För sent. Eller hur jag gör mig impopulär i alla läger i Mjölksverige.

Det höjs både här och där röster i mejerisverige för ett högre avräkningspris på mjölk. De flesta som hörs i debatten refererar till mejerierna som ”de”. Som om mejerierna styrdes av några helt andra människor än just de som levererar mjölken. Det är fel, och här ska medges att LRF Ungdomarna har en poäng med sin travesti på Grotescogängets ”Det är bögarnas fel” när de sjunger att det är böndernas fel. Dock har ironin de nog sökte när de sjöng så totalt försvunnit. Det är bönderna som styr mejerierna, och det är således bönderas fel att det blivit såhär. Det går att skylla på marknaden, på att man inte har tid att fokusera på mer än gården, att man inte har kunskap nog att skapa sig en uppfattning eller att man helt sonika inte haft en aning om hur det stått till i företaget man äger tillsammans med andra, och som i mjölkföretagens fall ofta är ens i särklass största kund. En kund som man såvida man inte bor i gränslandet mellan två mejeriföreningar inte utan svårigheter kan byta ut mot en annan.

 

Lyteskomik
Jag kan acceptera att man inte har kunskap nog att nagelfara varenda siffra i ett bokslut men en miljard borde man kunna hitta, och när det finns personer i ledning och styrelse som börjar kasta pennor och skrika när de blir ifrågasatta borde varningsklockorna sedan länge ha ringt. Jag har dessutom svårt att inte se viss lyteskomik i den extremt okritiska hållning vissa förtroendevalda har till sin egen förening. Om vi lämnar Cirkus Skånemejerier ett tag och istället tittar på vad man kan höra från Arlaförtroendevalda om deras expansionsiver så är ”Vi kommer också få tillbaka en del pengar på efterlikviden när vi kan sänka konsolideringsgraden” en av höjdarna. Dock slås det av det faktum att Skånemejeriers ordförande inte kunde tala om varför VD:n fått höjd lön under senaste året, och påstod att det måste vara en periodisering. Jag är inte rik men vågar ändå sätta en ganska stor slant på att Skånemejeriers ordförande inte kan förklara vad en periodisering är. Det påstås från Skånemejeriers stämma att styrelsen inte kunde svara på frågor om årsredovisningen. Jag är inte förvånad men om det stämmer så är det en fullständig katastrof.

 

Varit katastrof länge
Nu har det ju varit katastrof i Skånemejerier ganska länge. Ägarna har i stort sett helt oreflekterat låtit en styrelse som efter vad jag förstår består av pajasar sitta kvar, medan styrelsen ska ha låtit VD:n slarva bort en väldig massa av ägarnas pengar och anställa gamla kompisar till styrande positioner. Elaka tungor påstår att det inte är en hemlighet kommunikationsansvarig har gått sängvägen till sitt jobb men det är inget jag har något som helst belägg för, och som jag helst inte fördjupar mig i. Dock har hon ju gjort några mindre väl genomtänka åtgärder såsom att förklara för ägarna att de öppet inte får ha negativa synpunkter på Skånemejerier.

 

Härskartekniker
På kretsmötena har VD:n och ordförande dragit siffror som inte gått ihop och som i jämförelse fått kejsaren att klara vilken polarfärd som helst i sina nya kläder. Jag minns till exempel en gång när VD:n lade fram en fin bild om var pengarna till avräkningspriset kom ifrån. Om man drog ifrån vad juicen gav, det här gick att göra med huvudräkning, så hamnade avräkningspris under pulverpris. Det innebar att Skånemejerier i princip var världsunikt eftersom de lyckades sänka värdet på råvaran genom att förädla den. Vill någon gissa hur många ägarna på mötet som reagerade på just detta? En... Han fick svaret ”Så kan man inte räkna” surt levererat av VD. Jag minns även en incident när samma åhörare påpekade det orimliga i vad det kostade att skära osten i bitar, och erbjöd sig att göra det aningen billigare. Då blev VD:n arg…

 

Ägarfrågor?
Visst har vissa haft synpunkter när siffror och strategier presenterats men de har varit i klar minoritet. Dessutom har de ibland klassats som ”jobbiga” och folk har tittat lite snett på dem. Min bild av ett klassiskt kretsmöte är att VD och ordförande drar några siffror och blåser ägarna så in i helvete. Utan att i princip någon reagerar. När det så blir övriga frågor så vänder någon kärr… förlåt… dam upp och ner på hela mötet över skruvkorken på tvåliters juicepaketen. Är det verkligen en ägarfråga?

 

 

Precis vad ni bett om
Jag vet att taket i Skånemejerier har varit så lågt att inte ens ordföranden kunnat gå raklång, jag vet att både ordförande och VD har avfärdat de som vågat vara kritiska som ”knäppa”, ofta med den mest osmakliga och oärliga förklaring man bara kan komma på, jag vet att båda två har påstått att jag som haft frågor är kriminell, jag vet att Milkos fusion med Arla svider hos vissa, jag vet att cirkusen i Skånemejerier tär på både humör och kassa, jag vet att Arlas framfart i Europa och deras sänkta avräkningspris kostar på. Att vara mjölkbonde i Sverige idag innebär nog mycket grubblande. Men har ni låtit ägardebatten handla om hyrtankar och juicekorkar snarare än var pengarna tar vägen och att styrelserna skiftat strategier halvårsvis, har ni sett mejeriet dräneras på pengar samtidigt som VD pratat om betalningsambitioner på fyra kronor litern, utan att ifrågasätta och bara låtit taket för ägardebatt sänkas så är det här precis vad ni bett om.


Kommentarer
Postat av: Ben

Skåne mejerier ägare har blivit totalt blåsta. De verkar som de vaknar upp och byter styrelse nu. För sent upp vaknade?

2012-07-02 @ 01:20:35
Postat av: Ben

Arlas ägare blir blåsta på 10öringar varje gång de pratas fusion. Om de hållit löfte så hade mjölkpriset troligtvis varit en krona högre.

2012-07-02 @ 01:25:08
Postat av: Anonym

Arla dum förklarar alla som klagar och försöker diskutera problem.

2012-11-21 @ 20:16:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics