Det finns alltså folk som läser sagor i debattartikelform

Häromdagen läste jag på Lantbruk.com att en debil pajas som några andra debila pajasar faktiskt röstat på i valet ansåg att Matlandet Sverige gynnade köttindustrin. Nyfiken som jag är så googlade jag pajasen och hamnade på hans blogg. Jag vet att det är olagligt att påstå att någon annan inte är klok, men det är fullt lagligt att påstå det är min fasta övertygelse att påstå att Jonas Paulsson inte är klok.

 

Jag tycker om bröst
Jag finner dem till och med väldigt intressanta. Så länge de sitter på individer av kvinnligt kön och inte på mig. Eftersom jag är helt övertygad om att jag inte varit särskilt snygg med bröst så ämnar jag fortsätta äta kött och dricka mjölk. Det är nämligen såhär att även om Paulsson maler på med en femårings naivitet och en treårings envishet om sin köttfria måndag, köttätandets miljöfarlighet och hur bra människor klarar sig utan mjölk och kött så behöver vi människor proteinet. Paulsson må mala på om hur förträffligt vi klarar oss utan och hur farligt det egentligen är att äta kött och dricka mjölk men han låter sin sketna ideologi stå i vägen för fakta och har inget emot att låta folk som faktiskt tror på honom fara illa.

 

Soja är inte mat
Såhär är det nämligen. De flesta vegetarianer ersätter det animaliska proteinet med sojaprotein. Jag läste häromdagen i en bok jag fick med posten att ”Soja är inte mat.” För det första innehåller sojabönor lektiner, eller Phytohaemagglutinin. Lektin hindrar de enzymer som behövs för att bryta ner proteinet i sojabönan. Man kan på Wikipedia läsa att bönor, i stort sett oavsett sort, i naturligt tillstånd är toxiska. Alltså giftiga. Lektinet  i sojabönor kan ge kraftiga mag- och tarmbesvär och brist på tillgängliga aminosyror. Lektin har även orsakat cancer på försöksdjur. Soja innehåller även fytoöstrogen. Det har på senare tid i vissa kretsar börjat pratas om att kvinnor med klimakteriebesvär kan äta mer sojaprodukter för att dämpa problemen, men för män och alla kvinnor som inte har klimakteriebesvär, för att inte tala om alla barn som är extra känsliga, kan det här rubba kroppens hormonsystem. Det är alltså här bröst på män kommer in…

 

Syratvätt
Soja innehåller dessutom fytinsyra som hämmar kroppens upptag av bland annat kalcium, magnesium, koppar, järn och zink. Den här syran får man inte bukt på genom långa koktider eller lång blötläggning. Bland annat UNICEF menar att de fytinbaserade dieterna i tredje världen är en bidragande orsak till den allvarliga mineralbrist en tredjedel av världens befolkning lider av. Faktum är att sojabönor har en av de högsta fytinsyrenivåerna av de växter vi använder. Man försöker från branschen komma tillrätta med det här. Bland annat genom sojapreoteinsolat. Man tvättar helt sonika sojan i kemikalier, bleker den i syra och sen torkar man den i hög värme.

 

Dämpar sexdriften
Asiater som käkar 30 gånger mer soja än vad vi i väst gör har också betydligt fler fall av cancer i magen, lever, bukspottskörteln och matstrupen än vad vi har. Asiater världen ver har dessutom högre andel fall av cancer i sköldkörteln. Detta trots att asiaterna inte konsumerar soja som ett substitut för animaliskt protein. Eller ja, de asketiska munkarna som lever i kloster har förvisso valt bort kött till förmån för sojaprotein, men de har sin alldeles egna anledning – för att sojan dämpar deras sexdrift.

 

Där för
kan konklusionen  inte bli någon annan än att jag kommer äta kött, dricka både mjölk och sprit och vara som folk. ( I alla fall inom en ganska vid felmarginal) Jag kommer inte heller se mitt köttätande som varken ett statement eller något jag gör helt oreflekterat. Jag äter kött för att må bra och för att jag tycker det är gott. Punkt.

 

Bonus
Bjuder på två bilder från ett regnigt Skåne. Och ja, min hund har bland annat ett rosa koppel. Hon har även ett rosa gå-borthalsband. Vattnet på plattan är sisådär 20 cm djupt. K*KVÄDER!


Kommentarer
Postat av: johan smith

men djurrätts aktivister och vegitarianer lever ju inte i verkligheten. sen mjölk... ju fetare mejeriprodkukter man äter så är det en lägre chans att kvinnor drabbas av benskörhet i klimakteriet. sen jg har växt upp med 4-5%ig mjölk och min benstomme är så tjock och stark att läkare till och med reagerar på det. det syns tydligen på benen. för att inte tala om att man blir smartare av att äta och dricka animalie livsmedel. vitamin B12 pratar jag om och omega fetterna. finnsmycket av det i svenskt kött och mjölk...

2011-08-13 @ 20:16:23
Postat av: Mats

Vad menar du med att "vara som folk"?

2011-08-13 @ 21:26:59
URL: http://matsmonsen.blogspot.com
Postat av: Sveriges snyggaste bonde

Mats.

Med att vara som folk menar jag att jag INTE kommer se vad jag stoppar i mig som ett statement. Jag kommer INTE försöka provocera folk med att beställa in en speciell sorts mat extra högt.



Det finns så många andra sätt att sätta sig på tvären på.

2011-08-13 @ 21:50:49
Postat av: Adam

Jag vill först svara till Johan Smith. Jag är själv djurrättsaktivist och vegetarian, och vill hävda att jag är det för att jag lever i verkligheten. Jag väljer bort både kött och mejeriprodukter för att jag anser att det är en fullständigt absurd synvinkel att tro att det man äter bara påverkar en själv. Inte för att man mår dåligt av att välja bort dem - jag har tvärtom mycket bra blodvärden, bra B12-värden och uppmätt stark benstomme. Alltså, med bioimpedans. Omega 3 finns i vissa nötter, i rapsolja, linolja och algolja.

Jag väljer alltså att klara mig lika bra på en vegetabilisk kost som du, och det verkar fungera.

Varför gör jag detta då? Jag nämnde att det var för att jag är i kontakt med verkligheten. ALLA KLIMATFORSKARE säger att det är en av de viktigaste åtgärderna för att klara av klimathotet. Vi måste jobba mycket mindre, och konsumera mindre. Djurprodukter är fruktansvärt dyra sett till energi. 70% av allt spannmål som produceras går till att mata djur medans människor svälter, och samtidigt är jordbrukssektorn en av de största förorenarna. Ser du att något är snett? Jag såg det, och gav upp något som var gott för att jag gärna vill att mina barn ska ha en jord att ärva. Och om de inte får det, så kan jag iaf med gott samvete säga att det var på grund av folk som du och att jag faktiskt gjorde uppoffringar. Dina barn kommer inte att bry sig om dina benstomme när alla naturresurser är använda, så att säga.

2011-08-14 @ 00:11:21
Postat av: Anonym

Nu till bonden... Jösses. Att bemöta din text som är så full av argumentationsfel kommer inte att bli superlätt! Först och främst så kan vi skippa ad-hominem. Det är elakt och onödigt. Speciellt mot Jonas som verkligen är en person som arbetar för en bättre värld, han behöver inte en massa personangrepp bara för att man själv råkar vara mot miljöpolitik.



Iaf. Vi kan ju börja med att konstatera att det är roligt att du tycker om tuttar. Vidare kan vi konstatera att även vegetarianer klarar sig. They get by, utan proteinbrist. Jag är själv vegetarian som äter mellan 100 och 150 gram protein per dag, eftersom jag gillar att träna och helt tränar en eller flera timmar per dag. Protein är inga problem och visar bara på din egen okunnighet. Det råder dessutom konsensus gällande våran köttkonsumtion: den är för hög för att kunna anses hälsosam. Inte ens på ett individuellt plan är dagens köttkonsumtion bra. Jag kommer inte att lämna några källor i min text eftersom det går så oerhört snabbt att googla upp säkert 100-tals studier och vetenskapliga artiklar på ämnet.



Sen är det väl trist att du tror att "de flesta vegetarianer ersätter proteinet med soja". Oavsett om du tycker att soja är mat eller inte (facit: det är mat) så äter de flesta vegetarianer en vanlig vegetarisk kost. 70% av världens vegetarianer bor dessutom i indien, så om man vill vara som du och dra alla över en kam så kan vi istället säga att majoriteten av alla vegetarianer äter bara indiskt. Det är mer rättvist.

Även om vi skulle äta en del soja så är det inga problem. Anki Sundin, nutritionist på N-Gruppen säger såhär: "Än så länge blir min slutsats kring soja att det är ett näringsrikt livsmedel som kan ingå som en del av blandkost eller vegetarisk kost."

Och här måste vi faktiskt lyssna mer på en nutritionist än en bonde, oavsett hur snygg du är eller hur mycket du gillar tuttar.



Så alltså. Du har fel. Soja är inte gift. Det är mat. Fytinsyra innehåller nästintill alla växter som vi äter och är inget problem, näringsbristen i tredje världen beror på en undermålig kost. Inget annat. Det är tråkigt att du tar åt dig så hårt av att det du gör råkar vara dåligt för miljön och därför ska skydda dig med populärvetenskapligt skit och ohållbara argument.



Det är bara att inse. Köttätande är inte ok. Det förstör miljön. Skövlar regnskog. Tar livet av miljardtals djur, som aldrig får chansen att leva ett ordentligt liv. Eftersom jag dessutom inte tror på reinkarnation så tycker jag att det är extra elakt att föda upp dem under skitförhållanden för att sedan döda dem. Köttätande är ett utmärkt sätt att se till att ens barn kommer att få stora politiska problem att ta tag i om några decennium. Och ett väldigt bra sätt att se till att de som drabbas av klimatförändringar idag (typ de som bor på Afrikas horn) inte har någon vidare ljus framtid att se fram emot.



Jag var en gång militant köttätare, men, jag kunde bara inte blunda längre, jag kunde inte skydda mig själv från dessa insikter. Praktiken köttätande är fel på oerhört många sätt. Jag har bara skrapat på ytan.

2011-08-14 @ 00:34:43
Postat av: Mia

Jag har varit lakto-vegetarian nästan hela livet men jag äter nästan aldrig soja eftersom jag föredrar ärtor och bönor som är lätta att odla i Sverige.

Bland mina vänner som är vegetarianer är inte heller soja något som är vanligt förekommande i Sverige.

Men proteinbrist är ändå inget man behöver oroa sig mer för än vad någon köttätare behöver. De finns i det mesta och med normal, varierad kost får man i sig allt man behöver. (Obs! Jag är ej vegan).





Nästan all soja som odlas i världen går ju till djurfoder för den delen. Liten del går till människokonsumtion. Tyvärr så förstörs ju regnskogar för att producera soja som mestadels får till djurfoder.

Sen har sojan som människoföda oförtjänt dåligt rykte måste jag tillägga.



I Kina däremot har miljontals människor ätit soja i mer än 3000 år utan bekymmer, tvärtom soja har många hälsofördelar. Läs gärna denna artikel och säg vad du tänker om det : http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2010/jul/01/anti-soya-brigade-ignore-scaremongering/print



2011-08-14 @ 06:20:36
Postat av: Johan

Vi lever i en grymm värld

Vi lever i en skyddad verkstad iländerna har det alldeles för bra ,vi kan gå och handla vad vi vill och välja det vi tror på. Sen kommer alla forskare som får anslag till sin forskning för att påstå ett och annat revolotionerande de lever av detta.

Vem ska man då lita till då all forskning är sponsrad. Djur behövs för att hålla landskapen öppena att inte ta vara på deras kroppar och mjölk är ett oerhört slöseri,Varför köpa kött och mjölk från andra länder ? varför ska jag betala för deras landskap ,djur och markbestämmelser som är sämre än våran svenska utan spårbarhet och det extra drivmedel för att transportera hit det ? IDIOTISKT.

Min ideologi är inget jag tvingar på någon men det finns krafter inom vissa fraktioner som DRA osv som vill tvinga på folk sin tro och ideal de har fått mig att ta avstånd från alla aktivister ta en sådan enkel sak som genförädling som är en del av våran evolotion på alla grönsaker och djur så har det alltid fungerat men via fjärilar och bin . Det finns inte en växt utan den är förädlad idag likaså djur det är naturligt ,dock påskyndar man det nuförtiden för att fler människor ska kunna leva på våran begränsade jordyta.Dessa torkkänsliga områden iafrika som är utan mat för tillfället och svälter hade nog varit glada om de hade haft tillgång till dessa nu för hur länge ska vi hålla på med alla dessa galor med konstgjord andning vi måste få fram en lösning som inte är skadlig för oss alla.

Att inte ha djur är ingen lösning det vet alla som hållit på med lantbruk.

2011-08-14 @ 11:16:11
Postat av: Tomas

Jag vet inte vem du är bonde, men ditt blogginlägg får mig alldeles knäsvag. Sällan har jag fått så många fördomar om en bonde besannade. Om jag skulle beskriva dig med två ord skulle det vara: Självgod idiot. Bara av ren nyfikenhet, är du från Skåne också? :)



Jag förstår att vi alla inte är begåvade med kritiskt tänkande och förmåga att skilja på självmyteri och riktigt fakta. Men snälla du, försök läsa och lyssna till den fakta som t ex Jonas Paulsson refererar till!.



Tack och hej!

2011-08-14 @ 14:45:15
Postat av: Susanne Borssén

Jag har släktforskat, mina förfäder har varit allätare i minst 84000 generationer. Hade inte det varit ett vinnande koncept så hade väl knappast jag funnits...

ALLA, oavsett vad man äter borde läsa boken Veganmyten, skriven av en före dett vegan som tog reda på fakta och insåg att hon var på fel spår.

2011-08-14 @ 15:13:17
Postat av: Adam

Susanne! Vegomyten är en populärvetenskaplig bok som har blivit sågad så många gånger att det är ett under att den ännu säljs.



Vad dina förfäder åt spelar ingen större roll. De står inte inför samma utmaningar som vi gör. De behövde mat till kvällen, vi behöver se till att jordens samlade biosfärer inte kollapsar. Köttätande bidrar till det. Som enskilt största faktor, dessutom. Därför bör man inte äta kött. Varje köttbit är ett lån från våra barn, och det är inte säkert att de kommer att klara räntan.

2011-08-14 @ 16:34:33
Postat av: Tjorvens matte

Oh.

Kära veganer:

Vad ska vi gödsla era grönsaksodlingar med om vi inte har tamboskap som bajsar prima gödsel?

Hur ska vi hålla landskapet öppet- när det redan idag växer igen pga sjunkande djurantal?

20-25 % av all mat som produceras idag slängs- jag tror DET är ett större problem än att folk äter kött....?

Osv osv osv.



Tack för boktipset Susanne- jag ska genast införskaffa nämnda bok! :D Verkar intressant

Postat av: Sofia Cedvén

Susanne Bärssen:

Läste precis den bok du refererar till - Lierre Keiths ”Vegomyten” (2009) - och har funderat mycket på hur man ska förhålla sig till hennes kritik och förstå var hon egentligen riktar sina pilar. Vilka kommer att köpa hennes argument och idéer? Keith skriver själv om sina syften i inledningen till boken. Där framgår att hon bland annat önskat lyfta fram sin egen erfarenhet av veganism som varnande exempel för andra som är veganer. Hon gör klart för oss veganska läsare att hon betraktar vegansk livshållning som naiv och oansvarig och att hon närmast förväntar sig att vi ska svara med ilska när vi konfronteras med hennes ”sanningar”. Själv menar hon att hon började leva ett vuxet ansvarigt liv först när hon vände åter till sina köttätarvanor – efter närmare 20 år som vegan. Eller vilken etikett som nu kan vara mest rättvisande i hennes fall. Keiths veganism lyckas inte så bra och ser väldigt annorlunda ut från hur man generellt uppfattar denna företeelse. Lierre Keith uttrycker i boken hur hon regelbundet smygåt animalier under sin tid som vegan och hon menar också att detta beteende gäller veganer i stort. Veganer generellt äter kött någon gång i veckan, om vi får tro Lierre Keith. Detta för att kroppen skulle kräva kött. I en intervju säger Keith ”I binged on eggs and dairy every chance I got”.



I praktiken lyckades således aldrig Keith riktigt som vegan. Ideologiskt då? Det framgår i hennes bok att hon närmast strävat efter att inte äta. Inte alls, alltså. Hennes veganidé var att hon skulle stoppa döden. Döden i sig var onödig. Hon beskriver i boken hur hon drogs till en lufterianguru. Detta eftersom hon inte såg någon skillnad mellan växter och djur. Varför skulle en växt vilja bli uppäten? En hållning hon också fortfarande verkar ha när hon skriver denna bok [!]. Hon skriver exempelvis: ”[...] tänk då på att en enda ko som äter gräs kan ge mig mat ett helt år. Men en enda veganmåltid av växtbebisar – riskorn, mandlar, sojabönor – som äts råa eller kokas levande, innebär flera hundra dödsfall.” Keith lyfter även fram en nätdiskussion i sin bok - en, en nätdiskussion där någon föreslagit att sätta upp staket i Serengeti. Idén om staket var att det skulle ”skilja rovdjur och byte åt”. Detta är en hållning som Lierre Keith med rätta håller sig skeptiskt till och raljerar över. Hon menar att det ska visa på svaghet hos veganismen. Grejen är väl mest att det inte är en vanlig vegansk hållning.



Lierre Keith och hälsan är värt ett eget stycke här. Enligt Lierre Keith leder vegansk kost bland annat till (åtminstone om den är lågfett och innehåller sojaprodukter) benskörhet, schizofreni, MS, cancer, blindhet, hjärnskador, nästan total infertilitet (i de fall det inte gäller så föds endast barn med grava defekter och missbildningar), aggressivitet, nervositet, sömnlöshet, emotionella störningar och ätstörningar (med mera. Listan är gigantisk!). Ja, Keith lägger extra tyngdvikt vid ätstörningar. Lierre Keith frågar sig här om inte veganer och anorektiker egentligen har precis samma hjärnor (s. 217). Hon menar att vegansk kosthållning med nödvändighet kommer att leda till ätstörningar. Och menar också att veganismen går patriarkatets syften, då personer med ätstörningar övervägande är av mitt kön – tjejer, alltså.



Hon skriver en hel bok byggd på felslut, dåliga erfarenheter av en ovanlig och märklig veganism och ensidig information och källor. Jag tror personligen att många som hänvisar till hennes bok egentligen driver agendor långt från hennes. Lierre Keiths olika omvändelseresor (till veganism och från veganism) ser i delar ut som religiösa vittnesbörd. När hon vänder åter till köttet byggs det delvis på hur hon får höra att hennes kropp är utan ”chi” - en kraft som kräver kött. När hon äter tonfisk efter sina 20 år som vegan ger hon tyngd åt den känsla det inger henne. Det är livet för henne. Hon skriver: ”Detta är pakten och bönen, vår första nattvard, men inte med vin utan med blod: vi är alla del av varandra.”



Vilket dravel!



2011-08-16 @ 11:08:39
Postat av: Sofia Cedvén

[Susanne igen: Såg att jag lyckats med konststycket att tillskriva dig ett efternamn du inte har. Sådant brukar jag själv uppfatta som höjden av nonchalans, då det ju inte är särdeles komplicerat att dubbelkolla. Ledsen för detta verkligen. Idiotiskt.]

2011-08-17 @ 05:46:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics