Krav Räddar Aldrig Världen.

Jag är av uppfattningen att KRAV, precis som Al Gore, TV-Shop och att Janne Josefsson skulle göra ett objektivt reportage, är en bluff. På något vis är det inte socialt accepterat att vara emot kravodling men det är sällan jag är särskilt känslig för sådant. Människors val att köpa kravmärkta produkter baseras på livsåskådning snarare än fakta men är något som jag tror kommer ändras inom en ganska kort period. Jag tror nämligen att lönsamhetsskillnaden mellan konventionellt och krav kommer i stort vara utraderad lagom till skörden 2009. Folk kommer inte dagtinga (Visst är det ett underbart ord? Alla ni centerpartister, har ni hört det användas de senaste 28 åren?) med sina fundamentala behov av en 42" tv i köket eller ut och resa på semestern. De köper billigare mat istället. Fair trade och KRAV lär inte bli förstahandsvalet när folk går och handlar i fortsättningen. Visst för att min analys säkert är färgad av min uppfattning men jag tycker det är bra om lågeffektiv odling som ekologisk försvinner. Det som jag tror kommer gå bäst nästa år är konventionell spannmål och andra halvåret kommer mjölken. Energisuget har skapat ett golv på spannmålsmarknaden. Det gör i och för sig att djurbönderna inte kan köpa hur billig foderspannmål som helst men avräkningspriserna på mjölk lär stiga vårvintern 09.

Jag har givetivs tittat på partiledardebatten. En del i alla fall. När jag var så upprörd att jag satt och skrek i soffan gick jag och lade mig med en bok istället. Jag summerar det jag såg med att inte ens en mor kan älska ett barn som Mona Sahlin och Maria Vetterstrand.


Kommentarer
Postat av: disa

vad är det för fel på att vilja rädda världen.

2008-10-13 @ 01:04:29
Postat av: Anders

Om konjunktursvackan blir djup och lång är risken stor att intresset för ekologiska produkter kommer att svalna i konsumentledet.



Fortfarande synes dock priset till producent för de ekologiska produkterna stå sig väl. Jag fick E-koinfo från Lantbruksenheten i E-län idag, och där siar man, genom att referera till Nordkorns foderbörs i Tysklad, om ett pris för ekofodervetet senare i höst i Sverige runt 3 kr per kilogram. Inte så dåligt, konvenionellt betalas väl bara en bit över kronan?

2008-10-13 @ 22:29:29
URL: http://www.tryserumgardar.se
Postat av: Jojustde

till disa!!!

Hur räddar man värden med eko-odling??

vet du nåt om det?

2008-10-14 @ 00:10:29
Postat av: S.S

TACK!!! Hade ja kännt dig hade ja kommigt över med ett köttstycke och en back öl ;)

2008-10-14 @ 18:43:47
Postat av: Sveriges snyggaste bonde

Disa. Det är aldrig fel att vilja rädda världen. Jag räddar världen på mitt lilla vis. Jag ska ringa ordf i nämnden för kollektivtrafik i Region Skåne och fråga om det verkligen känns rätt att ge bussförarjobb åt människor som måste ha både vit käpp, ledarhund och en hörapparat som är så stor att man måste ha en rullebör till den. Däremot tror jag inte att Al Gore räddar världen. Han har snarare insett att det genom historien funnits få som levt så gott som domedagsprofeter. Jag gillade din fråga.

Anders. Jag tror att du vet att ett högt brutto inte är en garanti för ett högt netto. Insatsvarorna lär stiga i pris och priset på produkterna falla. Vidare måste vi komma ihåg att lst i e-län är del av den administration som har ett uttalat mål att 30% av den svenska åkermarkn ska vara ekologiskt odlad. Uppgiften om 3kr/kg fodervete känns lite väl mycket som propagada.

SS. Tack. Du är välkommen även om jag inte känner dig.

2008-10-14 @ 21:45:49
URL: http://sverigessnyggastebonde.blogg.se/
Postat av: disa

enligt mina egna ögon skrev jag inte att man räddar världen med ekoodling. det var mest bara en stilla undran vad det är för fel på att VILJA rädda världen. så vad jag vet eller inte vet om saken i fråga är ganska oväsentligt i detta fall.

2008-10-14 @ 23:27:29
Postat av: Lilla My

BANNEMEJ DET BÄSTA PÅ BLOGGEN!!!!

2008-11-14 @ 09:57:35
URL: http://bonnmora.bloggsida.se
Postat av: Emilia

Svenskar skriker efter eko. Men det finns inte produkter som täcker efterfrågan. Om sverige vill köpa eko, så köper sverige Eko produkter från andra länder. Blev rätt förbannad när jag såg Eko-honung från holland häromdagen. Lurendrejeri kan man snacka om.

När ska vi öppna ögonen för närproducerat ist? Hellre svenskt tack!

2008-12-01 @ 15:25:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics