Jag måste börja tänka på mitt blodtryck

Jag har svårt att släppa det här med Bondeliv.se. Eller rättare sagt enstaka medlemmar där. Om klicka runt i folks gästböcker för att se om ens "favorit" varit framme är att spionera så erkänner jag spioneri. I vilket fall som helst så har jag uppmärksammat att det var rätt många, företrädesvis blonda, småtöser som fått sina bröst kommenterade. Igår började han även fråga dem om de inte ville bli tillsammans med honom, för att senare börja skriva att om han inte haft flickvän så han velat bli tillsammans med dem idag. När töserna avfärdade honom uppfattade jag honom som att han numera var tillsammans med en av töserna han spammade. Något som inte direkt konfirmeras av hennes inlägg i hans gästbok. Tvärtom. Det kan tilläggas att jag initialt trodde att det var några killar som drev kraftigt med sin polare och hade lagt upp bild på honom och agerade allt annat än seriöst i hans namn men så var inte fallet.



Det faktum att man har gått gymnasiet i fyra år ger en inte frikort när det gäller att uppföra sig. Visst för att man får vara lite mer förlåtande när det gäller sådana människor men deras avvikelse får inte resultera i obehag för andra. Är man så oförmögen att hålla sig någorlunda inom de konventioner vi ändå har i samhället ska man ju ha en förmyndare och överhuvudtaget inte framföra något större än en trehjuling.



I övrigt har halal-tv fel om att de fattiga blivit fler. Fan, glo på SCBs statistik innan ni börjar göra tv-program. Mer detta snart.


Kommentarer
Postat av: Henrik Månsson

Hej, jag heter Henrik Månsson och läser till journalist på Göteborgs Universitet. Jag och två av mina klasskamrater gör ett projektarbete om mediebilden av bönder i Sverige. Som en del i projektet tänkte vi undersöka vad bloggbönderna har för uppfattning om mediebilden av bönder. I er egenskap som bloggare är ni ju till och med bidragare till mediebilden av bönder och har säkert en del åsikter om det hela.

Projektarbetet kommer att publiceras bland andra arbeten på institutionens hemsida www.jmg.gu.se.



Vi har gjort ett formulär med 3 korta frågor som ni får besvara hur omfattande ni själva vill. Om ni inte vill vara med i studien så går det bra att avböja, annars hoppas vi på ett mailsvar inom en vecka. Vill ni svara på frågorna anonymt eller utan att bli citerade så får ni göra det, men då kan vi kanske inte använda materialet. Vill ni veta mer om studien så är det bara att skicka ett mail. Om ni svarar på frågorna så kommer jag att låta er veta hur det gick och skicka den färdiga produkten till er.



1. Vilken bild av bönder tror du att icke-bönder fått genom allmän media (d.v.s. inte branschmedia som t.ex. ATL) de senaste 10 åren?

2. Har mediebilden förändrats över tid?

2. Om du tror att mediebilden skiljer sig från verkligheten, på vilket sätt skiljer den sig då?

3. Hur tror du den allmänna mediebilden påverkat icke-bönder (allmänheten)?

4. Hur tror du den allmänna mediebilden påverkat bönderna själva?

5. Hur tror du den allmänna mediebilden påverkat relationen mellan icke-bönder och bönder?





Vi är djupt tacksamma för ert deltagande och hoppas ni vill bredda vår förståelse för bonden i media.



Henrik Månsson, Lisa Räng, Anna Gregerstam Nilsson

Mail: [email protected]

2008-11-06 @ 17:44:11
Postat av: Lilla My

Jag tycker att lantmännen har tabbat sig lite gällande bondeliv. Vi var på en stipendieresa vi fått för ett bra arbete med lagårn. Där berättade dem om denns sida. Jag fick uppfattningen om att här kommer det att finnas bönder med erfarenhet, bönder med samma liv som oss, bönder man kan knyta kontakt med. För det är faktiskt så att bondens kontakt nät är inte den bästa, när man har vanliga vänner som kanske inte riktigt förstår att man inte har tid jämt. Iallafall så såg jag fram emot detta. Men idag anser jag att det inte är nått bättre än apberget. Småkillar som vill ha störst traktor med en naken brud på, och småtjejer som tror att denna sida är början på deras modellkarriär. Samt att den används istället för sms, för dom har inte råd att skicka nått för pengarna på refillen är slut.

Inte riktigt vad jag förknippar man lantmännen....

2008-11-14 @ 09:35:01
URL: http://bonnmora.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics