Matkris. Fortsättningen

Läser Sydsvenskans Olle Lönnaeus "Bönderna odlar bränsle istället för mat"  Jag trodde Sydsvenskan var en någorlunda blå tidning, men Lönnaeus verkar dra åt det kommunistiska hållet när han menar att bönderna inte ska få producera det som betalas bäst - Bönderna ska producera det politikerna tycker ska produceras. Det är ju det som är själva vitsen med den jordbrukspolitik han vill avreglera, just att politikerna ska bestämma. Viadare uppskattar jag inte att han benämner marknaden av idag som sjuk. Det är just idag när tillgång och efterfrågan styr priset mer än på länge som den är som friskat. Vad som däremot inte är friskt är när politiker bestämmer maxpris på jordbruksprodukter och vad de ska användas till. Olle Lönnaeus är säkert en jättetrevlig och påläst kille som jag gärna kör in till Malmö och dricker en kopp kaffe och diskuterar mer med, men när det gäller jordbrukspolitike har finns det kunskapsluckor. Tex att skånska stora gårdar gör strålande affärer. De pengarna jag och mina kollegor får från eu är en kompensation för att man från politiskt håll hållt priset nere på våra produkter. Och ju bättre jord ju mer förlorar man på jordbrukspolitiken. Det säger ju sig självt att om man från politiskt håll drar ner priset med, låt säga,  20 procent förlorar den med ett netto före neddragningen på 10000 2000 medan den med ett netto på 7000 förlorar 1400. Det är därför bra mark har fått högre arealstöd än den sämre marken. Ska vi ta det en gång till, Det är en kompensation för politisk klåfingrighet, inte välgörenhet. Men jag lovar, jag vill ännu mer än Olle Lönnaeus slopa jordbrukspolitiken som den är nu. Men jag vill INTE ha ett EU som lägger exportrestriktioner på mina produkter när någon utanför EU betalar bättre än vad man gör på den interna marknaden.

Måste bara fråga Lönnaeus, var finns alle de massvis bönder som förr levererade mat som nu levererar bränsle?
Och förresten, på mjölksidan har två tredejdelar av prishöjningen ätits upp av höjda kostnader, så jag lär in tegöra ICA-handlarna sällskap på listan över vilka som köper Porsche i år heller. :)


Kommentarer
Postat av: mumari

Jag tycker du skriver kanonbra! Jag ska länka till dig, nu har mina länkar kommit med i menyn så...
Själv är jag nere i en svacka och kämpar, men det blir väl bättre.

2008-06-04 @ 17:51:41
URL: http://mumari.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics