#djurgate skitiga fingrar

”Hej Per-Ola!

Jag blev väldigt förvånad över att du inte förstått att du måste avgå nu p.g.a. allt som hänt kring dig som person.

Att du inte kommit med hela sanningen och undanhållit oss information ser vi som mycket allvarligt.

Det är inte bara mot oss i valberedningen som du har missbrukat ditt förtroende. Det finns flera som inte har ditt förtroende längre. Den tråkiga attityd som du använder när vi pratas vid och andra pratar med  dig stärker inte din position. Du tar inte problemen på allvar. I detta fall handlar det nu om ETIK och MORAL i ditt agerande.

I detta läge kommer vi nu att gå ut med att du avgår på egen begäran och att vi inte entledigar dig från uppdraget. Vi har pressläpp den 11 jan. Vi vill hjälpa dig att komma ur detta med så mycket heder som möjligt. Måste vi entlediga dig så är du bränd för lång tid fram över”.

Det finns en underskrift som inte citeras.

Vad är nu detta då.

 Jo, det är ett mail som jag fick den 10 januari 2006 från en ledamot i valberedningen för LRF ungdomens riksförbundsstyrelse.  Bakom detta låg, om jag fått rätt förklarat för mig, en beställning från en enskild förtroendevald i LRF att genomföra en djurskyddskontroll hos min far. Rapporten från kontrollen fanns hos min valberedning en timme efter avslutad kontroll. Alla inblandade var väldigt måna om att jag INTE skulle få se den här rapporten, och jag har än idag inte fått se den. Jag förstod dock att det som stod inte var vackert. Och ja, inspektören ”slutade” kort tid efter den incidenten, men ni skulle sett den task force gamlingarna skickat till ungdomens stämma för att verkligen säkerställa att jag INTE fortsatte. Det är klart att en del inom LRF tyckt detta var pinsamt, men de som haft fingrar i spelet har givetvis med alla medel sett till att den bild som då målades upp, ska fortsätta att gälla.

Jag vet om vad som sagts om mig i LRF. Jag vet om att tjänstemän med förflutet i Skåne gör anspråk på rätten att idag såga mig. Eftersom de möjligtvis kan ha hälsat på min far en gång för snart tio år sedan vet de ”hur det egentligen står till”. Jag vet att ”proffstwittrarna” som LRF engagerat inte gillar mig för att jag påpekar att lantbrukarna behöver tjäna pengar. Jag vet att förtroendevalda kallat mig både kriminell och allt möjligt kul.

Jag har inget intresse att svärta ner LRF som organisation. Däremot är att det är hög tid att städa och ta bort de individer som i organisationens namn inte har som syfte att mer än att företräda sig själv. Något som självklart leder till interna konflikter och en handlingsförlamad organisation. Jag vet att många är sura på Helena Jonsson för att hon dels var svårtstartad och dels inte är så på hugget. Jag tycker också att hon gott kunde gott kunde varit lite mer på. Dock har jag förståelse för henne. Med de hiskeliga historier hon fått serverade av människor hon litat på i kombination med ett väldigt duktigt hopplockat material från länsstyrelsen måste varje ord från henne framkallat diarré.

Dock både tror och hoppas jag att Jonsson är begåvad nog att nu ha sett igenom skitsnacket och dimridåerna, och nu vågar ta tag i frågan på ett sätt som gagnar lantbruket. Och LRF:s trovärdighet.

Jag har förstått att det finns många som vill hänga LRF men jag är inte blodtörstig. Min uppfattning är att det är dags att sluta leden och ta tag i frågan som nu har uppmärksammats och ställts på sin spets - Ett för djur och människor rättsäkert kontrollsystem.


Jag vill även påminna de som inte skrivit på namninsamlingen "Ge djurägarna de mänskliga rättigheterna åter!" För att komma till namninsamningen, klicka ->HÄR<-


Kommentarer
Postat av: Nenn

Men va fan! NU får dom väl ändå ge sig!! Vad har blivit av deras ämbäte?? Är dom helt plötsligt nu även berättigade till ren avrättnig av människor? Hur i hela fridens namn kan egentligen en djurfråga ligga som grund? Det är ju ren och skär arkebusering och människoattack! Fy fan vilket diktatoriskt land vi lever i!

2012-01-25 @ 18:25:42
URL: http://www.stall-an.se
Postat av: Nenn

Men va fan! NU får dom väl ändå ge sig!! Vad har blivit av deras ämbäte?? Är dom helt plötsligt nu även berättigade till ren avrättnig av människor? Hur i hela fridens namn kan egentligen en djurfråga ligga som grund? Det är ju ren och skär arkebusering och människoattack! Fy fan vilket diktatoriskt land vi lever i!

2012-01-25 @ 18:25:55
URL: http://www.stall-an.se
Postat av: Pippi

Det känns på något vis som att hela denna grejen är ett dåligt skämt, en mardröm man snart kommer vakna ur.

För inte kan sådana här dumheter pågå på riktigt???

Hur är folk funtade egentligen?

Blodtörstig eller ej PO- men LRF är vår enda rikstäckande branschorganisation- och de borde faktiskt agera.

2012-01-26 @ 10:22:47
Postat av: Jonas Gustafsson

Jag kan inte säga hur LRF centralt har skött sig i denna fråga men man kan nog aldrig gå för hårt fram i denna frågan. däremot kan jag förstå att man på region inte går in så hårt, det kan ju slå tillbaka ganska hårt om man har djur. och bevisligen så spelar det ingen roll hur man sköter sina djur.

2012-01-26 @ 18:57:51
Postat av: White Eagle

Just precis och med detta erkänner de även ovetande, helt öppet och helt ogenerat att de finns oacceptabla brister i efterlevnaden av de lagstiftningar som reglerar de statliga och kommunala förvaltningsmyndigheternas offentliga verksamhet, vilket även ovetande, helt öppet och ogenerat erkännes av de allmänna förvaltningsdomstolarna.

Detta återspeglar sig i genomförda djurskyddskontroller som i vissa län ökat med drygt 50 % och därmed ökar också överklaganden till FEL domstolsinstans, där åtgärder som vidtas, oavsett slag, INTE betraktas som straff eftersom förvaltningsdomstolarna är inte behöriga att handlägga straffsanktionerade beteenden/brottmål. Sammanfattningen av detta är således att länsstyrelsernas djurskyddstillsynande personal "djurskyddsinspektörerna" far landet kring och stjäler djur för medlemsstaten Sveriges medborgare och förvaltningsdomstolarna bifaller deras agerande under det att den svenska polismyndigheten hjälper till så gott dom kan genom att förhindra djurägarna att stoppa pågående brott!

Alla myndigheter har en lagstadgad skyldighet att anmäla både brott och tjänstefel som de alla avviker ifrån, varmed djurägarna anmäler brotten som aldrig tas upp av åklagarna och därmed har antalet ouppklarade brott drastisk stigit i statistiken men över detta missförhållande bedriver myndigheterna inga undersökningar och bokför inte heller någon statistik!

Tagna på bar gärning, eller?!

2012-01-27 @ 15:51:06
Postat av: Jennie

Hej!

Nu äger jag visserligen inga kor, är enbart utbildad djurskötare på en gård med 90 mjölkande i Norrbotten. Men till viss del kan jag känna igen mig i din situation. Jag äger tre hästar, dessa tre går på lösdrift med tillgång till ströad ligghall och foder. Jag är konstant anmäld till Länsstyrelsen av en i närheten, hon saknar fullständigt kunskap om djur i största allmänhet men jämför mina hästar med sådana som står installade och tycker att de minsann "mår så dåligt och ser ledsna ut". Jag är helt övertygad om att det vimlar av idioter hos Länsstyrelsen också, av dina blogginlägg att läsa. Stå på dig!

Hoppas att allt löser sig.

Mvh Jennie

2012-02-07 @ 09:22:54
URL: http://wonderfulandloved.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics