Det är lite som sossar som blir arbetslösa - De blir handläggare på arbetsförmedlingen.

LRF satsar 250 miljoner på att driva lantbruket framåt. Detta ska ske genom att erbjuda medlemmarna framtidssamtal till ett reducerat pris. Under dessa framtidssamtal kommer man gå igenom gårdens ekonomi, förutsättningar och bondes intresse och mål. Rimligtvis kommer 80 % av de som går de här framtidssamtalen få rådet att lägga ner. Även om balansen inte ser överjävlig ut är kassaflödet oftast ojämnt och resultatet dåligt.

För två år sedan satsade LRF 250 miljoner på dessa framtidssamtal och från min horisont hade det varit ett bättre utnyttjande av resurserna att, även om jag inte gillar strejker, använda stålarna som strejkkassa och klippa leveransen av mjölk till handeln. Nationellt, alltså. Jag har ju fått höra av de förtroendevalda inom kooperationen att det är stora stygga handeln som sätter villkoren men då får vi väl se vad de säger utan mjölk och mjölkprodukter.


Den ende jag vet som gått på ett sådant framtidssamtal har ju uppenbarligen slutat passa grisar och reser istället runt och promotar just framtidssamtalen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics