Jag hatar i och för sig vinter men en istid hade varit nyttig


Häromdagen fick jag höra att jag var ond när jag tyckte att det inte hade gjort något om de som satt fast i snödrivor här och där på Österlen dog. I så fall får jag väl vara ond men vad fan skulle de ut för? Redan i söndags varnade de för skarpt väder under torsdag och fredag. De flesta bilar är utrustade med radio och när man på just radio sisådär var femte minut säger ”såvida ni absolut inte MÅSTE ut, stanna där ni är!” så skulle man ju i alla fall överväga att inte ge sig ut. Här följer anledningarna som faller in under ”måste”:


·         Man är sjuk.

·         Man föder barn.


I princip allt annat går att lösa när vädret lagt sig. Visst, det är tråkigt att ha sett fram emot att fira jul med släkten och annat löst folk men det är inte värt att riskera livet på sig själv och andra bara för att få dricka glögg med släkten och få presenter man egentligen inte vill ha. Även om jag skulle vara ond så är det way mycket mycket värre att trots ihärdiga varningar ge sig ut och ta för givet att någon annan ska gräva fram ens bil och bara lösa det och se till att vägarna man ska köra på är nyskottade. Trots att det driver igen på en kvart. Och sen vara missnöjd med snöskottandet eller informationen från SJ. Vädret rår ingen på och jag lovar er, det går inte att administrera bort snön. Alla ni som var missnöjda med ha fått fira jul där ni inte tänkt, är missnöjda med informationen från SJ som istället för att bara stänga butiken försökte köra tågen, alla ni som är missnöjda med att ni inte kunnat komma fram på vägarna exakt när ni tänkt er, trots att Skåne är dammsuget för maskiner och folk sliter som djur, för att handla de sista julklapparna ska tänka på det par vars lägenhet brann lillejulaftonsmorgon. Ena halvan av paret klarade sig inte medan den andra halvan fick åka så fort det bara går i snöstormen till universitetssjukhuset i Lund. En färd som gick på riksväg elva. Samma väg som bara någon timme senare började korkas igen av optimistiska jävlar som trotsade både varningar och rent förnuft. Hade ni korkat igen vägen tidigare hade ambulansen inte kommit till Lund och er vilja att träffa släkten ni ändå inte tycker om eller den där sista julklappen ni tänkte handla på Statoil hade kostat en människa livet. God jul…


Kommentarer
Postat av: Anderz

Bra Rutet P-O. När jag såg uppgiften om att femhundra bilar satt fast på vägen så tänkte jag i mitt stilla sinne att 300 av dem var säkert ute bara för att se om vädret verkligen var så dåligt som myndigheterna hade varnat för.

Bara för att person nr 1 "måste" fira jul på ett specifikt ställe så brukar det i såna här lägen innebära att person nr2 måste avbryta sitt julfirande för att "rädda" person nr1.

Tänk om man kunde ge tusan i all snöröjning medans det snöar och blåser som värst, då blir inte snövallarna hälften så höga. (om nu inte det finns naturliga nivåskillnader vill säga).

Fast en positiv effekt är ju att alla vi bonndjävlar som annars bara är i vägen nu helt plötsligt är väldigt välkomna ut i trafiken med våra maskiner.

God Fortsättning!

2010-12-26 @ 15:56:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics