Roger: Jag föraktar dina grannar!

I lantbrukstidningarna den senaste tiden har man kunnat läsa några debattartiklar om att äganderätten urholkas - Det är för lätt att leta mineral eller expropriera mark för att bygga hus och vägar. Om vi bortser lite från den sanslösa takt som fin åkermark bebyggs runt Malmö så tycker jag att lantbruket är en del av samhället, och vi tjänar också på en bra infrastruktur och fungerande kommunikationer. Visst är det tråkigt för den som får sina ägor delade av en ny motorväg, men efter några år tror jag inte att någon vill ha tillbaka trafiksituationen som den var förr. Dessutom får man ersättning, det kan vara ny mark eller pengar, och det är expropriatörens uppgift att betala markägarens ombud.
Vad som är värre är det intrång i vårt ägande som inte ersätts.
Det senaste och enklaste att peka på är detta. Bonden Roger Larssons grannar tycker att hans gård luktar för mycket och har efter att fått bakslag i både miljönämnd och hos länsstyrelsen fått rätt i Miljödomstolen. Nu är Roger Larsson i princip tvungen att lägga ner sin verksamhet. Det är horribelt men Roger Larsson är inte ensam. Det går knappt en vecka utan att man i lantbrukstidningarna kan läsa om bönder som får inskränkningar i sin drift och sitt ägande pga. fel grannar. Uppenbarligen har dessa grannar hur mycket tid som helst i att ställa till jävelskap för sina grannar lantbrukarna.

Det är inte friskt att flytta ut på landet och lyckas driva igenom förändringar eller tom. driva bort lantbrukarna för att det luktar skit, finns flugor eller att en stall eller maskinhall stör utsikten. Vill man slippa det ska man bo i stan, och inte flytta ut på landet och förstöra för existerande företag. Jag är osäker på det här men jag har för mig att jag läst att om någon klagar kan länsstyrelesen uitfärda nyttjandeförbud på anläggningar byggda efter 1996. Något sånt hör inte hemma i den civiliserade delen av världen. Snittpriset på ett hus är i sverige 1,8 miljoner. För de pengarna får du en (1) mjölkrobot levererad och färdig att använda samt en kraftfodersilo rest, alt sex hektar mark i Skåne.... Det är stora pengar som bönderna satsar på sina lantbruk, det är lång tidshorisont i investeringarna, och då duger det inte att vi måste leva med rädslan att helt plötsligt få "fel" grannar som förstör för en. Vad gör det att vi för en gångs skull har en hälsosam marknadssituation, att politiken globalt sett vill öka produktionen och att vi är duktiga lantbrukare när vi där vi driver företag bli hindrade att anpassa oss till marknanden och hindrade att producera det marknaden vill ha? Det spelar ingen roll om jag är världens duktigaste bonde och har en produkt som jag så får miljoner för när en folkskygg sociapat till granne förströr allting för mig.

Dessutom verkar folk som flyttar ut på landet och klagar på gödsellukt och maskinhallsbyggen inte se att om lantbruken försvinner så försvinner även det öppna landskapet och orsakent till att de flyttade dit från början. Ja, såvida de inte är folkskygga, vill säga.

Man kan inte få allt, bor man på landet luktar det ibland gödsel, det kör traktorer fram och tillbaka, du får kanske en stor maskinhall som stör utsikten, du blir insöad och strömmen försvinner då och då. Bor du i stan spelar uteställena musik till framåt morgonen om helgerna, du får öronen avskura av någon psykpatient beväpnad med ett samurajsvärd i tron att du är ett troll och det ligger berusade människor och sover i pappersinsamlingen.


Kommentarer
Postat av: Hanna

Väl rutet!

2008-06-12 @ 22:36:43
Postat av: Sveriges snyggaste bonde

Hanna, nu låter du som Alex Schulman. Jag tar det dock som positiv kritik.

2008-06-13 @ 07:30:31
URL: http://sverigessnyggastebonde.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jag vet. Hoppas jag inte uppfattas som fullt lika dryg som Schulman. Eller har lika stora tänder...

2008-06-13 @ 09:40:24
Postat av: Sveriges snyggaste bonde

Nja, du klarar dig.

2008-06-13 @ 11:11:33
URL: http://sverigessnyggastebonde.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics