Det håller i alla fall massapriset uppe

I förrgår hörde jag på radion att lärarna inte hinner med att lära ungarna något eftersom allt mer tid går åt till administration och att vända papper. Trots att jag försöker jaga på min far och tvinga honom att arbeta så smiter han ibland undan och ringer sin sambo. Hon är sjuksköterska i äldrevården (tror jag) rätt ofta när han ringer så har hon knappt hunnit ta hand om gamlingarna eftersom dokumentationen tar all tid. Jag börjar få ont om lediga plana ytor på mitt kontor. Jag köper mer skrivarpapper och pärmar än vad jag köper mat.

 

Det blir mer och mer tydligt att den perversa förkärleken för papper och de helt orimliga dokumentationskraven vi ser i dag är ett samhällsproblem. Den egentliga verksamheten blir lidande och tappar tempo eftersom allt mer tid ska läggas på att dokumentera den.

 

Igår lät Sveriges Radio Annie Lööf kommentera det faktum att tre fjärdedelar av Sveriges företagare inte anser att regelbördan lättat. Hon svarade bland annat att det här visar hur lång tid det tar att ändra folks attityd. Underförstått, och givetvis i sann politisk anda, att det är folket det är fel på – inte politiken. Vi förstår inte vilka stordåd våra kära politiker har gjort för vår skull. Hon menade också att Sverige är bäst i Europa på regelförenklingar. Att vara bäst i den ligan betyder bara att man redan ligger på en okristligt hög nivå, och att vara stolt över detta är lika korkat som att vara stolt över att man slutat slå sin fru.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Det papperslösa samhället. Nej det blir bara mer.

Läste i tidningen att somalier flyttar från Sverige till Storbritannien för att det är enklare att starta företag där och få jobb.

2012-03-22 @ 16:14:44
Postat av: johan smith

politiker... de borde jobba en månad per år i ett företag eller inom vården med allt pappersarbete eller nått sånt innan de säger hur det är... om de skulle jobba denna månad per år så skulle de i över sig jobba mer än vad de gör på ett helt år i reelt arbete...

2012-03-23 @ 20:23:23
URL: http://livetsomdrang.bloggplatsen.se
Postat av: Anonym

Mamma kommer hem jobbet och gråter för alla papper hon måste fylla i på jobbet! hon vill ge gamlingarna rullatorer och rullstolar istället.

2012-03-28 @ 00:20:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Real Time Web Analytics