Swedbank baltikum placerade alla sina pensionssparares lågriskpengar i räntebärande stadsobligationer. I Grekland...

Finanskris bla bla bla. Såvida man inte ska köpa/sälja hus eller har något annat känsligt för sig så kan man ju fortsätta leva sitt liv precis som vanligt. Jag förstår fortfarande inte mig på folk som placerar sina stålar i aktier och känner sig såååååå förmögna samtidigt som de saknar en strategi för sitt ägande. Eller ja, det är ju inte bara vanligt folk som saknar strategi. Ingen på finansmarknaden verkar ha någon som helst aning om vad de sysslar med. Wallenberg och de andra familjerna må ha varit konservativa men de såg sig i alla fall som samhällsbyggare. Nu har man datorer som köper och säljer fortare än vad människor hinner med, och den som har mest när dagen är slut vinner.

Det som får mig att fundera lite extra är att det inte bara är finsansmarknaden som saknar strategi. Det saknas strategi inför framtiden i hela samhället. Bortsett från LRFs (urvattnade) livsmedelsstrategi så finns det inte ens en plan för hur vi ska slippa gå och lägga oss hungriga. Det räcker ju med att titta på våra usla vägar, och järnvägar för den delen, för att se att samhället håller på att krackelera. Det saknas plan. Och när man vet att de människor som är aktiva i handeln med aktier, derivat och valutor börjar kika mer och mer på att handla med livsmedel ju skakigare aktiemarknaden blir undrar man när livsmedelsmarknaden ska krascha.

Jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag tror att det är afrikanerna eller vi producenter som får ta smällen. Jag hoppas dock att det blir alla svenssons. Det kommer i alla fall inte bli de som skapat kraschen. De flyger bara vidare till nästa grönbete...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics