Jag gillar mina kulor

Det här trodde ni nog inte, men om jag inte skaffar hushållsgris så kommer jag i fortsättningen handla kravmärkt griskött. Anledningen är att Kravs regler inte medger annat än lokalbedövning vid kastrering. Reglerna medger inte ”vaccinering” istället för kastrering. Jag är ingen stor fan av den här ”vaccinerings”tanken och ska jag käka griskött så ska det vara från grisar som inte har några kulor. Dels av omtanke om mig själv. Jag gillar inte när man är på och petar bland hormonerna i djur som jag ska äta. Kalla mig petig men jag är ganska fäst vid funktionen på mina kulor, och kan all annan skit stanna kvar i kroppen så borde väl rimligtvis ”vaccinet” också hamna i köttet. Dels av omtanke om de som sköter grisarna. Det kan vara så att jag är klumpig men jag har varit nära att skjuta mig själv i benet med en bultpistol och har injicerat i stort sett vartenda läkemedel man ger djur även i mig själv. Jag har även skurit mig, klämt mig, blivit sparkad, biten, riven und so weiter. Risken att skötarna råkar ”vaccinera” sig själv när de ska ”vaccinera” grisarna är överhängande. Och frågan blir då hur det blir med deras kulor. Det är farligt som det är att jobba med lantbruksdjur. Man ska inte behöva riskera den egna fertiliteten också.

 

Var förresten på Elmia igår. Fick se pressloungen, pratade en massa, var i LRFs monter och uppmärksammade dem på deras genomusla insats när det gäller vattenskyddsområdena, pratade ännu mer, missade minst en hall. Faktum är att jag knappt såg något alls av mässan eftersom jag bara pratade. Och det jag allra helst ville se missade jag så totalt att det var pinsamt.


Kommentarer
Postat av: Susanne B

Håller helt med dig om att vaccineringen är ett riskfyllt arbetsmiljöproblem. Ett felstick och risken att man blir steril är 95 %, samma för både män och kvinnor. Just nu håller man på att utveckla en säkerhetsspruta där det inte ska gå sticka sig själv. Fast är man riktigt klantig kommmer man säkert kunna göra det ändå ;)

Däremot kan du vara helt lugn när det gäller att äta kött från en gris som blivit vaccinerad mot galtlukt. Vaccinet finns inte kvar i köttet och det är inga hormoner man ger till grisen. Målet är att 2018 ska inga grisar längre kastreras med kniv, inte heller kravgrisar.

Viktigt är också att vi inser att det är stor skillnad på lokalbedövning och smärtstillande. Att Tyskarna slår sig för bröstet och hävdar att de är mycket bättre än andra för att de ger smärtstillande (motsvarande en alvedon) efter kastreringen ger jag inte mycket för.

2011-10-23 @ 20:01:17
Postat av: Jenny

Känns faktiskt bara som ett sätt att på sikt minska ökningen av världsbefolkningen. Funderar seriöst på att bli vegetarian nu och jag tycker väldigt mycket om kött.

2011-10-24 @ 12:28:52
URL: http://livetpaenkant.blogg.se/
Postat av: Cowgirl

Som redan sagts så är det inget vaccin kvar i köttet och vaccinet innehåller heller inga hormoner. I modern grisproduktion används sedan länge en rad vacciner, detta kommer inte att påverka köttet mer än vaccin mot parvo eller rödsjuka.

Lokalbedövning utan sövning (vilket är det alternativ som du förespråkar) är ingen smärtfri metod alls om du trodde det. Det är svårt att söva grisar så det kommer nog inte att bli rutin.

Med säkerhetssprutan som redan använts vid hundratusentals behandlingar är det hittills INGEN som har stuckit sig själv. Givetvis måste man följa instruktionerna och ssb bör nog inte använda det här vaccinet eftersom han skadar sig mer än vad jag gör som hanterar sprutor och bultpistol betydligt mer ;-)

Vidare har vaccinet INGEN effekt förrän efter två vaccinationer så ett felstick är inte farligt. Åtminstone inte m a p på fertiliteten.



Det är inte alla i "de egna leden" som är helt insatta heller! Du behöver inte skriva "vaccin" inom citationstecken - det ÄR ett vaccin!

2011-11-12 @ 13:22:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics