Utan att lägga några som helst homosexuella värderingar i det, men han som köpte halm av mig igår var min själ snygg. Dock kan varken han eller jag tävla mot Hulken.

Imorgon är det ett år och en vecka sedan min far läxade upp en trilskande tröska genom att skalla den så jävligt att han krökte en balk. För att undvika dylika händelser och sånt de kan medföra har jag köpt en annan tröska inför den här säsongen. Mindre än den förra men med större verk. Dessutom med efterrensverk och massa andra roliga finesser. Det är nästan synd att jag byggde ny spruta i vintras och tyckte det var extra kul att spruta i våras. Tröskan klarar nämligen nog ogräsbemängda fält med mycket grönt i riktigt bra, och det känns ju synd att inte utnyttja hela potentialen.

 
Trots dagg och nästan nio km i timmen lyckades jag inte köra cylinderstopp en natt när jag tröskade havre. (Vadå stressad...?)

På tal om potential. Det är en ganska besvärlig höst här och eftersom jag tycker att man ska hjälpas åt så har jag tröskat en del åt kollegor också. Så här såg det ut hos en. Tröskan tar sig fram i alla fall. Något ton lättare än den förra och med en förare som är lika ovan som dålig förlorare hjälper...


Ska man verkligen tröska när man efterlyser en diffspärr på tröskan? Det känns mer som att man går i ett betfält än i ett korndito.

Hon såg ännu värre ut senare men då tog jag inga bilder.

Det här är alltså där fläkten på tröskan tar in luft. Framhjulen fyllar dem med dynga.

Jag behövde inte bli lossdragen en enda gång men jag satt och funderade lite om jag inte skulle ge ett njurbälte och en tid hos kurator till han som ska pressa halmen.

När jag satt där och tröskade och skulle tömma tanken så såg jag att tömningsröret gick liiiiiite längre fram än vanligt när jag fällde ut det. Jag tänkte att jag får nog kolla vad det är, drar ner tröskan i hastighet och precis när jag stannar så går det en liten bit till fram. Hmmm, tänker jag. Jag drar i spaken för att fälla in det men noterar att jag inte har någon olja. Ingen ström heller för den delen. Slår ifrån motorn och går ut för att kolla. Då är hela vänstersidan och alla remmar ordentligt inoljade. Jag har fortfarande inte blivit klar över vad det är som havererat. Att något havererat fattar jag. Men inte vad. Jag knallar upp till motorn och ser att det ryker om en kabelhärva. Sen börjar det brinna om nämnda kabelhärva.

För er som inte är medvetna om hur mycket torrt damm det finns på en tröska så kan jag tala om att öppna lågor verkligen suger fetpurjo.  Det var till att rycka av batterikablarna fort som fan. När jag sen kunde konstatera att det inte brann någonstans var det bara att skruva av halva vänstersidan på tröskan och börja dra om elen. En del kablar fick bytas ut mot nya medan andra bara blev omisolerade med eltejp. Hydraulrören fick rättas ut någorlunda och till slut kunde jag ge mig på själva originalfelet. Nämligen kolfästet till tömningsröret som gett sig och sen havererat en massa annat så som oljerör och kablar.

Min far skruvar el. Om ni undrar varför han och tröskan är så rena så är det dag två av skruvande och jag tvättade tröskan med högtrycktvätt kvällen innan vi fortsatte skruva. På kvällen/natten när jag kom hem efter att skruvat ihop tröskan så att jag kunde ta den närmre civilisationen så duschade jag i mer än trekvart. Utan att bli ren...

Bygger nytt kolvfäste. Lite vildmarkens mekaniska över det hela. En äpplelåda och restena av en ljugarbänk får agera arbetsbänk. Nåväl. Jag brukar i och för sig alltid hålla till på golvet ändå. När man har sakerna på golvet så sramlar de inte ner och rullar iväg.

Färdigsvetsat. Bara att svetsa fast.

Det var inte jättegott om plats att svetsa fast det där det skulle sitta och inte förrän jag hade ett rikhaltigt sortiment av slipdamm och svetsloppor på och i kroppen så satt det där. Nu var det bara att skruva fast ungefär en och en halv miljon skruvar och sen fortsätta köra.

Här skulle det alltså svetsas fast. Upp och ner. Och trångt.

På den här bilden ser det jättelätt ut att komma dit. Det var det inte...

Nu tycker jag att jag varit duktig. Dels ha reparerat tröskan och dels skrivit ett helt inlägg utan åsikter…. Och ni som läser. Jag är i stort sett färdig med mitt, så ring om ni behöver hjälp med att tröska.


Kommentarer
Postat av: Tjorvens matte

Jag trodde det var dödsstraff på att högtryckstvätta tröskan?!?!

Spelar kanske ingen större roll ett år som detta dock... :S

Postat av: SSB

Både ja och nej. Vet man vad man gör så är det ingen fara. Och i år så får det kvitta. Hur går det för er och er S(pill) 900?

2011-09-01 @ 20:52:26
URL: http://sverigessnyggastebonde.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics