En busschaufför, en busschaufför, han skiter i om andra dör

Nynna gärna rubriken.

Jag skulle vilja likna de som bor tillsammans med Skånetrafikens busschaufförer vid hemorojdsalva.
Jag har egentligen ingenting emot dem men man kan fysiskt inte komma mycket närmre ett rövhål.

Jag har vid tre tillfällen fått köra av vägen när jag med personbil haft bussar som antingen tagit innerkurva eller kört om på min sida av vägen. Jag har ett otal gånger fått ställa mig på bromsen när jag kört traktor och sociopaten i den gula bussen bakom fullständigt skitit i att det var krön, kurva eller att de hade möte. Jag vet inte hur många gånger jag suttit på traktorn och tänkt "Vilken jävla tur att det inte kom någon i mötande fil bakom det krönet" Idag när jag varit i staden körde jag bakom tre av Skånetrafikens bussar som körde hem skolelever. Jag ser i backspegeln att en ambulans med blåljusen kommer ifatt oss. Jag kör in på en parkeringficka, långt bak så att bussen framför mig också får plats och kan släppa förbi ambulansen. Han fortsätter köra. Ambulansen ligger nu bakom honom med blåljus och sirener på. Mötande stannar och kör av vägen för att släppa fram ambulansen. Bussen fortsätter köra som om inget hänt. Antingen tittade han inte i backspegeln eller så sket han i det. Jag tycker att det finns anledning att titta i backspegeln när man möter bil på bil som alla tvärstannar och kör till sidan. Det krävdes mer än tre kilometer för att ambulansen skulle komma förbi de slapptaskade skithögarna som kallas busschaufförer. Ingen av dem var ens i närheten av att släppa förbi ambulansen. Det är busschaufförernas förbannade yrke att köra på ett bra sätt och hade andra skött sina jobb lika jävla dåligt som busschaufförer hade de åkt i fängelse. Jag hade tyckt det var skitkul om ambulansen var på väg till någon som stod busschaufförerna som hindrade den nära.


Det är uppenbarligen Skånetrafikens officiella hållning att man inte behöver flytta sig för utryckningsfordon som påkallar fri väg. Det måste vara deras officiella hållning, annars hade ju ett beteende som det jag såg idag renderat i kritik och disciplinära åtgärder för den enskilde busschauffören, och vem vill dra på sig något sådant? En ambulans är faktiskt viktigare än en buss och vi kan konstatera att det fullständigt saknas incitament för mig och min traktor att underlätta en omkörning för någon av Skånetrafikens bussar. Hoppas ni gillar mina bakljus. Ni kommer inte se något annat...


Kommentarer
Postat av: Cowgirl

Ärligt talat, tycker du att du har rätt att kritisera för deras trafiksäkerhetstänkande?

Inte för att jag tycker att det är OK att yrkeschaufförer beter sig som du beskriver men man ska inte kasta kniv i gummibåt...

2008-10-15 @ 08:27:16
Postat av: Emelie

Oj! så får man inte bete sig...!!



men kan hålla med "cowgirl" till viss del.



men jag fattar att du är pissoff. det skulle jag oxå bli!

jag kan med bli galen när bilar gör knepiga omkörningar!

dom verkar inte tänka alls på säkerheten!

så fort en traktor är på vägen, då får man tydligen bete sig hur som helst...???

2008-10-16 @ 20:44:31
URL: http://dansantakossan.blogg.se/
Postat av: Ingmar (Disas pappa)

Tur att jag inte bor i Skåne! Jag skulle göra slut på signalhornet och ljusblinkarspaken! Annars: vet Cowgirl något om ditt sätt att köra? Om ingen kritiserar andras körsätt vet de ju inte att de kör illa, eller...? Att man inte göra något när ett lagbrott begås är man lika skyldig som den som gjort brottet!

2008-10-17 @ 16:58:19
Postat av: Wildas matte

Jaja, men man behöver ju inte agger polis i trafiken som Ingmar gör... MEN visst måste man kritisera när fel görs, jag som jobbar i vården kan bli "#¤%&/#¤%&" när folk INTE släpper fram utryckningsfordon. Dessutom beror det oftast på ouppmärksamhet MEN är det då en bra yrkeschaufför som sitter i bussen? Många gånger hänger det på liv och död i ambulanserna, oftare än vad folk tror. Tänk er, du "cowgirl" och du Emelie OM det var ni som låg i ambulansen eller någon av era anhöriga..... Visst vill väl ni oxå att 'er' ambuland ska komma fort fram, eller....?

2008-10-17 @ 21:50:30
Postat av: Cowgirl

Klart jag vill att utryckningsfordon ska komma fram och jag är inte den som själv ignorerar dem. Jag försvarar inte alls nämnda busschaufförer eller andra som är i vägen men som sagt, inte kasta kniv i gummibåt... Att medvetet utgöra en väsentlig risk för att orsaka en olycka genom sitt sätt att köra anser jag vara lika illa som att hindra ambulanstranporten.



Och ja, jag vet väldigt väl hur trafiksäker författaren på den här bloggen är eftersom jag både känner honom personligen och har åkt med honom.

2008-10-18 @ 11:47:57
Postat av: Lilla My

Sådanna chaffisar finns överallt. Om vi bortser från utryckningsfordonet har vi samma problematik med traktor och buss/långtradare. Men även respektlösheten mot människan. Att inte ta hänsyn till människan som kommmer gående med ett litet barn, barnvagn med ett ännu mindre barn i och en hund. Är respektlöst. Jag har fått kasta upp våran 60 kg hund på plogkanten, och dragit upp vagnen så lång jag hann, innan långtradaren ven förbi så nära att det nästan tog i mina ben.

Detta var mitt på ljusa dagen men även då hade jag en reflexväst... Samt att detta bara var ett tilfälle, det finns flera. Ska man måsta offra ett liv för att just den chaffisen ska fatta. Isåfall kommer det att gå åt en massa liv för det finna en massa chaffisar.

2008-11-14 @ 09:56:05
URL: http://bonnmora.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics