Lärare är inte människor

Anekdoter ur Sveriges snyggaste bondes liv och leverne. kap. 1.
När jag gick på lågstadiet så hade matsalen förutom de två helan och halvanliknande mattanterna en fascistoid, ganska normalbyggd, tant som sprang runt och kollade så att man ätit upp alltihopa och dessutom körde ut en från matsalen när det kom nya klasser. Jag kommer från landet, alla fick inte plats i matsalen samtidigt så vi åt i skift. Vi i min klass hade en kvart på oss att äta lunch, det är inte jättemycket tid. En dag läste jag att man hade rätt till en halvtimmes lunch i alla fall. Så när fascisttanten kom och skulle köra ut oss så vägrade jag gå. Jag satt min halvtimme och sen gick jag. Jag tror inte någon normalt funtad person ens kan föreställa sig vilket jävla liv det var på precis samtliga på skolan för att jag vägrade gå från matsalen innan jag var färdig. Fascisttanten, min klassföreståndare och mattanterna skrek på mig, jag åkte in till rektorn, som också skrek på mig, jag skulle be om ursäkt och fan vet allt de tuggade om. Jag påpekade min rätt till en halvtimmes lunch, stod på mig och tänkte fan inte be någon om ursäkt. De ringde till och med hem till mina föräldrar. Man måste inte vara dum i huvudet för att förstå att det finns skolpersonal som inte ska ha med människor att göra, allra minst barn. Ju mindre barn, desto större rövhål bland lärarna.

Sen visar det sig att jag hade rätt, vi hade för lite tid i matsalen! Tror ni att någon er den analfixerade skolpersonalen bad mig om ursäkt? Nix... Jag har haft lite svårt för skolan sen dess. Alla ni lärare som jag haft sen dess och som inte fått rätt med mig, skyll på mina låg- och mellanstadielärare.

För att återknyta till rubriken. Strindberg sade ju att det är synd om människorna. Jag tycker inte synd om lärarna, ergo: De är inte människor.


Kommentarer
Postat av: Ann-Sofie

Hej på dig!

Jag är en bonnunge (inte så ung längre men i alla fall) som läser till lärare. Är det synd om mina blivande elever att jag inte blev bonde istället eller är det tur för dem att de får en sån som mig?

Ha en härlig kväll!

Ann-Sofie

2008-06-19 @ 22:00:28
URL: http://pz2.blogg.se/
Postat av: Sveriges snyggaste bonde

Lantbruksbakgrund står ändå för viss kvalitet. Dina elever kan nog vara glada, mina lärare var genomonda. Hela vägen från klövarna och ut i högaffeln.

2008-06-19 @ 23:01:34
URL: http://sverigessnyggastebonde.blogg.se/
Postat av: mumari

Haha, så minns jag min skoltid också....fast jag tror det har förändrats lite, hoppas jag...



Hoppas du får en trevlig midsommar!

Jag ska klura på om jag kan rita en tjurig tatuering, måste se om jag ens lyckas konstruera en till Jeff först! :o)

2008-06-20 @ 08:19:37
URL: http://mumari.se
Postat av: Sofia

Hittar ingen gästbok så jag får väl kommentera skolan då. Jag har alltid tyckt att lärare borde vara lärare i 5 år sen ha ett "vanligt" jobb i 5 år sen lärare osv för att inte bli för inslränkta. Men jag kan glädja dig med att åtminsone skolmaten har blivit bättre sen vi gick i skolan. Tiderna är nog de samma ungefär. Fast jag fick en liten tankeställare när jag pratade med en av mina barns elever ang att lärare ofta jobbar ända tills de blir pensionärer på riktigt (65 år). Jag tyckte att de har väl så dåliga avtal att de inte kan sluta tidigare. -Eller så tycker vi faktiskt det är roligt, säger fröken. Hmm... hade jag aldrig tänkt på.

/Sofia S

2008-06-22 @ 06:54:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics