Om människor som förväxlar engagemang med kunskap

Ibland tänker jag lite på vilket kaos det blivit om man i kärnkraften, tandläkeriet och busskörandet (notera att jag inte skrev tågkörande, för just där kan man nog behöva lite hjälp utifrån…) (Å andra sidan är de flesta busschaufförer idioter, så där kunde folk också gott engagerat sig lite.) tagit intryck från en massa sinnessvaga besserwissrar som tror att de kan något. Trots att de inte ens är verksamma inom respektive bransch. Jag har aldrig hört någon förklara för en tandläkare hur mycket han ska borra eller se någon som förväxlar sitt engagemang med kunnande och står och skriker ”KÖR I TREAN! TREAN FÖR HELVETE!! TREEEEAAAAAAN!!” i öronen på busschauffören.

 

När det gäller lantbruk är det dock helt legio att engagera sig och ha synpunkter trots total avsaknad om branschen. Det här är så dumt att jag inte ens orkar skratta åt dem. När det gäller första punkten så antar jag att ingen i Djurens rätt gillar sport. Om någon av dem tittar på eller på något annat sätt stödjer sport så är de skenheliga tramsar. Ingen höjer på ögonbrynen för att elitidrottare är ömtåligare än andra. De flesta normala människor går till jobbet om de är förkylda. Elitidrottare kan säga goddag till en lång period av konvalescens när de börjar nysa. Varför ska vi acceptera något sånt på människor men inte på kor? Dessutom är kalvförlamning inte en sjukdom.

 

Andra punkten är nog ännu löjligare i sitt resonemang. Här tar man för givet att korna mår bäst av och absolut helst vill vara ute och att stallar är av ondo. Jag håller med om att det är kul att se djur ute men jag överlåter med varm hand åt varje enskild bonde att bestämma om hans djur ska vara inne eller ute. Det funkar att ha en kanin, katt eller hund och låta den bo i en lägenhet och förneka den allt naturligt beteende men det funkar inte att ha kor för en eller ett par miljoner och förneka dem att må bra. Brukar man inte allvar så tar det sisådär en vecka innan man fördärvat en besättning. En sund analys visar snarare att det här beteskravet har gjort korna en björntjänst. Nu går det genom att sparka ut korna några månader på sommaren hålla liv i korna i vilket sketet utedass som helst. Om inte beteskravet hade funnits hade Sverige haft mycket modernare och kovänligare stallar.

 

Tredje punkten är så retoriskt dålig att de tvingas rida på att feltolka ord för att ens få ihop det. Det heter att ge mjölk, att ge di till sin egen kalv och att ge mjölk till sitt eget barn. Att vända och vrida på ordet ge för att kunna klanka ner på folk som lever på, av och med sina kor är till att skämma ut sig. Att klä sig i fisknät och knalla genom byn och skjuta på folk med luftgevär är att skämma ut sig i mindre omfattning.

 

Ärligt talat. När jag dör så blir jag hellre återfödd som ko i ett robotstall, utevistelse eller ej, än återfödd som människa. Har någon av er som läser det här och som har produktionsdjur någonsin slagit vad om när något av era djur ska dö?


Kommentarer
Postat av: Astrid

Jag håller med att korna i ett robotstall antagligen mår utmärkt. Men orden "naturligt beteende" borde tas bort från djurskyddslagen. Det är inte naturligt för steppdjur som hästar att bo i boxar och inte för rovdjur att bo i nätburar.

2011-08-30 @ 07:03:03
URL: http://forysta.bloggspace.se
Postat av: Johan

Nä skulle aldrig slå mej in att slå vad om när ett djur ska dö, det är under all värdighet även på ett djur. En normal mjölkko gör idag motsvarande en männinska motsvarande 3 maratonlopp om dagen och är en elitidrottare och ska behandlas som en sådan.

Och du har fullständigt rätt i att det finns för många som inbillar sej att de känner och vet hur våra djur ska behandlas, de har oftast inte en susning. Min sambo är avundsjuk på korna här då de får mera"vård och omtanke" än hon dock är hon förstående .

2011-08-30 @ 10:12:58
Postat av: AnnaE

Ssb...Hm...Har fattat det nu:)

Ber om ursäkt, Bonnatös som

man är:)

2011-08-30 @ 21:14:11
Postat av: Lina

Reagerade på denna text dom rabblat ihop o tänkte skriva ett inlägg i bloggen jag med men har inte haft orken att knåpa ihop en.



För övrigt BRA SKRIVET!



Nej jag har aldrig slagit vad om när någon av djuren ska dö. Så dum i skallen är vi bönder inte. Sjukt irriterande om hur dom skriver och resonerar.....

2011-09-06 @ 13:39:44
URL: http://nonelikeme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics