Det är alltid skönt att återvända till raljerandet.

Tjoho! I fredags sänkte Skånemejerier avräkningspriset på mjölk med 20 öre. Det är jävligt tråkigt men jag tror att världsmarknadspriset går upp igen om några månader. Det är bara att hoppas att vårt kära mejeri följer med med avräkningspriset då också. Foderpriserna kommer nog sjunka lite i höst men just nu är det nog många som inte är helt nöjda med situationen. Dieseln har blivit dyrare, kvävet har också gått upp såinihelvete och det blir inte jättemycket över på sista raden.  Optimist som jag är tror jag det blir bättre igen nästa år men man ska överleva tills dess.

Jag tror att det är ungefär såhär framtiden kommer se ut i vår bransch. Stora fluktuationer i pris på både insatsvaror och våra produkter. Det kräver sju gånger bättre bönder, 40 gånger bättre förtroendevalda i våra kooperativa företag och ett bättre banksystem. Roligt nog något som kan vara svårt att nå när det är skakigt i den internationella bankvärlden. I framtiden måste man nog som bonde kunna stoppa undan pengar när det går bra för att överleva de perioder när man går back. Jag tror inte att vi kommer ha perioder när lantbruket bara går dåligt, jag tror man kommer gå rejält back ibland.  Om man tittar på de lantbruksföretag som kursas idag är de flesta inte på riktigt obestånd. Sett på helår kommer det in pengar men det hjälper inte att det kommer en stor hög med pengar om ett halvår när räkningarna förfaller imorgon.  Likviditetsplan är viktigt och kommer bli ännu viktigare men är helt jävla hopplös att göra när priserna svänger precis hela tiden. Jag har ändrat min flera gånger de senaste två månaderna. Jag vet inte ens längre när det går bra eller dåligt... Att lantbruksföretagen ökat i storlek är också en utmaning. Är man själv på gården, det går dåligt ett år men man vet att det går bättre nästa år så kan man skita i att ta ut lön det året men har man fem anställda lär de inte komma till jobbet på måndag om de inte får några pengar. 


Jag har inte hunnit skriva på ett tag, har begärt adressändring till traktorn... Dock har jag hunnit lyssna på nyheterna. Med tanke på hur dålig Tomas Östros verkar vara på att räkna är jag tveksam till att han ens kan knyta sina skor själv. Jag hörde en pakistanier, eller något sådant, på University of California som menade att vi redan har höjt den globala temperaturen med två grader men att avgaser i atmosfären reflekterade bort en del solstrålar och på så vis kylde ner jorden igen. Jag började gråta när man beskrev det som ett jätteproblem och hörde inte alltihopa men om nu det ena tar ut det andra och man landar på ingenting. VAD I HELVETE ÄR DÅ PROBLEMET? Jag läste en artikel i en av våra lantbrukstidningar i vilken man skrev om en rapport som en agronomstudent gjort. Det handlade om klimatalarm i kostallar. Han hade uppmärksammat att frapperande få kobönder har klimatalarm( För er som undrar, klimatalarm ringer bonden om temperaturen i stallet skulle ändras från givna värden. ) medan alla kycklinguppfödare har larm. Man hade tydligen aldrig beaktat det faktum att det finns väldigt få detaljer som kan gå sönder i ett självventilerande system. Det blåser in här och blåser ut någon annanstans... Kycklinguppfödare däremot har fläktar för att ventilera och har så mycket kyckling per kvadratmeter att det är löjligt. Skulle fläktarna lägga av dör alla kyclkingarna på under halvtimmen. Faktaunderlaget för rapporten var "Det dog några kalvar för några år sedan och orsaken blev aldrig ordentligt klargjord" Det finns ingen anledning att ha ett klimatalarm i en kall lösdrift och när, snälla när, ska Lantbruksuniversitet börja prata om cost/benefit?

Nu ska jag på semester.

Och, Mumari, det kommer snart nya inlägg om skillnaden mellan kvinnor och män.


Kommentarer
Postat av: bonde-malin

välkommen tillbaka ut i bloggvärlden!!! jag får ju inte blogga om mitt liv... hehe... tur är väl det kanske! iaf den här veckan

2008-09-24 @ 14:22:50
Postat av: Hanna

SLU och cost/benefit? Moahahaha!!! Det skulle ju innebära krav på någon sorts tvärvetenskaplighet, och sånt flum sysslar man väl inte med? herregud, det finns en ekonominstution, det räcker väl? den ligger förresten på andra sidan restaurangen, från husdjursvetenskapen sett, så det inser väl alla att något samarbete däremellan är helt omöjligt... :-) Hoppas du får en bra semester, väl förtjänt!!!!

2008-09-27 @ 12:38:41
Postat av: whatthefuckdotcom

Sv/ Hahaha, ja det har du nog rätt i ;)



Semester? Får bönder semester? :)

2008-10-02 @ 08:48:42
URL: http://whatthefuckdotcom.blogg.se/
Postat av: whatthefuckdotcom

Hahaha,jag tror inte jag kan hjälpa dej med klänningen, du kan ju alltid fråga Blondinbella, hahaha



Det där uppropet, du har rätt, men man kan göra båda två ;)

2008-10-03 @ 08:05:26
URL: http://whatthefuckdotcom.blogg.se/
Postat av: whatthefuckdotcom

nej nej...det är inga vetenskapliga siffror, det är ett sammankok av 100 artiklar, inga faktarapporter, jag vet att isarna inte smällter, och jag vet att isbjörnarna inte behöver isen. Min poäng var att det är väl ingen ide att bråka om vem som har rätt eller fel, huvudsaken är ju att vi tar hand om planeten, oavsätt anledning ;)

2008-10-04 @ 18:10:32
URL: http://whatthefuckdotcom.blogg.se/
Postat av: dolly

ahaha! burn baby burn. huvudsaken är att väl ändå att olsson alltid har rätt, oavsett samtalsämne?

2008-10-04 @ 23:58:49
Postat av: Hanna

Hohoho, fröken (?) Dolly här ovan verkar känna herr O ganska så väl... :-) Dåligt med uppdateringar, har han tappat inspirationen?

2008-10-05 @ 22:44:13
Postat av: dolly

det talas om att kvinnan ska ge föda åt mannens ego, men den här gången tror jag faktiskt inte att det behövs.

2008-10-06 @ 01:08:26
Postat av: Sveriges snyggaste bonde

H, nej, jag har inte tappat inspirationen. Snarare tvärtom om! Det har blivit många timmar på traktorn och mycket lyssnande på nyheterna. Samtidigt har Österlen uppenberligen invaderats av ett otroligt brett spektra av idioter som ska titta på äppeltavlan och när de ändå är här försöker vara så mycket i vägen som möjligt för mig. Vissa påstår säkert att de är här för att turista om inte för att jävlas med mig, men det kan fan inte vara slumpen nör jag måste köra om mer än 20 bilar på 15 km för att de kör för sakta. Jag körde dessutom med släp efter bilen! Dessutom har jag varit på jävligt dåligt humör. En amkalv låg död i betet häromdagen. Hon hade, konstigt nog, fått trumsjuka och var varm när jag hittade henne. Hon måste precis ha lämnat in så jag stack hål på henne, bukhinneinflammation kan man ju fixa med antibiotika, döden är mer svåråtgärdad, och gjorde hjärtmassage och försökte blåsa liv i henne i tjugo minuter. JAG HATAR MISSLYCKANDEN. Fan...



Och när det gäller det faktum att jag alltid har rätt vill jag bara påpeka skillnaden mellan mig och jobbiga jävlar som aldrig har fel. För det är stor skillnad på att alltid har rätt och att aldrig ha fel. Det är svårt att vara ödmjuk när man kan allt. Det vet jag som kan allt.

2008-10-06 @ 05:56:04
URL: http://sverigessnyggastebonde.blogg.se/
Postat av: Hanna

Tycker nog att mannen som kan allt, kunde ha jobbat lite mer med språkvård i sista stycket, i sin egen kommentar. Givetvis finns inga uppenbara satsradningar, men snyggare bisatser kunde ha gjorts och upprepningar kunde ha undvikits... retas :-)

2008-10-06 @ 20:24:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics