Sugar

Jag ägnar mig åt något ganska skånskt om dagarna - Plockar betor.
Min betupptagare är i och för sig lika gammal som jag men den sköter sig.



Det här är alltså utsikten bakåt

Och itsikten när man vrider huvudet lite framåt. En misslyackad sprutning gör att det är liiiiiite för mycket ogräs i betorna och jag kan inte köra med automatiken. Jag får alltså styra så att upptagaren följer raderna med betor. Det är inga stora toleranser. Lite som att ha datorskärmen bakom sig och tangentbordet framför sig.

Efter slaghacken längst fram på upptagaren sitter nackknivarna som pusar av nacken på betorna.

Efter det sitter skären/plogarna/discarna som tar upp betorna. I mitt fall är det två skär som plöjer upp betorna.

Väl uppe hamnar betorna i rensverket. På min maskin är det en massa gummirullar med tänder som dels rensar av jord och dels flyttar betorna bakåt i maskinen. Längst bak sitter en elevator som skickar upp betorna i tanken.


Vändtegen blir lite sönderkörd ibland....

Farsan och drängen reparerar en kedja. Det är helt okej att skratta åt drängen för att han ser ut som en kanin.

Ibland går saker sönder. Här ligger jag UNDER maskinen och ska byta ett lager. Jag har jord precis överallt...

Kommentarer
Postat av: Susanne B

Exotiskt för oss norrut, berätta mer. Hur många kilo/ha kan man få eller ton rör det sig kanske om föresten. Och hur mycket socker blir det i slutändan?

2011-10-29 @ 13:32:32
Postat av: Sir mupps alot

Vilken tur att du gav oss tillåtelse att skratta åt drängen. För det gjorde jag ^^

2011-10-29 @ 18:26:22
URL: http://flicktant.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics