Lärare

Hörde på nyheterna när jag drack kaffe i morse att vikande barnkullar gjorde att vissa kommuner fick slå igen några småskolor här och där och att lärare följdaktligen kommer mista jobbet. Lärarförbundet var oroliga och menade att kvaliteten på undervisningen kommer bli sämre när man sparkar överflödiga lärare. Hur tänker de nu och sen när har lärarförbundet brytt sig om eleverna? Undervisningen lär ju tvärtom bli bättre när man ges utrymme att focka dåliga lärare och behåller de bättre.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Tyvärr så håller facken, som du säkert redan känner till, ofta hårt på turordningsreglerna, vilket i detta fallet kommer att betyda att de uttjänta gamarna som borde lämnat skolan för länge sedan och inte läst en läroplan sen tidigt 80-tal kommer att bli kvar i skolan, medan de unga lärarna som förhoppningsvis har någon sorts passion kvar för yrket kommer att få gå. Vidare vill jag nog säga att lärarfackens åsikter många gånger skulle gynna även eleverna om de (åsikterna) fick genomslag...

2008-09-10 @ 21:35:58
Postat av: Ann-Sofie

Det blir nog tyvärr sämre undervisning eftersom de inte kan välja vilka de ska behålla och vilka de ska sparka. Jobbar en del samtidigt som jag studerar och gissa vilka de flesta vill bli av med på den skolan jag jobbar...? Japp de äldre som vägrar anpassa sig till den nya läroplanen som kom för 12 år sen. De har minsann jobbat med detta i så många år så då ska ingen ung människa komma och tala om hur de ska göra.



Tack och lov gäller detta inte alla och en som jag jobbat med är 61 år och en av de bästa lärare jag mött.

2008-09-12 @ 19:55:17
URL: http://pz2.blogg.se/
Postat av: whatthefuckdotcom

Här håller jag nog inte mä dä... det lär bli dåligare undervisning när klasserna blir större. Ungdommarna bryr sig mindre och mindre så därför behövs det fler lärare inte färre, men jag ser din poäng. Självklart blir utlärningen bättre med bra lärare men ingen lärare, hur super dom än är, orkar 100 barn.



i min tonårings skola byter de lärare som man byter strumpor (men det är ett annat problem än det du skrev om)



Ha´t bra ida ;)

2008-09-23 @ 10:31:41
URL: http://whatthefuckdotcom.blogg.se/
Postat av: Fru B

Kul med en blogg där du säger vad du tycker utan att vara rädd för vad andra tycker :)



Hör gärna av dig med frågor om 'halvhyddorna'!

2008-09-24 @ 11:06:12
URL: http://frunpagarden.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics