Idag var de TRE poliser. I en buss.

I förmiddags skulle mina stallar tömmas. Ja, ni har ju sett djuren som skulle omhändertas för att de led.

 

In på gården rullade tre poliser, tre från farmartjänst, en transportör och minst en inspektör. Jag förklarade för polisen att jag inte hade skickat in delgivningskvittot. Länsstyrelsen hade inte kunnat ta emot det. Han protesterade först, länsstyrelsen kan ju inte skicka ut dem att verkställa ett beslut som jag inte blivit delgiven. När han sen började bläddra i sina papper så kunde han konstatera att det fanns inget delgivningskvitto i hans material. Länsstyrelsen hade alltså blåst polisen. Eftersom Juha Toropainen, den länsveterinär som beslutat att mina djur ska omhändertas, gick på semester när han fattat beslut om omhändertagande måste han rimligtvis ha fattat beslut om att det ska verkställas innan han fått in delgivningskvittot.

 

Efter en massa ringande så beslutade polisen att blåsa av insatsen. Finns det någon i hela Sverige som varit med om att ett omhändertagande avblåsts? När några av min fars djur blev omhändertagna 2009, de led också, så vek Peter Stenberg (Ja, samma inspektör som var ute med polisen idag) bara ihop min fars begäran om inhibition, stoppade ner den i väskan. Sen åkte djuren.

 

Eftersom mina djur enligt länsstyrelsen led och det därför hastade så kontaktade jag Toropainen redan samma dag som jag fått beslutet och skrev att jag kör till myndigheten med delgivningskvittot och min begäran om inhibition. Hade jag postat det så fanns det risk att det inte hade kommit fram förrän efter nyår. Svaret jag fick var att jag var välkommen tidigast måndagen den andre i förste. I morse mailade jag Toropainen att jag under dagen skulle komma med materialet. Inget svar.

 

Förmiddagen ägnas åt att en djurvälfärdsbedömning utfördes. Utlåtandet går att läsa nedan. Medan polisen är här för att tömma stallarna rullar nästa djurbedömare in. Även hans utlåtande går att läsa nedan.

 

När pulsen lagt sig lite och polisen åkt utan att ta med sig mina djur så åker jag till länsstyrelsen. Med mig har jag delgivningskvitto, begäran om inhibition, utlåtande från bedömarna, bilder och lite annat som jag tänker lämna till länsveterinären. Vilket jag meddelat att jag skulle göra.

 

Jag knackar på i växeln och de ringer Toropainen. När han återkommit från fikat och blivit klok på att det är jag som står i receptionen meddelar han att han är vääääääääääldigt, vääääääääääldigt, väääääääääääldigt upptagen. Han sitter i möte och kan på något lustigt vis inte komma ifrån förrän receptionen låst dörrarna. Jag kan på sin höjd få prata med honom via receptionens telefon. Han låter meddela att jag inte bara kan komma dit sådär. Att jag mailat honom gälldes INTE. Han hade läst mailet, men att då svara att det inte gick att komma var tydligen inte nödvändigt. Jag frågade honom det inte i och med att mina djur lider är intressant även för länsstyrelsen att vi får ordning på min djurhållning och ärendet så snabbt som möjligt? Jag kunde få begära ett möte var svaret.

 

Det mest anmärkningsvärda var inte att han förmodligen inte vågade se mig i ögonen och ta emot dokumenten. Det värsta var att han berättade att han redan innan han fått in min begäran om inhibition börjat skriva på sitt yrkande till förvaltningsrätten att avslå min begäran och överklagan. Han är skyldig att ompröva sitt beslut när överklagan kommer in men han sket i vad han skulle få in i form av bilder, veterinärutlåtande, andra intyg osv. Han hade redan bestämt sig. Dessutom så skrev han det samtidigt som han satt i det möte som var så viktigt att han inte kunde knalla ner och ta emot dokumenten i ärendet.



Vad fan gör det att jag lägger tid på att försvara mig och mina djur, engagerar rättvisa och kompetenta djurvälfärdsbedömare och veterinärer samt för att underlätta för länsstyrelsen till och med kör dit med mitt material när de på myndigheten inte ens väntar in mina dokument innan de skriver sina yrkande om avslag för min inhibitionsbegäran till förvaltningsrätten?




-------------------------------------
UTLÅTANDENA

Totalt antal djur:

15 amkor av rasen Simmental samt korsning 15 st  samt 7 kalvar samtliga djur var i gott hull, inga skador fanns att notera samt att samtliga djur var rena.

4 vuxna Higland Cattle samt 3 ungdjur av samma ras några poll. Alla dessa djur var i normal hull för rasen   samt rena ,inga skador fanns att se.

20  djur av rasen SLB i olika åldrar från 24 mån- 6 mån. Ungdjur märkt x,x,xx,xx,xx och xxxx var längdryggshyllan inte konkav. Inga urskiljbara tornutskott eller skarpt kantade höfter eller bärbensknölar fanns att notera på dessa djur. Djuren var något tunnare än övriga SLB. Även dessa djur var rena och utan skador.

Hälsan hos samtliga djur var Ua. Inga skador på hårrem fanns att notera. Alla djur hade fri tillgång på grovfoder och kunde äta i lugn och ro, ingen stress fanns vid foderbordet. Samtliga djur hade fri tillgång till rent vatten.

Att notera är att göra en bedömning där tre olika raser är blandade i samma grupp kan vara svårt om man inte särskiljer varje ras för sig. Den dominanta gruppen i detta fall Simmental tar lätt över då den är betydligt större än de två övriga raser. Något lidande hos djuren fanns ej att notera. Protokoll för enskild bedömning skickas till djurägaren.

Bedömningen har gjort utifrån Svensk Mjölks material Fråga Kon.



------------------------------------


Idag (02 JAN 2012) vid 11-tiden besökte jag xxxxxxxxxxxx, för att göra en bedömning av hans djurs välbefinnande. Liksom vid tidigare besök var djuren i god kondition, utmärkt rena och hade tillgång till foder, vatten och välströdda liggplatser. De var också tama och orädda för människor, vilket tyder på att de behandlas väl.
 
Till min förvåning fanns polis, transportör och djurskyddsinspektör på plats för att verkställa ett beslut om omhändertagande. Att omhänterta djur som är ovanligt välskötta och välmående har enlig min uppfattning ingenting med djurskydd att göra och är dessutom ett oacceptabelt slöseri med samhällets resurser. För att inte tala om det lidande som både inblandade djur och människor utsätts för.



Kommentarer
Postat av: Hanna

Hej!!



Jättebra kämpat!! Jag har sett mycket elände och dina djur sköts mycket väl och skulle dom bli omhändertagna så är det ren skandal för djurskyddet i Sverige! Jag jobbar inom kor och har hästar och andra djur själv så lite koll har jag.. Det finns dom som kan missköta sina djur hur länge som helst utan att någon bryr sig medan andra jagas med blåslampa.



Jag håller tummarna för dig och djuren!!

2012-01-02 @ 19:06:17
Postat av: Tomas

Ett råd. Spela alltid in alla samtal från LST, och spela in med ljud och bild vid besök, på det viset bevaras allt de sagt och gjort och ljuger de har man vattentäta bevis. Det är lagligt att spela in utan deras vetskap.

2012-01-02 @ 19:31:41
Postat av: Peter Andersson

Hur orkar du stå emot !!

Om jag bott närmare så skulle de få se på mitt deltagande och stöd för dig ! sanslöst att såna här tjänstemänniskor ska jobba på Lst som länsveterinärer och djurskyddsinspektörer , fy fan vilka dårar ni som handlägger detta ärende och säkerligen läser ssb:s blogg , ni kan inte ha en familj som litar på er , ni kan inte kunna sova en natt , ni kan ju inte ha ett rent samvete ! tyvärr ssb så finns det inga arbetsläger i Sverige , annars så skulle dessa skickas med ilfart till dessa men i Ryssland så finns det arbetsläger ........hm vore nått med en enkel till Sibirien och - 30 ° och mer vore väldigt kul att skicka dessa menlösa dit , jag hoppas innerligt att du klarar en sån här sak mentalt jag vet hur det känns även psyket drabbas ,men mitt stöd har du , har sett gårdar med skitigare djur än dina tjejer med kalvar /Peter

2012-01-02 @ 19:44:45
Postat av: White Eagle

Du skötte detta alldeles utmärkt för nu har du bevisning i dubbel bemärkelse på att dina djur är välskötta och inte är utsatta för något lidande, vilket gör att omhändertagandebeslutet är utan grund som i sin tur bevisar att länsstyrelsens handläggning i ärendet är inkorrekt och din inhibitionsansökan ska därmed beviljas tills dess du fått ditt ärende prövat i rätt domstolsinstans, Tingsrätten. Länsstyrelsen är nämligen skyldiga att tillgodose den enskildes rätt enligt internationellt undertecknade avtal som innebär en rättslig prövning som inte kan ske i förvaltningsdomstolarna varför länsstyrelsen är skyldiga och ska inkomma med anmälan till BEHÖRIG handläggande myndighet enligt lag. Verkställigheten av omhändertagandebeslutet är otänkbar oavsett om delgivningskvittot inkommit eller inte eftersom ingen får straffas för ett brott som inte är begånget och det vet polisen mycket väl. Polisen får inte verkställa beslut som inte har stöd av lagen. Det har varken stöd av lagen eller är försvarligt att genom hörsägen omhänderta djur som det dessutom på plats genom sakkunnigas utlåtande kan bevisas att den påstådda överträdelsen inte är begången! Då ska polisen egentligen ta upp anmälan om missbruk och övergrepp men det gjorde dom väl inte?

2012-01-02 @ 20:25:25
Postat av: Tina

Be strong!

Sicket jävla paragrafrytteri! (elelr näe, det är inte ens det, det är bara ren och skär jävla tattarbyråkrati!).

Evinnerligt trött på okunniga inspektörers jävla trätande om dels helt fel grejer och just i såna här situationer där de tabbat sig HELT! Såhär går det när outbildade folk utan nån som helst praktiskt erfarenhet sätts upp på de höga hästarna.

Före och Efter-bilderna på det förväxta betet säger ju en hel del bara det....

2012-01-02 @ 21:17:07
URL: http://tinatjejen.blogg.se/
Postat av: Per Carlsson

Lantbrukspressen. Skriv.

2012-01-02 @ 21:29:05
Postat av: Gunilla

Detta är helt obegripligt! Var är media? De är ju jävligt snabba att skriva när det gäller annars, varför dopad detta under mattan? Jag åker gärna till Skåne för att bistå en bondekollega!

2012-01-02 @ 22:41:28
Postat av: Värmlänningen

kan bara instämma med tidigare inlägg, och tillägga att jag är förfärad att något sådant kan hända, tur att PO är kunnig med juridik förutom sitt kunnande med djur, tagit en "djur kand" kanske?

Skrämmande att förutom ett gott djuröga, behövs även

goda kunskaper i juridik för att kunna, vara djurbonde i dagens Sverige. Reagerar även på att tre personer från Farmartjänst, fanns med vid, den planerade "omhändertaganderäden", vad är det för jävla bönner som sålt sin själ till mammon, som är villiga att hjälpa, koruppta myndighetspersoner, att slå sönder en bondekollagas liv genom att beslagta hans välskötta djur

2012-01-03 @ 00:01:11
Postat av: Gustaf Carlström

Kämpa på det du gör är viktigt för alla oss djubönder!

2012-01-03 @ 01:46:30
Postat av: cowboysara

Fy va idiotiskt! och va hemskt att bli anklagad för sånt då man är oskyldig o allt!! Va e re för dumma människor som hittat på nåt sånt dära??!!!

hejjja dig!

2012-01-03 @ 13:25:28
URL: http://cowboysara.blogg.se/
Postat av: Lantbrukskollegor

Vi har precis hittat till din blogg och häpnar över det som sker. Hoppas du har kraft att kämpa ett tag till, det verkar behövas.

2012-01-03 @ 18:18:17
Postat av: Kattis

Med tanke på att en bonde i Malung nu även har fått rätt mot länsstyrelsen i Dalarna, så kan nu vindarna börja att blåsa i rätt riktning. Jag lade även märke till att länsveterinären börjat skriva på yrkan att avslå inhibitionsbegäran, samt överklagandet. Jag har fått en aning om att dessa papper bara printas ut per automatik, utan att handlingar överhuvud taget läses igenom. Nu börjar jag få än mer belägg för detta. Rättssäkerhet???? Jag vet att ni kämpar och jag fortsätter även, ska ni veta! Nästa station Europadomstolen igen!

2012-01-03 @ 18:23:55
Postat av: AnnaE

Stor eloge till dej att du orkar!BRA! :)

Jag hade lagt mej i sängen i fosterställning

och lipat...:)



Kämpa! AnnaE

2012-01-03 @ 20:05:30
Postat av: karin

Vad konstigt att både du och din pappa är/var förföljda av länsstyrelsen! Speciellt med tanke på att djurskyddet inom länsstyrelsen idag har så små resurser att de nästan bara hinner åka ut på anmälningar och bara hinner med att ingripa i de svårtaste vanvårdsfallen. Att det är så är väl dokumenterat. Mot bakgrund av det varför har de valt ut dig (och tidigare din pappa) att lägga så mycket tid och resurser på att "förfölja" er?

Angående intyg från veterinär är det också väl känt att vissa veterinärer (säger därmed inte att det är så i detta fallet, självklart inte) inte alltid skriver intyg som överensstämmer med verkligheten.

Stackars dig (och tidigare din pappa) som är förföljda av dessa illasinnade hemska människor som lägger all sin tid och energi på att förfölja er trots att det (enligt dig själv) inte finns den minsta anmärkning mot dina djur.

2012-01-04 @ 08:54:51
Postat av: Anonym

SSB´s djur kommer troligtvis inte att omhändertas - inte efter den här fadäsen (som egentligen inte hade behövt bli det, med tanke på att SSB själv kommunicerat med Lst om just omhändertagandet och därmed klart kan anses vara "delgiven", så det var nog bara tur i oturen att SSB hade bra relationer till den lokala polisen och att den ville ha klara papper före ingripandet) - det är betydligt mer sannolikt att man hämnas genom att "besluta och bestämma" att SSB "får" djurförbud. Det har man ju grund till! Än så länge. Han har ju "vid upprepade tillfällen varit föremål för beslut enligt 26 §! Det räcker gott och väl för ett djurförbud. Att sedan inte de där föreläggandena enligt Djurskyddslagen paragraf 26 har någon verklighetsgrund - det spelar ingen roll. Det har ju blivit förankrat i en fullständigt ointresserad Förvaltningsrätt (som i Skåne tycks resonera som så att "tagit del - ej förstått", men vi får ju lita på att "våra" djurskyddskontrollanter som ju är delegerade mandat att fatta beslut i dessa ärenden kan sin sak...). Alltså är det ju ett fullt "lagligt" tillvägagångssätt att likvidera ytterligare en besvärlig bonde...

SSB har ju, trots att Ola Svensson (Skånes Lst) offentligt deklarerat att man inte längre använder sig av den regeln samtidigt som man har flertalet pågående ärenden som baseras på just den!, just "givits" ett antal förelägganden även om de inte alltid har vunnit gehör (otroligt nog) hos Förvaltningsrätten - egalt - han har ändå "varit föremål för..."

Under tiden som SSB sedan "pysslar med sina inhiberingar och överklaganden" gäller "BESLUTET" med omedelbar verkan och vad f-n gör SSB då? Han blir ju tvungen att avlägsna sig rent fysiskt från djuren (djurförbudet "ges" nämligen gärna reservationslöst som "totalt" och därmed inkluderat hund, katt, fågel och guldfisk, bara för att förvärra situationen till det yttersta för den hatade bonden, vilket gör det i det närmaste helt omöjligt för den "straffade" (observera - Juha Toropainen är väldigt noga med att poängtera att det ju absolut inte är tal om något straff - det är i sådana här fall tal om "förebyggande åtgärder, m a o en åtgärd för att förhindra att något djur skulle kunna komma till skada framgent... I preventivt syfte, alltså!!!) med någon sorts mänsklig kontakt också, eftersom det är vanligt att någon i såväl bekantskapskretsen och familjen har djur... och i vart fall är Lst Skåne känt för att omhänderta alla djur som en "svartlistad djurförbjuden" över huvud taget befinner sig i närheten av!

Och sedan kan man på Lst lugnt luta sig tillbaka och mysa över sin finurlighet - "Ja, det är olyckligt men lagen är ju nu en gång skriven så"...

2012-01-04 @ 16:29:02
Postat av: Värmlänningen

"Karin"

Hur länge har du jobbat på Länsstyrelsen?

2012-01-05 @ 06:24:45
Postat av: Wilmer

Du får hålla hårt i hunden, annars tar de väl den också.

2012-01-10 @ 11:27:43
Postat av: Anonym

När är dom här utlåtandena ifrån? Det är ju inte mycket att komma med om du inte kan bevisa att det faktiskt är ett utlåtande ifrån en person eller myndighet. Bildbevis eller inskannade kopior är väl det minsta man kan begära av dig? Fast det fattar väl inte du och dina läsare? Ni är lika partiska som arbetarna i Nordkorea..

2012-01-16 @ 19:36:36
Postat av: Pippi

Till "anonyma" kommentaren här ovan:

Om du läst igenom texten och följt fallet lite noggrannare så skulle du veta när och vilka som skrivit utlåtandena om djuren...

Och mycket annat

2012-01-21 @ 09:29:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics