först och främst för mina djurs skull. Det kommer att bli stress för djuren, och de kommer få en dippa om de flyttas. Helt i onödan. Mina djur har det ju för jävla bra här.

 

Och tro det eller ej, jag bryr mig faktiskt om polisen som ska verkställa omhändertagandet. Jag vet hur många kameror som kommer vara på gården. Och att som polis på plats verkställa och försvara ett omhändertagande man själv rimligtvis inte förstår kan inte vara kul. Släpar man ut döda och halvdöda djur ur en jordkällare kan det ju kännas motiverat, men att lasta mina riktigt granna djur för att de påstås vara vanvårdade måste kännas knepigt. Man behöver inte vara konörd för att se att länsstyrelsens påstående helt saknar verklighetsanknytning. Dessutom finns det ingen mer än jag som kan lasta min ena tjur utan våld och lyftkran.

 

Det polisen kommer behöva göra mot tjuren för att få honom att gå upp i transporten är inget någon vill se på tv. Och inget någon vill förklara eller stå till svars för.

 

Nästa problem för polisen är att det här kommer vara tidernas mest uppmärksammade och granskade omhändertagande. Det finns oändligt mycket film på mina djur som de ser ut här. Kan ni då tänka er vilket liv det skulle bli om djuren skulle bli det minsta lilla sämre i polisens vård? För de som har djur och vet hur djuren kommer reagera på flytten så framstår ett omhändertagande som ett kamikazeuppdrag rent förtroende- och opinionsmässigt. Skulle något av djuren skada sig eller bli sjukt så vet jag inte vad vi ska kalla det. Länsstyrelsen som är de som ställt till det lär klara sig bra, men stackarna på polisen kommer ju få råskäll. Nu har i och för sig Malin Wildt-Persson på länsstyrelsen varit väldigt tydlig med att det är polisen som bestämmer när djuren ska omhändertas, och att länsstyrelsen inte kan påverka detta. Det ger ju polisen möjlighet att skjuta på omhändertagandet om det nu ska verkställas.

 

Verkställigheten av beslutet ligger just nu hos kammarrätten, och polisen inväntar deras beslut. Jag kan inte göra så mycket mer nu. Inte mer än att hoppas att kammarrätten meddelar inhibition. Själva beslutet är överklagat och ska avgöras av förvaltningsrätten. Det lär bli en intressant förhandling. Den vittnesskaran jag kommer kalla lär inte bli nådig. Jag funderar förutom på att kalla folk som kan uttala sig om djurens status, även skicka allt material till Björn Dahlén på jordbruksverket. Sen kallar jag honom som vittne, och låter honom uttala sig om länsstyrelsen följt de direktiv som jordbruksverket lämnat.

 

Dahlén lär knappast njuta av att hamna i vittnesbåset, men det är mina djur det handlar om. Jag försvarar dem som en tiger. Jag vill ha dem kvar, och det är knappast så att jordbruksverket helt saknat tillfällen att hala in länsstyrelser som varit ute i det blå.


Kommentarer
Postat av: Johan

Jodå men så att ......

Djurens väl.....

Djurskyddskontrollant...

Förr var det heliga ting något man såg upp till men nu...



Hoppas man kan se upp till kammarrätten och att de har pondusen att våga låta LST veta hut.

Det finns för mycket smolk i bägaren nu och det måste utredas.

2012-01-16 @ 00:23:05
Postat av: Sven Odqvist

Litar helt och fullt på min kollegas Peter Gerdehag omdöme om det som sker! Alltså: ett justitiemord verkar vara på gång!

Bör stoppas omedelbart genom inhibitionsbeslut från kammarrätten.

2012-01-16 @ 09:13:28
Postat av: Rosie

Det är underbart att se en människa så helhjärtat ställa upp för sina djur! Du kommer att klara det här P-O, något annat finns inte:) Ett justitiemord på väg att utföras, men så långt kommer det inte att gå den här gången. Jag fick själv inhibition av Kammarrätten i mitt ärende, det finns inte en chans att inte du skulle få det. Myndigheterna har gjort alltför många övertramp som grundar sig på inte bara illvilja utan också på grov inkompetens att avgöra djurens hälsotillstånd.Det måste till en förändring, och vad jag tror så är det just DU och dina djur som kommer att öppna upp för denna. Du har allas vårt fulla stöd, det du går igenom nu önskar man inte sin värsta fiende, men det är en nödvändighet för att folk ska vakna och se hur illa ställt det verkligen är inom vår "djurskyddande" myndighet. En liten tanke bara, skulle det hjälpa att vi var fler som trycker på Kammarrätten om att det finns synnerligea skäl till att bevilja detta ärende inhibition? Nödvändigheten i att förhindra att ännu ett övergrepp får ske, och det faktum att det är hög tid att man belyser eländet som Länsstyrelserna ställer till med runt om i landet.

2012-01-16 @ 14:45:54
Postat av: Linda

Skit i Björn Dahlen, en fegare människa får man leta efter! Han går ALLTID på lst linje!

2012-01-17 @ 09:52:45
Postat av: john tray

Statliga övergrepp blir allt vanligare i detta land.

Ogrundade,onödiga och påhittade övergrepp och djurskyddsärenden blir också allt vanligare i detta land.

Det kunde ju kanske gå an om djurägare hade god chans att vinna dessa misstag i Domstol,

och kunna få tillbaks sina djur.

Men tyvärr är detta en naiv drömmares utopi.

Sveriges djurskydd liknar mest godtyckliga utrotningar.

Jag känner med alla som drabbats av det jag drabbats av.

Att mista det käraste man har,

och veta att dom får det sämre..

Kampen har bara börjat..

2012-02-06 @ 20:21:55
URL: http://yahoo
Postat av: john tray

Statliga övergrepp blir allt vanligare i detta land.

Ogrundade,onödiga och påhittade övergrepp och djurskyddsärenden blir också allt vanligare i detta land.

Det kunde ju kanske gå an om djurägare hade god chans att vinna dessa misstag i Domstol,

och kunna få tillbaks sina djur.

Men tyvärr är detta en naiv drömmares utopi.

Sveriges djurskydd liknar mest godtyckliga utrotningar.

Jag känner med alla som drabbats av det jag drabbats av.

Att mista det käraste man har,

och veta att dom får det sämre..

Kampen har bara börjat..

2012-02-06 @ 20:24:34
URL: http://yahoo

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics