Svenskt Sigill

När ni går och handlar, har ni sett Svenskt Sigills logo? En gul sol, som går upp på en blå himmel, lite grön mark med texten "Svenskt Sigill". Jag är med i Svenskt Sigill. Eller, ja. Tvångsansluten. Min ende kund på mjölksidan ville att jag (och alla andra mjölkbönder) skulle vara med, så vad gör man?
Jag var på ett inledningsmöte och lyssnade bl a på Svenskt Sigills VD när han berättade om hur förträffligt det var för mig att vara med i Svenskt Sigill och lite om bakgrunden till just Svenkt Sigill.
Han berättade att man ville undvika den förtroendekris som uppstod i Storbrittannien efter galna kosjukan och mul och klövsjukan. Jag blev trampad på tårna där - Jag är fullt läskunnig och vet lika bra som Svenskt Sigills VD att någon förtroendekris aldrig uppstod i Storbrittannien. Siffrorna är väldigt tydliga, engelsmännens förtroende för det inhemska lantbruket rörde sig aldrig nämnvärt, utan höll sig runt 85-88 procent. Människor satte dekaler med texten "We eat brittish beef with confidence" på sina bilar. Jag vill inte kalla det för förtroendekris när 85-88 procent av befolkningen har förtroende för det inhemska lantbruket. Siffrorna ser likadana ut i de flesta flesta länder, så även i Sverige. Dessutom skriver man på Svenskt Sigills hemsída att en rad undersökningar visar att sveriges bönder är omtyckta av svenskarna. 88 procent av svenskarna har förtroende för de svenska bönderna, men när 88 procent av engelsmännen har förtroende för sina lantbrukande landsmän är det en förtroendekris.

Jag fick även höra att antalet kontroller på min gård skulle minska. Svenskt Sigill och kommunens Miljö o hälsoskyddsförvaltning kommer hem till mig och kontrollerar exakt samma saker. De går samma runda på gården och frågar samma saker. Har jag otur kommer en kontrollant till och går samma runda, tittar på samma papper osv bara för att kolla så att den förste kontrollanten från Svenskt Sigill gjort rätt bedömning. Det kallas i min värld oavlönat dubbelarbete och det går åt några timmar varje gång de hälsar på. Därför välkomnar jag absolut att antalet dubbelkontroller minskar. Men jag fattar inte Svenskt Sigills retorik att Miljö o Hälsa inte behöver kontrollera en Sigillansluten gård. Kommunerna har ett lagbundet krav på sig att kontrollera gårdarna och ska antalet kontroller minska är det rimligtvis Svenskt Sigill som ska hålla sig borta.

Jag har fått uppfattnigen att Svenskt Sigill vuxit sig till ett eget väsen vars fortlevnad måste garanteras snarare än ett instrument att skapa utrymme för bra livsmedel.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics