Sossar och ihjälgasade grisar.

Ibland roar jag mig med att söka på "jordbruk" på de olika partiernas hemsidor, Det hade varit ganska underhållande läsning om jag själv inte jobbat i branschen... I morse när jag åt frukost så tittade jag på sossarnas hemsida. Man vill frikoppla stöden från produktion, men då ska man fan slopa interventionssystemet också (Har fattats beslut om det på bl a svinkött, durumvete och ris, men hur mycket ris odlas det i EU?) Sen vill man, om inte höja, så i alla fall bevara miljöstöden. Det är ju rakt igenom korkat, vi bönder ska alltså få betalt för att hålla landskapet öppet. Det är bättre att man lägger den energin på att skapa schyssta möjligheter att driva företag istället. Är det inte lönsamt med oljeväxter så kommer det inte bli några blommande rapsfält. Visst för att jag kan hålla landskapet öppet med en enorm gräsklippare eller köttdjur som aldrig får några kalvar, men killarna och tjejerna på mejeriet blir arbetslösa.

Dessutom pratar man om EUs jordbrukspolitik som prisdumpande, överskottsskapande och att politikerna bestämmer vad bönderna ska odla. Men varför vill (S) då ge mer stöd till ekolantbruket? Och varför vill man att den ekologiskt odlade arealen ska vara 20%? Det är en ren marknadsfråga! Sahlin & co kan klubba ett sånt beslut tills de blir pensionärer, det blir inte 20% om inte marknaden vill ha det så.
Kan vi inte bara skita i miljöstöden? Så fort politiker lägger sig i något blir det fyrkantigt och detaljstyrt. Jag ska berätta om regeltillämpningen i eftermiddag/kväll.

Jag kan trösta alla att vetepriset snart sjunker (min uppf). Kanadensarna började gasa ihjäl smågrisar för en månad sen (Ingen i hela världen tjänar pengar på att föda upp grisar just nu. Kanada säljer mycket smågrisar till USA, men de går, trots att de får mer pengar från staten än vad EUs bönder får, back på grisarna och tömmer stallarna. Ingen vill ha grisarna, inte ens till skänks, och nu gasas de ihjäl. Färre grisar innebär mindre foderkonsumtion och mer vete som kan köpas på marknaden=lägre pris.


Kommentarer
Postat av: mumari

Nu kommenterar jag inte relaterat till ditt inlägg....varning...*s* svar från min blogg:
Det var nog bad timing skulle jag tro. I allafall inte en direkt dum fråga där svaret inte står att läsa i min blogg ;o)
Angående om att få folk som kommenterar i sin blogg så är det faktiskt att skapa sig en läsarkrets, och läsa och kommentera i andras bloggar, på ett förhoppningsvis relevant och snyggt sätt :D
Och sen är det jättebra med direkta frågor till sina läsare; "Vad tycker ni?" etc. Man skriver som om hela sverige läser och kommenterar, då blir det lite som en uppmaning till de som läser!

Jag gillar dina inlägg och funderingar kvinnor vs män! Där har du något som du borde framhäva, som både roar retar och upprör!

Oj, det här blev långt!

Have a nice day!

2008-06-05 @ 09:16:22
URL: http://mumari.se
Postat av: mumari

*läser igenom min kommentar* måste bara tillägga att jag ser att jag framställer mig själv som någon slags bloggcoach.....hehe, men jag sitter inte på några höga hästar ;o)

2008-06-05 @ 09:17:44
URL: http://mumari.se
Postat av: Sveriges snyggaste bonde

Om man behöver konsultera dig när det gäller bloggning, blir det dyrt?

2008-06-05 @ 11:17:59
URL: http://sverigessnyggastebonde.blogg.se
Postat av: mumari

Jag har redan skickat fakturan, som en liten överraskning kan man säga ;o)

Nej då, jag delar gladerligen med mig av bloggerfarenheter, till bloggare jag uppskattar!

2008-06-05 @ 12:13:56
URL: http://mumari.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics