Gästblogg

Först hjälpte jag till att skriva en motion vars yrkande jag inte delar, och nu lånar jag ut min blogg. Idag till den Flygande holländaren.
 
 

Veckan som har varit…..

 

Den senaste veckan har varit en aktiv vecka där jag bla. besökte  mjölkföretagardagen i Jönköping.

Sedan kan vi konstatera att valberedningarna i både Arlaland och LRF jobbar flitigt dem här veckorna.

 

Vi börjar med mjölkföretagardagen,

Det var första gången jag åkte dit men var rätt så förväntansfull för att jag har hört att dem föregående år har varit bra.

 

Jag kan säga att det blev första och sista gången jag åker på mjölkföretagardagen, när man öppnar mötet med handuppräckning där man först frågar hur många mjölkbönder som sitter i salen och sedan frågar hur många rådgivare kan vi konkludera att det var i stort sett var lika många…. Vad säger det mig jo: alla dessa rådgivarmunnar måste födas. Det betalas direkt eller indirekt av branschen, mycket skrämmande. Och trots all denna ”kompetens” inte lyckas vi inte få vettig lönsamhet på att mjölka kor. Nu är det definitivt ingen mänsklig rättighet att få mjölka kor och tjäna pengar på det men i dagens läge är det nog ytterst få som gör. Det finns dom som påstår att så länge det finns några enstaka som tjänar pengar på mjölk så finns det ingen anledning att gnälla på priset för då bör den som inte tjänar pengar kunna förbättra sitt eget företag.

Mjölkföretagardagen är en mötesplats för mjölkbönder så det fanns gott om tid att prata med kollegor vilket jag gjorde, jag fick frågan om jag hade planer på bygga ut och skaffa fler kor varpå jag svarade tvärt: NEJ. Jag fick som svar, jaha så du har redan slutat utveckla ditt företag. Om denna mentalitet som jag just beskrev ska förbättra framtiden för oss mjölkbönder så tror inte jag på nån framtid tyvärr…..

Efter lunch var det dags för miniseminarier anordnat av husdjursföreningen och några av LRF-konsult. Jag var på två av dem, det enda det gick ut på in princip var KÖP våra tjänster så kan vi hjälpa dig…..

Jag kände att jag höll på bli så sjukt upprörd och bestämde mig att åka 27 mil hem långt innan dagen var slut.

 

 

Då kommer vi till valberedningstiderna

 

Som flera av er vet så sitter jag idag i kretsrådet (Arla) i Sörmland och har på flera sätt uttryckt önskan om att avancera inom organisationen. Min tanke bakom det är följande, jag har inte haft egna kor speciellt länge (2 År) men har förstås från dag 1 upplevt att marginalerna är små.  Jag skulle inte vara jag om jag inte skulle göra allt i min makt för att försöka förbättra situationen. Därför vill jag gärna avancera inom förtroendemannasystemet för att försöka förbättra vår situation, det hjälper inget att sitta hemma och vara irriterat.

Men ibland undrar jag hur man tänker i vissa valberedningar när man tillfrågar i mina ögon fullständiga inkompetenta människor till ett uppdrag.

Det behövs en rejäl mentalitetsförändring och förnyelse om både etablissemanget och kooperationen ska ha nån framtid och därmed vi lantbrukare själva.

SKÄRPNING NU!!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Varför skaffa fler kor när man inte tjänar pengar på de man har! Det blir inte bättre bara för att man är större.
Varför ha mer rådgivning när de ändå bara kan räkna foderlistor och inte vet något om driftledning i lösdrift.

Det ska vara någon som inte kan något för då kan den styras uppifrån.

2013-02-03 @ 22:23:57
Postat av: Johan

Kan bara hålla med fullt ut man tar sej för pannan.

2013-02-04 @ 12:24:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics