Lökale ellel inte lökale?

Nu när Fazer tvingats ta bort kinesen på Kinapuffspåsarna är det dags att vi går vidare. Det måste nu till en nationell samling mot citrusfrukten mandarin. Jag förstår inte hur man till den milda grad trampa på alla kineser som talar mandarin genom att ha en frukt som heter likadant. Vi måste kärnvapenbomba mandarinodlingarna! Vi måste även sluta kalla svartjobb för svartjobb eftersom våra färgade vänner kan ta illa upp. Vi måste sluta förkorta ”Med andra ord” ”mao” eftersom det kan väcka anstöt hos alla de som dog och for illa under Maos styre. Alla ni som köper smink kanske har konstaterat att Schwarzkopf måste byta namn efter som det betyder ”svartskalle”? För att inte prata om begreppet polsk riksdag. Och Gammeldansk. Fyy...

 

Jag tror säkert att låtsaskinesen och journalisten Patrik Lundberg verkligen blir kränkt av kinapuffarna. Vad jag däremot inte uppskattar är att samhället och privata företag ska ta hänsyn till, vad jag förstår, en enda människas subjektiva bedömning. Sen när blev det norm att låta en kollerisk individ utgöra representant för en hel grupp? Vi har i samhället subjektiva bedömningar som att hastighetsgränserna är för snålt satta och att alla män är potentiella våldtäktsmän, och objektiva bedömningar som alla ska rätta sig efter. Det handlar till exempel om att hastighetsbegränsningarna är helt riktigt satta och att ….alla män är potentiella våldtäktsmän. Hela den här masspsykosen av välvilja står mig upp i halsen. Varför envisas man med att uppmuntra folks hjärnspöken och martyrvilja bara för att de råkar se liiite annorlunda ut? Och gör deras skenande tankar till norm för alla som ser råkar se likadana ut.



Borde de inte ringa någon form av varningsklocka när debatten om rasism handlar om GODIS och KAKOR? Borde ingen förklara för Patrik Lundberg att hans utspel är kontraproduktivt? Under ”normala förhållanden” hade ingen brytt sig om om kinesen försvann från påsen. Nu är jag snarare förbannad på alla kineser för att de är på och tafsar på mitt godis. Den stora massan är mer kränkt än vad kineserna är nöjda. Borde ingen bara ha bett Patrik Lundberg att ta sin medicin och låta tanterna och farbröderna ägna sig åt att ta hand om riktig rasism?

 

En intressant fråga dock. Såhär när alla är lika mycket värda. Hade Patrik Lundberg haft samma möjlighet att driva en fråga om han inte journalist. Har en kurdkärring i Rosengård samma möjligheter?


Kommentarer
Postat av: Stefan Lantbrukare

Om någon känner sig kränkt så är det väl rasistiskt eller hets mot folkgrupp? Jag är latbrukare och vill inte bli kallad bonde alltså är jag kränkt av att det kallas bondkaka eller någon säger bondläpp eller varför inte programmet Bonde söker fru och någon som kallar sig Sveriges snyggaste bonde. Ska nog ta och skicka ett mail till Do omgående;)

2011-10-02 @ 17:52:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics